Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Robert Langdon - Tom Hanks Sienna Brooks - Felicity Jones
Christoph Bouchard - Omar Sy Elizabeth Sinskey - Sidse Babett Knudsen
Harry Sims - Irrfan Khan Vayentha - Ana Ularu
Bertrand Zobrist - Ben Foster Marta Alvarez - Ida Darvish
Parker - Fausto Maria Sciarappa Ignazio Busoni - Gábor Urmai
Richard - Jon Donahue Dr. Marconi - Paolo Antonio Simioni

Symbolforskaren och professorn Robert Langdon vaknar upp på ett sjukhus i Italien, utan att ha något minne av hur han kommit dit. Läkaren Sienna Brooks förklarar att han har fått en skallskada, och att det är därför han inte kommer ihåg något av vad som hänt de senaste två dygnen. De får dock annat att tänka på, för strax därpå dyker en kvinna klädd som poliskonstapel upp och skjuter personal på sjukhuset. Robert och Sienna tvingas fly därifrån, trots att Robert inte direkt är i någon toppform, och de hamnar i Siennas lägenhet. Där upptäcker de att Robert har på sig en så kallad Faraday-pekare, som kan visa upp en kopia av Sandro Boticellis berömda illustration av helvetet baserad på Dante Alighieris "Den gudomliga komedin". Inbakad på bilden finns dock ledtrådar, som pekar mot den kontroversiella miljardären Bertrand Zobrist. Han har begått självmord ett par dagar tidigare, och hade långt gångna planer på att släppa ett virus för att utplåna halva jordens befolkning - enligt honom ett nödvändigt ont för att lösa alla problem i världen, då de flesta problem har en koppling till överbefolkning. Nu måste Robert och Sienna hitta viruset, och en jakt till flera olika länder inleds. Men de är inte ensamma, utan både WHO och den beväpnade polisen från sjukhuset söker efter dem; och vem kan man egentligen lita på...?

Både Da Vinci-koden och Änglar och demoner var bra filmer, om än lite för röriga för sitt eget bästa. Därför hade jag ganska höga förväntningar inför den tredje filmen i serien, Inferno. Jag har inte läst någon av Dan Browns böcker, men åtminstone om man bedömer filmen på egna meriter är det en bra film. Storyn är intressant, men är ändå inte fullt lika intressant som Da Vinci-koden, i och med att det här upplevs lite mer långsökt och tillspetsat. Trots allt är det lite svårt att köpa att någon skulle gå fullt så här långt, och såvitt jag vet finns i dagsläget heller inga virus med riktigt de egenskaper som tas upp här.

Men istället är det en både underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Efter att de två första filmerna i serien blivit lite för långa för sitt eget bästa uppskattar jag att Inferno håller sig till ganska precis två timmar - det är ungefär vad den här storyn behöver och klarar av, varken mer eller mindre. Det är en hyfsat invecklad historia, men den blir ändå inte särskilt rörig. Det finns i och för sig ett par rollfigurer för många, och man får inget tydligt grepp om alla, men intrigen i sig upplevs ändå aldrig rörig utan mer "lagom" invecklad.

Det är ofta spännande och filmen har även en intensitet som jag uppskattar. Här blir det aldrig en lugn stund, men samtidigt blir det sällan för rafflande utan de mer intensiva scenerna varvas med lite mer stillsamma dramascener. Här och var finns också en gnutta humor, för att lätta upp stämningen. Överlag är det också en oförutsägbar film, och det förekommer en och annan vändning som i alla fall inte jag lyckades att förutspå.

Vi får lära känna Robert Langdon ännu bättre än i de två tidigare filmerna, och han har blivit en mångfacetterad rollfigur som man hela tiden bryr sig om. I övrigt rör det sig nästan uteslutande om nytillkomna rollfigurer, där Sienna får avsevärt mest utrymme. Hon hinner få en del nyanser, men blir aldrig alltför mångfacetterad. Harry Sims hinner få vissa nyanser, men jag hade gärna velat se mer av honom då tiden inte riktigt räcker till för att utveckla rollfiguren tillräckligt.

Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, och åtminstone undertecknad lyckas inte att få allting att hålla ihop logiskt. Det är också olyckligt att storyn känns en smula för tillspetsad för att till fullo kunna tas på allvar, som gör att Da Vinci-koden överlag framstod som mer trovärdig. Vissa av de oväntade vändningar som sker är också inte tillräckligt underbyggda, varför man inte riktigt får en övertygande förklaring till det. Efter ett tag blir det också lite för mycket av Langdons hallucinationer baserade på Dantes skrifter, som inledningsvis är effektfullt men som överanvänds tills man börjar tröttna på de blodiga mardrömshallucinationerna.

Fotot är utmärkt, och här förekommer en hel del vackra vyer och snygga bildlösningar. Specialeffekterna ser också mycket verkliga ut, och det märks att man har kommit långt sedan Da Vinci-koden för tio år sedan. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Tom Hanks gör en stabil och bra rollprestation som Robert Langdon, men känns inte längre lika märkvärdig som i den första filmen. Huruvida det beror på rollprestationen i sig eller att man helt enkelt vant sig vågar jag dock inte uttala mig om. Felicity Jones är också riktigt bra som Sienna, och lyckas väcka liv i rollfiguren på ett bra sätt. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Inferno är en bra och välgjord film, som är spännande och intensiv samtidigt som den tar upp ett intressant ämne. Det här är den första filmen i serien som håller sig till en vettig längd, och det uppskattar jag. Det är också trevligt med någonting nytt, efter att de två första filmerna främst fokuserat på den katolska kyrkan; något som här inte tas upp alls. Det är fängslande och fascinerande, men samtidigt upplevs storyn lite för skruvad och långsökt samtidigt som det uppstår en och annan logisk lucka. Det är svårt att jämföra de tre filmerna mot varandra, då alla tre har sin beskärda del av för- och nackdelar. Inferno har den rakast berättade handlingen, och är den enda som inte blir rörig eller svårbegriplig. Samtidigt har den dock inte riktigt samma djup som Da Vinci-koden, som även lyckades att hålla ihop logiskt på ett bättre sätt än här. Har man sett de två tidigare filmerna vill man hursomhelst se även denna, och Inferno är väl värd att se om man har överseende med att storyn är lite svår att ta på allvar; trots att problematiken som tas upp absolut är allvarlig och seriös.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV) och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt fyra dubbade ljudspår i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på hela 23 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det ibland blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst nästan en halvtimmes bortklippta scener, där de flesta dock snarare är något utökade versioner av befintliga scener. Det är intressant att se, men de flesta tillför inte så mycket varför det är förståeligt att de klippts bort. Det alternativa eller utökade slut som förekommer tillför dock en del, varför jag hade önskat att det kunnat få vara kvar i den färdiga filmen. I "Visions of hell" på dryga fem minuter får vi veta mer om Dante och specialeffekterna vad gäller mardrömsvisionerna från helvetet. Det har blivit lite för ytligt, men lite matnyttigt framkommer ändå. Jag hade dock gärna sett att man kunnat fokusera mer på Dante än på demonstrationer av häftiga effekter. Nästa inslag heter "Inferno Around the World" (13 minuter) och handlar om rollbesättning och internationell inriktning. Här finns ett och annat matnyttigt, men det känns lite för mycket som skryt över att man kunnat spela in filmen i ett flertal länder i världen - och vad det egentligen kostat nämns inte ett ord om...

Därefter hittar vi tre olika femminutersinslag om var och en av de viktigaste rollfigurerna - Robert Langdon, Sienna och även antagonisten Bertrand Zobrist som bara medverkar i en scen men som allting ändå kretsar kring. Här blir det lite väl mycket "ryggdunkande" och information som man redan vet, men bitvis blir det ändå hyfsat intressant. Till sist hittar vi en 10 minuter lång videodagbok från regissören Ron Howard, som bl.a. pratar om inspelningsplatser och skådespelarna plus visar hur vissa scener spelats in. Här finns absolut en del ljusglimtar, men samtidigt också en del värdelöst vetande - och att börja skryta över hur bra han är på sociala medier känns måttligt givande. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men allt har i alla fall engelsk text som enda tillgängliga textning, vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 6 april 2017
Senast uppdaterad: 6 april 2017

Recensionen har lästs 2920 gånger av 1691 personer, sedan den 6 april 2017