Svensk distributör: Triangelfilm AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Paul McCartney John Lennon
George Harrison Ringo Starr
Julia Baird Jenny Boyd
Tony Bramwell Freda Kelly

Alla känner väl till popgruppen The Beatles, som trots att de splittrades 1970 och bara var aktiva i 10 år tillhör en av världens mest framgångsrika band. Flera dokumentärer genom åren har skildrat bandet och dess medlemmar Paul McCartney, John Lennon, Ringo Starr och George Harrison, nu senast biovisade Eight Days a Week, och nu är det dags för ännu en. I It Was Fifty Years Ago Today... Sgt Pepper and Beyond får vi se vad som hände efter att Beatles 1966 beslöt sig för att sluta turnera och istället enbart satsa på skivor. Genom arkivmaterial från 1960-talet varvat med intervjuer med Beatles-kännare och anhöriga får vi höra mer om i synnerhet inspelningen av bandets åttonde album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band".

Beatles har aldrig tillhört någon av mina favoritgrupper, men icke desto mindre hade de onekligen många bra låtar. Därför kan deras låtar absolut vara trevliga att lyssna på, fastän jag definitivt inte är insatt i vilka låtar som hör till vilka album, o.s.v. Förmodligen riktar sig It Was Fifty Years Ago Today... till en mer hängiven skara än så, men här finns en del intressant att ta till vara på. Dokumentären varvar arkivmaterial med Beatles-medlemmarna från 1960-talet med nygjorda intervjuer med Beatles-kännare och en och annan anhörig. Flera av de som talar verkar hyfsat insatta i sitt ämne, men de Beatles-medlemmar som fortfarande är i livet - d.v.s. Paul McCartney och Ringo Starr - har inte intervjuats för filmen utan bara i arkivmaterial. Lite märkligt... Här finns dock en del intressanta intervjuer från förr i tiden, och även några av de nygjorda intervjuerna tar upp intressanta ämnen och en del som i alla fall inte jag visste om.

Det stora problemet är bara det faktum att filmen inte innehåller någon som helst musik av Beatles. Här pratas det ingående om "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (och undantagsvis även andra album), men vi får inte höra en enda ton av någon låt från vare sig den skivan eller någon annan av Beatles skivor. Att prata om musik utan att faktiskt få höra någon musik känns väldigt märkligt, och gör att dokumentären ärligt talat upplevs ganska tråkig. Att se personer stå och prata i nästan två timmar blir alldeles för mycket av det goda, och jag hade velat höra åtminstone en del av musiken. De mest inbitna fansen känner säkert till alla Beatles låtar utantill, men åtminstone undertecknad är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra vilka låtar som faktiskt fanns med på just det här albumet; i några fall är jag inte ens säker vilka låtarna är enbart utifrån de titlar som nämns. Förmodligen har det här rättighetsskäl - trots allt är det inte lätt att få tillstånd att använda sig av Beatles musik i dagens läge - men resultatet blir ändå ganska tomt när man får höra personer diskutera ingående detaljer om musik i två timmar utan att få höra något av musiken ifråga.

Dessutom är dokumentären i flera fall alldeles för ingående, och går in i sådana detaljer att det blir långtråkigt. Bl.a. ägnas hela 20 minuter av filmens längd till att prata om omslaget till "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"; men utan att vi ens får se hur omslaget ser ut. Även där vet säkert de mest inbitna fansen hur omslaget ser ut, men för de som faktiskt inte levde 1967 och inte har sett LP-skivan med egna ögon är det väl mer tveksamt hur många som känner till omslagsdesignen tillräckligt väl utantill. Åtminstone gjorde jag inte det, varför dessa (uppskattningsvis) 20 minuter blev olidligt tråkiga. Filmen hade behövt kortas ner ganska påtagligt, för i synnerhet utan musik blir nästan två timmar med enbart prat alldeles för mycket. Bitvis är det ändå intressant, men för mycket tid läggs åt ovidkommande detaljer varför filmen upplevs mycket längre än de två timmar den faktiskt räcker; inget gott tecken... Dessutom får vi här veta ingenting om vad som hände innan 1966, och således får vi heller inte veta någon bakgrund eller personliga fakta om någon av de fyra bandmedlemmarna. Även det lite märkligt, och jag hade velat veta mer om vilka medlemmarna var istället för att få höra evighetslånga diskussioner om ett skivomslag...

It Was Fifty Years Ago Today... är en välgjord dokumentär, som är ganska intressant och innehåller en hel del matnyttigt. Vi får veta en del anekdoter, plus en del bakgrundshistorik som i alla fall inte jag kände till. Arkivmaterialet som filmteamet lyckats gräva fram från 1960-talet är absolut intressant, liksom vissa av de nygjorda intervjuerna. Men det borde ha funnits mer insatta personer att prata med, så att inte få höra ett ord av Paul McCartney eller Ringo Starr själva samtidigt som Beatles fan-clubs f.d. sekreterare (!) får komma till tals väldigt ingående upplevs egendomligt. Många av de som intervjuas verkar mer komma från periferin, och John Lennons syster Julia Baird är den enda nära anhöriga till någon av medlemmarna som fär komma till tals. Men filmens största problem är det faktum att den inte innehåller någon Beatles-musik alls, och att få höra personer stå och prata om en skiva i två timmar utan att få höra en enda låt från den skivan blir både tomt och tråkigt. För de mest inbitna fansen kan filmen säkert ändå vara intressant, men jag har svårt att se varför en sådan här film går upp på bio alls - här finns trots allt varken imponerande foto eller ljud, så skillnaden mot att se filmen på TV blir högst marginell. Jag tillhör knappast den tilltänkta målgruppen, då jag är lite mer sporadiskt intresserad av Beatles än de fans som filmen troligen riktar sig till, men i alla fall för mig blir det lite för utdraget och halvtråkigt för att motivera mer än en hyfsat stabil femma i betyg.

Recensionen skriven: 1 juni 2017
Senast uppdaterad: 1 juni 2017

Recensionen har lästs 2796 gånger av 1692 personer, sedan den 1 juni 2017