Erik - Rolf Lassgård Torsten - Peter Stormare
Peter - Kim Tjernström Karin - Annika Nordin
Johanna - Lo Kauppi Mats - Johan Paulsen
Jari Lipponen - Eero Milonoff Esa Lipponen - Juho Milonoff
Irina - Elina Knihtila Niklas - Jonas Hedlund
Åström - Jesper Barkselius Elin - Ellenor Lindgren

Den svenska regissören Kjell Sundvall kommer ursprungligen från Älvsbyn i Norrbotten, och har förlagt flera av sina filmer till norrländska miljöer. Han blev känd redan 1980 med den klassiska TV-komedin Vi hade i alla fall tur med vädret, och blev under andra halvan av 1990-talet välkänd genom filmer som Tomten är far till alla barnen. 1996 regisserade han den numera klassiska dramathrillern Jägarna, som trots en del kritik blev en stor publikframgång. Nu har även en uppföljare kommit till den filmen 15 år senare, och det är fortfarande Kjell som regisserat. Han är dock inte längre med som manusförfattare, utan numera är det Stefan Thunberg och Björn Carlström som skrivit manuset. I början av september hade filmen biopremiär, och nu har den också släppts på DVD.

Det har gått 15 år sedan händelserna i första Jägarna, och sedan Erik Bäckström lämnade polistjänsten i Norrland (exakt var verkar inte förtälja historien) har han bott i Stockholm och är numera inspektör på Rikskriminalen. När ett brutalt mord på den unga kvinnan Elin inträffar i närheten av Eriks hemtrakter blir den kriminella Jari Lipponen genast misstänkt. Men då polischefen har ett förflutet med honom vill de inte riskera att ge ammunition till försvarsadvokaten, och därför ber polismyndigheten Rikskriminalen om hjälp med förhör och utredning. De väljer (föga förvånande) att skicka Erik, och där uppe får han samarbeta med kriminalinspektören Torsten. Han lever tillsammans med Annika, som har en tonårsson tillsammans med Eriks bortgångne bror Leif.

Den första Jägarna från 1996 var en ganska bra men inte alltför märkvärdig film. Den var intressant och hyfsat spännande, men också ganska långsam och framförallt väldigt svartvit i sin stereotypa skildring av människorna; där nästan alla utom Erik framstod som mer eller mindre galna. Därför hade jag mina farhågor inför uppföljaren gjord hela 15 år senare, men dessbättre har Kjell Sundvall tagit till fasta problemen från originalfilmen och försökt rätta till bristerna. Det märks, och därför har Jägarna 2 till min stora förvåning blivit betydligt bättre än den första filmen.

Den här filmen är kanske inte riktigt lika originell som den förra, då det här mer påminner om en "vanlig"kriminalare, men det är absolut en intressant grundstory som fokuserar ungefär lika mycket på mordfallet som på personliga relationer. Det är lätt att känna för både Erik och ett par andra rollfigurer, som blivit relativt mångbottnade och genomarbetade. Det är också en lagom invecklad story, så att det blir intressant och engagerande hela tiden utan att bli vare sig rörigt eller segt.

Framförallt bland personporträtten märks en klar förbättring från originalfilmen, och den här känns inte alls lika svartvit eller stereotyp som den gången. Här är inte alla norrlänningar sinnessjuka galningar, som man lätt kunde få intrycket av i den förra filmen, utan det känns betydligt mer realistiskt och äkta. De flesta har åtminstone blivit någorlunda normala, och här är det framförallt en rollfigur som blivit väldigt endimensionell och stereotyp. Den personen känns dock tyvärr lite för överdriven (vem det är kan inte avslöjas utan att för mycket av upplevelsen går förlorad), och borde verkligen ha tonats ner både en och två steg. Men de flesta andra framstår som relativt normala och i alla fall någotsånär nyanserade, vilket förhöjer helhetsintrycket en del och gör att Jägarna 2 inte alls irriterar på samma sätt som den förra filmen. Det är utan tvekan bäst ställt med Erik, men även Peter känns intressant och genomarbetad. Karin framstår som lite för "hunsad", men samtidigt är det nog inte fullt så orealistiskt som jag hade önskat.

Här finns heller inga direkta irritationsmoment på samma sätt som i föregångaren, då ingen brister ut i sång oprovocerat eller liknande. De kraftiga karikatyrer som genomskådade den första filmen är till största delen borta, och det här är istället en mer realistisk och jordnära film. Att kategorisera det som en thriller tycker jag dock är överdrivet, för alltför spännande är det trots allt inte. Det finns en viss spänning och några scener är riktigt intensiva, men till största delen är det snarare ett drama. Men det är förstås inte nödvändigtvis något fel med det, bara man inte förväntar sig en tät och spännande thriller. Tyvärr är dock filmen ganska förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Det faktum att man relativt tidigt kan lista ut vem mördaren är utan alltför stor ansträngning förtar också en del av helhetsintrycket. Det förekommer också vissa logiska luckor, och somliga rollfigurer beter sig inte särskilt smart eller logiskt; inte minst under en spännande nyckelscen i slutet som stör mig väldigt mycket. Jag tror i alla fall inte att särskilt många skulle ropa högt på hjälp, om man gömmer sig från en galen mördare... Med en speltid på 2 timmar 5 minuter är Jägarna 2 också lite i längsta laget, och även om det aldrig blir segt så finns trots allt vissa onödigt utdragna scener varför filmen nog hade vunnit på att kortas ner en smula.

Tekniskt är det en välgjord film, med snyggt foto och en del vackra vyer kombinerat med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Rolf Lassgård är riktigt bra som Erik. Annika Nordin är bra som Karin och Kim Tjernström är relativt bra som Peter. Lo Kauppi är utmärkt som kriminalteknikern Johanna, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Peter Stormare som Torsten, som visserligen är en kompetent skådespelare men som tyvärr balanserar på gränsen till överspel och vid några scener även går över den gränsen. Ett flertal av skådespelarna talar också med tvivelaktig norrländsk dialekt, som i mångt och mycket låter fejkad och överdriven. Det kanske inte märks av i södra Sverige, men bor man här uppe märks det tydligare. Det gäller bl.a. Peter Stormare, men innefattar mer eller mindre de flesta utom Rolf Lassgård (Erik). Jag har lite svårt för sådant, och det känns som att man valt att överdriva dialekterna "för sakens skull", så att det inte ska gå att missa att handlingen utspelas i Norrland (fast fortfarande utan att specificera exakt var i Norrland, som inte alls är så litet som Kjell Sundvall verkar ha fått för sig). Dialekterna gör också att det ibland inte är helt oproblematiskt att faktiskt uppfatta vad personerna säger, och på bio var det ibland inte alls lätt att förstå dialogen. Då är det bättre ställt på DVD, där man i alla fall kan slå på svensk text för hörselskadade; något som tyvärr är mer regel än undantag att det behövs vid svenska filmer.

Jägarna 2 är kanske inte lika originell och nyskapande som dess föregångare, men det kompenseras av att storyn är bättre och personbeskrivningarna mer nyanserade. Även om filmen är något för lång så är tempot betydligt högre än i originalfilmen, och jag uppskattar att Kjell Sundvall verkar ha åtgärdat de flesta av bristerna i den första filmen. Det här är visserligen inget mästerverk och knappast något man tänker på lång tid i efterhand, men Jägarna 2 är en riktigt bra och välgjord film som med råge överträffar den första filmen. Betygsmässigt förtjänar filmen en stark sjua, och för att vara en svensk film är den riktigt bra. Men jag kan inte förneka att den förutsägbara och måttligt originella stilen drar ner helhetsintrycket en del, och likaså de överdrivna dialekterna och de logiska luckorna. Trots att Jägarna 2 har en huvudsakligen fristående handling är det dock en klar fördel att ha sett den första filmen innan.

DVD-utgåvan kommer i ett vanligt DVD-fodral med papphölje, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det vanliga svenska ljudspåret finns även syntolkning på svenska för synskadade - säkerligen mycket uppskattat för synskadade. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har vanlig text på norska, danska och finska samt svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren samt svenskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket jag tycker är svagt för en ny och omtalad svensk biofilm.

Recensionen skriven: 1 september 2011
Senast uppdaterad: 28 februari 2013

Recensionen har lästs 4341 gånger av 2654 personer, sedan den 1 september 2011