Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret
Regi: Theo van Gogh
Manusförfattare: Theodor Holman, baserad på en idé av Hans Teeuwen
Svensk distributör: KE Media
Sig själv - Katja Schuurman Pierre - Pierre Bokma
Ellen - Ellen Ten Damme Theo - Theo Maassen

© Njutafilms

En av Hollands mest framgångsrika regissörer genom åren hette Theo van Gogh (en släkting till den gamla konstnären Vincent van Gogh), och han blev känd genom sina många kontroversiella uttalanden - i synnerhet mot islam - i både filmer, böcker och tidningsartiklar; däribland gratistidningen Metro. I Sverige är han tämligen okänd, och de flesta har antagligen aldrig hört talats om honom. Theo mördades i november 2004 på öppen gata i Amsterdam, då han blev ihjälskjuten av en holländsk man med misstänkta terroristkopplingar. En av hans sista fullbordade biofilmer hette Interview och hade holländsk premiär i maj 2003; men den har mig veterligen aldrig gått upp på svenska biografer. 2007 kom en amerikansk nyfilmatisering av Interview, regisserad av Steve Buscemi - den gick upp på svenska biografer före jul, men har i skrivande stund inte släppts på DVD. Istället har dock den lilla och ganska okända distributören Njutafilms nu släppt den holländska originalfilmen på svensk DVD, och det är alltså den som denna recension åsyftar. Den politiska reportern Pierre har länge rapporterat om oroligheter i den holländska regeringen, men när stora kriser verkligen uppstår finns han inte tillgänglig för att göra de reportagen. Han har nämligen tvingats hoppa in för en sjukskriven nöjesreporter, och intervjua såpaskådisen och filmstjärnan Katja Schuurman - en av Hollands största skådisar, som började sin karriär i en långvarig holländsk såpopera. Att han inte direkt ser fram emot intervjun behöver knappast påpekas. Men Katja är inte så "lättintervjuad" som Pierre räknat med, och när han anländer till Katjas lägenhet där intervjun ska äga rum, utbryter en maktkamp som ingen av dem lär glömma i första taget.

Det här är onekligen en mycket originell och nyskapande film; där Katja Schuurman spelar sig själv och samtliga skådisar har samma förnamn som sina respektive rollfigurer. Trots det är själva filmen och dess handling dock påhittad. Nästan hela filmen utspelas inne i Katjas lägenhet, och i 99% av filmen är Katja Schuurman och Pierre Bokma de enda skådespelarna som syns till. Det kräver starka skådespelare för att två personer ensamma ska kunna bära upp en film, men det fungerar faktiskt riktigt väl här och båda två spelar övertygande och trovärdigt. Deras personkemi är också imponerande. Filmen är välgjord och snyggt filmad med enkla medel - lite grann i dansk dogma-stil; intressant nog är dessutom hela filmen inspelad i Katja Schuurmans riktiga lägenhet. Handlingsmässigt är det inte så mycket som händer, utan allting kretsar kring prat, prat och ännu mera prat. Mer dialogdrivna filmer än så här lär vi aldrig få se, och det är lustigt nog både filmens styrka och svaghet. Det är ett intressant koncept - storyn är ganska fängslande, och karaktärerna känns äkta och intressanta. Men samtidigt blir det helt enkelt lite för mycket av det goda, och mellan varven känns det ärligt talat ganska tjatigt och enformigt. Att de två huvudrollsinnehavarna dessutom upprepar vissa ämnen och diskussioner flera gånger gör heller inte saken bättre. Efter ett tag blir det dessutom lite väl tråkigt med att hela filmen utspelas i samma lägenhet, och till stor del till och med i samma rum. Det konceptet har vi sett förut, bl.a. i Hard Candy för några år sedan, men såvitt jag vet aldrig i så dialogdrivna filmer som denna. Även om det till en början känns intressant och nyskapande, så tröttnar man efter ett tag på att se samma två personer i samma rum en hel film. Det hade troligen fungerat bättre med fler variationer bland samtalsämnena, och gärna även lite mer än bara dialog. Men samtidigt är det alltså intressant och fängslande, och mer nyskapande koncept än detta lär vi inte se i första taget. Därför har det varit mycket svårt för mig att sätta betyg på filmen, men efter flera timmars funderande bestämde jag mig till slut för en stark sexa. Den är absolut sevärd, men i slutändan är det tyvärr lite för händelsefattigt och tjatigt, för att räcka hela vägen.

DVD-utgåvans bild är i filmens originalformat 1,85:1, men den är tyvärr inte anamorfisk utan i hårdkodad Letterbox i 4:3-format. Med andra ord är de svarta fälten upp- och nedtill inbakade som del av bilden. Det är tråkigt att Njutafilms inte kunnat tillhandahålla anamorfisk bild, då jag förmodar att en film från 2003 borde vara möjlig att köpa in i det formatet. Ljudet återges enbart i 2-kanalig stereo, men jag har tyvärr inte lyckats få fram uppgifter om vilket ljudformat filmen spelats in i, och vet därför inte huruvida stereoljudet är original eller inte. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, Det följs av en ganska lång distributörsjingel, som direkt följs av varningstexter - totalt 24 sekunder, och ingetderagår att spola eller hoppa förbi. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående. Det enda extramaterial som erbjuds är en ursprunglig holländsk biotrailer för den här filmen, samt trailers för ett dussintal andra filmer på DVD. Alla trailers är individuellt valbara från menyn, vilket är trevligt. Tyvärr finns dock ingen textning för dessa trailers, inte ens för de som är på främmande språk (som jag inte lyckats att identifiera). Där tar det roliga slut... Då jag inte behärskar språket, har jag dock tyvärr inte lyckats läsa mig till huruvida den holländska DVD-utgåvan har mer extramaterial.

Recensionen skriven: 3 april 2008
Senast uppdaterad: 3 april 2008

Recensionen har lästs 3538 gånger av 1858 personer, sedan den 3 april 2008