Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Bill - Noah Emmerich John Bishop - Ewan McGregor
Katie - Mia Wagenman / Maisie McMaster Mary - Piper Sheets / Victoria DeMersseman
Vic Owen - Boyd Holbrook Fitchum - Rodrigo Santoro
Charlie - James Burnett Slow Jeremiah - Sam Quinn
Horan - Jenny Gabrielle Buck - Alex Manette
Pälshandlaren - Nash Edgerton Marshall - Boots Southerland

Året är 1871, och Jane Hammond lever nuförtiden ett stabilt liv med sin man Bill och deras dotter Katie. Men allt förändras när Bill en dag rider hem svårt skottskadad, efter att ha blivit skjuten av de ökända bröderna Bishop; ett gäng som Jane har tidigare erfarenhet av. Bill överlever, men då han är efterlyst kan de inte gärna söka läkarhjälp, och Jane lyckas inte avlägsna alla kulorna. Han får tills vidare stanna i sängen, medan Jane tar hand om situationen. Hon klarar knappast av ett helt kriminellt gäng ensam, så i brist på bättre alternativ är hon så illa tvungen att söka hjälp hos sin f.d. fästman Dan, som bor inte långt därifrån. Han tar dock inte direkt emot henne med öppna armar, men går till sist ändå med på att hjälpa henne så att de tillsammans kan ge sig på bröderna Bishops armé av skjutglada laglösa...

Western har aldrig tillhört någon av mina favoritgenrer, utan tvärtom är det en genre jag oftast undviker. Därför hade jag mina farhågor inför Jane Got a Gun, men det är en oväntat bra film. Historien är intressant och även fast det kanske inte är alltför originellt så erbjuder ändå filmen en del nya grepp. Det är underhållande och välgjort, och för en gångs skull fokuserar man mer på karaktärer och relationer än på action; en trevlig omväxling för genren. Visst finns det mycket våld och skottlossningar, men det finns en poäng bakom scenerna och det blir aldrig våld enbart för sakens skull, på samma sätt som i många andra actionfilmer.

För genren är det också ovanligt och befriande med en kvinna i huvudrollen, och som dessutom är en stark sådan som är lika tuff som männen. Det är också trevligt att man aldrig fokuserar på könet, utan att Jane är en kvinna råkar bara vara så; utan att filmteamet gör något väsen av det. Precis som det ska vara! Här finns en viss charm och det är överlag ganska spännande. Filmen har en tacksam intensitet, och tempot är högt där det händer något hela tiden. Genom den ovanligt korta speltiden på strax över en och en halv timme hinner det aldrig bli segt eller tråkigt, utan tempot är precis lagom.

Rollfigurerna är intressanta och mångfacetterade, och framförallt Jane har blivit en nyanserad person som känns äkta. Det är lätt att känna för henne, och man tycker om henne snabbt. Vi får också veta tillräckligt om hennes förflutna för att förstå hennes motivation till händelserna, och för genren har hon blivit en ovanligt mångbottnad karaktär. Dan hinner också få ganska många nyanser, och har blivit en intressant person. Tyvärr får vi dock aldrig något riktigt grepp om Janes man Bill, som blivit alltför underutvecklad och som till stora delar förblir ett frågetecken. Det är kanske avsiktligt, men jag tycker ändå det är synd att inte få veta mer om honom - om inte annat, så hade det gjort triangeldramat mer intressant. Men jag uppskattar att filmen nästan aldrig är helt svartvit, utan här finns många nyanser och gråskalor; även det ovanligt för genren.

Jag är dock lite tveksam till berättartekniken, och upplägget med många tillbakablickar som här förekommer. En del av tillbakablickarna är väldigt viktiga för handlingen och intressanta, men andra tillför i stort sett ingenting. Periodvis upplevs det en smula fragmentariskt, genom många korta tillbakablickar som fyller en högst begränsad uppgift. Jag hade önskat att man kunnat koncentrera sig till färre och längre tillbakablickar istället; långa nog så att man faktiskt hinner få ett sammanhang och förstår hur allting hänger ihop. Det känns också lite märkligt att vi genom tillbakablickarna får lära känna Dan ganska väl, medan man aldrig får veta mycket alls om Bill. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas en smula, för ibland känns det en smula rumphugget då man inte får veta så mycket som man hade önskat om ett och annat. Det är också lite egendomligt att vi aldrig får se eller ens höra talas om någon sheriff eller myndighet; här verkar alla få klara sig helt själv... Slutet känns också lite väl tillrättalagt, vilket orsakar en del trovärdighetsproblem.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt om än inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Natalie Portman är utmärkt i huvudrollen som Jane, och gör en stark och naturlig rollprestation helt utan överspel. Det är en svår roll med många nyanser, men hon lyckas pricka in varenda en. Joel Edgerton är också riktigt bra som Dan, och gör en trovärdig insats utan överspel. Noah Emmerich får inte alls lika mycket att arbeta med som Bill, men gör vad som går av rollen i alla fall. Ewan McGregor gör vad som går av en otacksam skurkroll, men spelar onekligen bra. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Jane Got a Gun är en välgjord och underhållande film, som visserligen har gott om klichéer men som ändå blir ganska bra genom spänning, intensitet och inte minst ett fokus på rollfigurer hellre än på "hjärndöd" action. Genom genren finns det ändå mycket action och våld, men bara när det faktiskt är berättigat för handlingen och inte intvingat till varje pris som det annars ofta brukar bli. Däremot blir det ibland lite mycket av tillbakablickarna, som visserligen har en poäng men där bara vissa faktiskt tillför något och somliga dessutom blivit på tok för korta. Det vore bättre med några få längre tillbakablickar hellre än många korta. Däremot förtjänar filmteamet en eloge för att ha byggt upp allting så tydligt, så att man hela tiden förstår vad som är "nutid" respektive tillbakablickar, utan att det blir rörigt. Så filmen har utan tvekan sina brister, men minst lika många fördelar varför det överlag ändå blivit en film väl värd att se. Dock saknas det där lilla extra som hade kunnat göra filmen riktigt minnesvärd, och därför nöjer jag mig med en hyfsat stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan (filmen har inte släppts på Blu-Ray) erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fem nordiska språken plus engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter nås vi av en språkvalsmeny. När man valt språk nås man av varningstexter och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Efter dessa kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är tråkigt men inte direkt förvånande för en film som släpps direkt på DVD.

Recensionen skriven: 22 november 2016
Senast uppdaterad: 22 november 2016

Recensionen har lästs 2846 gånger av 1663 personer, sedan den 22 november 2016