Producent: Vérane Frédiani & Franck Ribičre
Regi: Alexandre Bustillo & Julien Maury
Manusförfattare: Alexandre Bustillo
Sarah - Alysson Paradis Kvinnan - Béatrice Dalle
Louise - Nathalie Roussel Jean-Pierre - Franįois-Régis Marchasson
Poliser - Hyam Zeytoun / Tahar Rahim / Emmanuel Guez

Skräckfilmer fortsätter att locka fler och fler tittare, och därför är det knappast förvånande att det nu produceras fler filmer än någonsin inom genren. De båda franska debutanterna Alexandre Bustillo och Julien Maury ville 2007 ge sig in i kampen, med hjälp av lågbudget-independentfilmen Inside (eller Ā l'intérieur som originaltiteln lyder), som gjort succé på filmfestivaler runt om i världen och även vunnit priser. I höstas släpptes den på DVD i Sverige, och undertecknad har först nu haft tid och möjlighet att se den. Handlingen utspelas i Paris, och den höggravida kvinnan Sarah står i centrum. För fyra månader sedan var hon inblandad i en svår bilolycka, där hennes man dog. Mirakulöst nog överlevde dock både Sarah och hennes ofödda barn, och nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Det är nu julafton, och då hon gått över tiden bestäms det att förlossningen ska framkallas imorgon så att barnet kan födas. Det återstår bara en lugn och stillsam kväll innan dess, som Sarah ska tillbringa ensam med sin katt i hennes hus. Men kvällen blir tyvärr inte så stillsam som hon planerat. Senare på kvällen ringer det på dörren, och utanför står en kvinna som vill låna Sarahs telefon. Sarah vill inte släppa in henne, utan nekar henne detta. Men kvinnan utanför vill inte alls ta nej som svar, utan försöker att krossa ett fönster i huset. Sarah ringer polisen, som kommer och kollar men konstaterar att kvinnan ifråga nog är långt borta. Senare på natten vaknar Sarah chockad av att kvinnan står i hennes sovrum. Kvinnan har en sax, och vill få tag i Sarahs ofödda barn till varje pris...

Jag har på senare tid börjat tycka allt bättre om rysare, och då grundstoryn verkade lovande i kombination med alla lovord filmen fått, så hade jag höga förväntningar inför Inside. Inledningsvis är det också en riktigt lovande film - en vettig och intressant grundstory, och en mycket effektiv psykologisk skräckkänsla, där man riktigt känner obehaget och Sarahs mardrömssituation. Men tyvärr fortsätter inte filmen i samma effektiva stil. Den psykologiska skräcken överges snart nästan helt, för att istället fokusera på fysisk skräck. Regissörerna fullkomligt frossar i blod, och ju längre tiden går desto mer blod tvingas vi se. Det dröjer inte länge innan filmen förvandlats till ett enda stort blodbad. Visst är det periodvis ganska obehagligt och kusligt, men framförallt blir det vansinnigt äckligt och osmakligt. Jag vet inte riktigt var regissörerna velat komma, och vad tanken bakom filmen är. Men om avsikten är att framkalla kräkning och illamående, så har de lyckats till fullo. Det här är nämligen utan tvekan den mest extrema och äckliga filmen som jag någonsin sett, och jag blir både slutkörd och illamående. Jag betvivlar inte att det är regissörernas avsikt, men det har helt enkelt blivit för mycket. De rysare som generellt sett fungerar bäst är ofta sådana där vi inte får se särskilt mycket, utan där tittarnas fantasi själva får fylla ut mellan raderna. Filmer som lyckas att åskådliggöra en obehaglig psykologisk känsla, utan att visa mängder av blod. Ett uppenbart och lysande exempel är Blair Witch Project. Inside lyckas dock att komma så långt ifrån den stilen som det överhuvudtaget är möjligt, och här lämnas ingenting till fantasin. Vi får se mer blod och äckliga scener än jag överhuvudtaget trodde var möjligt i en film. Det känns helt enkelt som att regissörerna lagt in blodigheter för sakens skull, hellre än att det faktiskt är motiverat av handlingen, och i de allra flesta fall hade samma upplägg och samma story inte behövt i närheten av så här mycket vidriga scener. Trots den extrema stilen lyckas filmen trots allt att engagera skapligt i omkring 45 minuter, och det är helt enkelt riktigt spännande och obehagligt. Det förekommer en del logiska luckor, och somliga beter sig allt annat än trovärdigt. Dessutom finns det ingen som helst karaktärsutveckling, och de flesta rollfigurer är överlag ganska endimensionella. Men jag lyckas ändå att blunda för mycket av det, då filmen helt enkelt blivit effektiv och hemsk.

Men den sista halvtimmen blir den redan hemska stilen tusen gånger värre, och under den sista dryga halvtimmen sjunker trovärdigheten till botten. De logiska luckorna blir allt större, samtidigt som blodet bara blir värre och värre. Allting spårar ur å det grövsta, och jag tvingades pressa mig själv till bristningsgränsen för att ens orka se klart filmen. När filmen är slut har jag tappat allt engagemang, och det har blivit så överdrivet och absurt att jag inte längre bryr mig om någonting. Det är inget gott tecken på en film... Skådespelarinsatserna är dock utmärkta, och filmen är välgjord med snyggt foto och realistiska effekter. Jag irriterade mig över en del skränande ljud som förekommer då och då, och som jag inte förstod tanken med. Dessutom är det ibland så mörkt att det är mycket svårt att se vad som egentligen händer, något jag inte vet om det är avsiktligt eller inte. Trots dessa irritationsmoment måste det överlag ändå ses som en tekniskt lyckad film, och regissörerna har utnyttjat den begränsade budgeten till fullo. Men tanken med en rysare måste ändå vara att locka till skrik och obehag genom kusliga scener. Även om det till viss del lyckats, så blir det här alldeles för mycket illamående och för lite otäcka scener. Till sist måste jag konstatera att risken måste vara överhängande att man får bestående men av att se den här filmen, och för personer med svagt hjärta lär risken för hjärtinfarkt vara överhängande. Jag klarade mig dessbättre igenom filmen med hälsan i behåll, men jag lär få mardrömmar under lång tid framöver och lär knappast glömma dessa hemska blodiga scener på mycket lång tid. Jag vill absolut inte se om Inside, men kommer i och för sig sannolikt aldrig att glömma den; så om det är regissörernas avsikter så har de kanske lyckats. Men personligen vill jag gärna se filmer med andra mål än att bli fysiskt illamående och vilja kräkas, och därför kan jag inte ge filmen mer än en svag fyra i betyg. Personer som älskar blodiga skräckfilmer kan nog vilja ge filmen en chans. Vi andra gör förmodligen klokast i att avstå, i synnerhet om man har något som helst intresse av att kunna sova på nätterna...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, vilket är imponerande. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är franskspråkig och textad på svenska, norska och finska, finska. Tyvärr finns ingen textning för hörselskadade på något språk. Textningen är i minsta laget och är dessutom anpassad för Widescreen-TV:s, vilket innebär att texten på en 4:3-TV blir ihoptryckt och ganska svårläst. Om man nu inte velat ha anpassad text för både 4:3 och 16:9 (vilket är tekniskt möjligt), så vore det i så fall att föredra att anpassa texten för 4:3 - då blir texten istället utdragen i sidled på en Widescreen-TV, men förblir lättläst oavsett TV-typ. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och är ganska effektfull. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Jag hittar dock ingenting som tyder på att någon utländsk utgåva har något extramaterial, men då mina kunskaper i det franska språket är obefintliga kan jag inte utesluta att den franska utgåvan kan tänkas ha något bonusmaterial.

Recensionen skriven: 9 februari 2009
Senast uppdaterad: 9 februari 2009

Recensionen har lästs 3546 gånger av 1877 personer, sedan den 9 februari 2009