Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Daniel - Dave Johns Katie - Hayley Squires
Daisy - Briana Shann Dylan - Dylan McKiernan
Sheila - Sharon Percy Arbetsförmedlaren - Natalie Ann Jamieson
China - Kema Sikazwe Ann - Kate Rutter
CV-kursledaren - John Sumner Ivan - Micky McGregor

Den 59-åriga byggnadsarbetaren Daniel Blake får en hjärtinfarkt på jobbet i Newcastle i norra England, och återhämtar sig bara delvis. Han får order av sin läkare att han inte får arbeta på minst några månaders tid, men Försäkringskassan är av annan åsikt - de anser att han är fullt arbetsför, givetvis utan att ens prata med Daniels läkare. Han blir rekommenderad att överklaga beslutet, men för att göra det måste man använda Internet; och Daniel har aldrig ens använt en dator. Under tiden får han ansöka om A-kassa för att få någon form av intäkt medan överklagandeprocessen pågår. Men för att få A-kassa måste han förstås aktivt söka jobb, och Daniel kan förstås inte ta något jobb ens om han mot förmodan skulle få något. Och även för att söka A-kassa måste man ha tillgång till Internet... Under tiden kommer han i kontakt med den ensamstående tvåbarnsmamman Katie, som precis fått A-kassan indragen då hon kommit för sent till ett möte på Arbetsförmedlingen - av den enkla anledningen att hon tvingats flytta från London till Newcastle, och inte hittar i den okända staden.

Att den här filmen tar upp ett viktigt och angeläget ämne råder ingen tvekan - det lär alla som någon gång varit sjukskriven och/eller arbetslös kunnat intyga, så i takt med ett allt mer hjärtlöst samhälle är det ett oerhört viktigt ämne att uppmärksamma. Problemet är förstås att lagar och regler skiljer sig åt mellan olika länder, och på den här fronten tror jag inte det finns två länder i världen som är likvärdiga. Det gör att målgruppen blir smalare och igenkänningsfaktorn mer begränsad. Även fast mycket som tas upp i filmen är universellt tillämpbart, så lär ingen utanför Storbritannien känna igen sig till 100% i det som tas upp; om det nu ens är så illa där. Sverige må ha många problem med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, men det som skildras i den här filmen är trots allt sju resor värre; och det känns lite väl främmande att inte ens kunna ansöka om A-kassa eller överklaga beslut utan tillgång till Internet. Kan det verkligen ens i England vara så illa att alla måste ha Internet för att ens kunna utföra de mest nödvändiga uppgifter...?

Men om man kommer över problematiken att igenkänningsfaktorn aldrig är på topp, utan fokuserar mer på den grundläggande problematiken än på detaljer, så är Jag, Daniel Blake en riktigt bra film. Det är engagerande och berörande, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det är omöjligt att inte känna för både Dan och Katie, som båda känns mångfacetterade och är tillräckligt sympatiska. Vid några tillfällen är det omöjligt att inte fälla en och annan tår, samtidigt som Ken Loach också lättar upp stämningen med en gnutta tragikomisk humor mellan varven. Som vanligt när det gäller Ken Loach är det inte direkt någon upplyftande film, utan i vanlig ordning rör det sig om ett deprimerande och dystert lågmält drama. Inget fel med det, och till största delen gör han onekligen trovärdiga skildringar, men jag hade ändå velat ha någon form av ljusglimt istället för att bara bombarderas med mer och mer mörker tills man nästan tappar livsorken...

I och med det mycket angelägna ämnet kan jag ändå köpa det, för ingen kan ju förneka att villkoren för sjuka och arbetslösa förtjänar att uppmärksammas - inte bara i Storbritannien, utan mest troligt i de flesta länder i världen. Däremot är ämnet en smula för begränsande för en hel film, och resultatet är att det blir i tunnaste laget.

Några scener pågår lite för länge för sitt eget bästa, och ibland blir det något långrandigt. Det hade nog helt enkelt behövts lite mer, då det märks att filmen väljer att enbart fokusera på just problematiken kring A-kassa och sjukpenning hellre än att berätta en komplett historia om de berörda människorna. Ibland blir det också en och annan klyscha för mycket, som påverkar trovärdigheten till det sämre; vilket är ett problem då Ken Loachs främsta tillgång alltid har varit realismen.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och jag uppskattar att filmteamet valt att fokusera på relativt okända skådespelare - det är utmärkt för trovärdigheten, då man kan fokusera på rollfigurerna hellre än skådespelarna. Dave Johns är riktigt bra som Daniel, och gör en lågmäld och trovärdig rollprestation. Hayley Squires är också utmärkt som Katie, och gör allt som går av rollfiguren.

Jag, Daniel Blake är en riktigt bra och engagerande film, som lyckas att få ett tråkigt ämne att bli både berörande och tänkvärt. Att situationen kring de stelbenta reglerna kring A-kassa och sjukpenning förtjänar att uppmärksammas råder ingen tvekan, och det är svårt att tänka sig en mer lämpad regissör än Ken Loach för att berätta om detta. Men om det han tar upp i den här filmen överensstämmer med verkligheten så måste situationen i Storbritannien vara tio gånger värre än i Sverige; och det vill inte säga lite... Hursomhelst blir det ett problem med sådana här filmer som går in på detaljer kring stelbenta regelverk, då det knappast finns två länder i världen som har exakt samma regler och lagar. Vissa scener känns också något utdragna, och ibland får jag känslan av att det varit viktigare för Ken Loach att uppmärksamma det krångliga regelverket som sådant än att berätta om levande människor.

Därför blir jag inte riktigt lika helbegeistrad av den här filmen som resten av världen verkar ha blivit, och märkvärdig är den trots allt inte så det känns rättvist att belöna den med Guldpalmen. Men dåligt är det absolut inte, utan trots bristerna blir det ändå en bra film som är väl värd att ses för de allra flesta - och som framförallt borde vara obligatoriskt för alla anställda på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen att se på. Jag blir bara inte riktigt så stormförtjust som jag tycker att man borde kunna förvänta sig av en sådan prisbelönad film, så i slutändan väljer jag en stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 16 januari 2017
Senast uppdaterad: 16 januari 2017

Recensionen har lästs 2640 gånger av 1463 personer, sedan den 16 januari 2017