Johan Falk - Jacob Eklund Lasse Karlsson - Henrik Norlén
Hanna - Anna Antonowicz Oleg - Stipe Erceg
Sophie Nordh - Meliz Karlge Anja Månsdottir - Jacqueline Ramel
Frank Wagner - Joel Kinnaman Patrik Agrell - Mikael Tornving
Dick Jörgensen - André Sjöberg Lennart Jägerström - Lars G. Svensson
Matte - Zeljko Santrac Victor Eriksen - Anders Gustavsson

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare, fotograf och manusförfattare, och arbetade mycket med Mats Helge Olsson under 1980-talet och början av 1990-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika polisfilmen Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som nu har fått en egen serie med sex nyproducerade filmer. Den första fick namnet Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser, och hade biopremiär i somras. De resterande filmerna har släppts direkt på DVD, och det gäller även den femte filmen Operation Näktergal. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet. Den här gången handlar det om människohandel, som blivit ett växande problem i Göteborg. Allt fler kvinnor från östländer förs in till Sverige för att där tvingas prostituera sig, och polisen vill komma till botten med det här snarast. Johan Falk samarbetar med Lasse, och de rekryterar en ung polsk tjej vid namn Hanna att hjälpa till. Hon jobbar på Tysklandsfärjan och har även kontakter med de som driver människohandeln, varför hon har värdefulla upplysningar att komma med. Men att tjalla på högt uppsatta brottslingar kan vara farligt...

Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser var en helt okej film, medan jag däremot inte var särskilt imponerad av tvåan Johan Falk - Vapenbröder. Johan Falk - National Target och Leo Gaut var däremot helt okej båda två, men inget avsnitt i den här filmserien har hållit någon alltför hög klass. Detsamma gäller även Johan Falk - Operation Näktergal, som är en ganska bra och fullt sevärd film, men som inte sticker ut som något utöver det vanliga. Jag tycker om storyn, som är genomarbetad och förblir intressant hela tiden. Trafficking och sexhandel är förstås också ett tyvärr alltid lika aktuellt ämne, och ett ämne som definitivt tål att uppmärksammas. Tyvärr går dock storyn inte riktigt in tillräckligt på djupet, och därför blir filmen aldrig gripande eller berörande, vilket det borde bli med en sådan story. Men i övrigt är det en genomarbetad intrig, som är tillräckligt enkel för att man ska hänga med utan att idiotförklara publiken.

En viktig förändring gentemot de tre första filmerna är att den här i likhet med Leo Gaut inte har med det kriminella gäng som Frank Wagner jobbade under täckmantel vid. Istället är det andra grupper som det nu kretsar kring, och samma gäng lyser med sin frånvaro. Då det började kännas som en upprepning och onödigt tjatigt med samma gäng, så tycker jag det är positivt att vi nu har börjat komma in i nya handlingar och nya personer. Det har dock fått tll följd att Frank Wagner fått en betydligt mindre roll än tidigare, och hans insats har begränsats till några få scener. Det är visserligen betydligt mer än hans minimala cameoroll i Leo Gaut, men fortfarande handlar det om en begränsad närvaro. Då Frank alltid varit den mest intressanta och mångbottnade rollfiguren så känns det lite tråkigt, även om han nu åtminstone får en roll som har en koppling till resten av filmen. Franks flickvän Marie lyser helt med sin frånvaro, vilket är beklagligt.

De flesta rollfigurer är för övrigt mångbottnade och nyanserade, och det är ganska få som blivit stereotypa eller platta. Det är positivt, och förhöjer helhetsintrycket i en annars ganska enkel film. Johan Falk får här mindre utrymme än vanligt, och har blivit lite mer endimensionell än i de senaste filmerna. Istället är det Lasse som fått en stor roll, efter att tidigare varit en närmast helt osynlig och obetydlig biroll. Det är roligt att få se mer av honom, men det är tråkigt att det skett på bekostnad av Johan Falk, vars karaktärsutveckling är närmast oexisterande. Märkligt nog lyser Johans fru och son helt med sin frånvaro här, fast deras respektive skådisar av outgrundlig anledning fortfarande har crediterats på sluttexterna.

Fastän Johan Falk - Operation Näktergal på omslaget klassas som actionthriller, så är det sannerligen inte mycket till action i filmen. Det är bara enstaka scener som ens med den bästa vilja skulle kunna klassas som action, utan istället är det en ganska renodlad dramathriller. Det blir dock hyfsat spännande vid ett flertal tillfällen, även om det mellan varven blivit ganska stillsamt. Överlag känns filmen ganska realistisk och jordnära, men mot slutet uppstår vissa logiska luckor och ett flertal trovärdighetsproblem dyker upp. Då blir det också onödigt rörigt, då det dröjer innan man ens förstår vad alla poliser pratar om. Förmodligen hade filmen därför vunnit på att förlängas en smula, så att de viktiga scenerna mot slutet fått större utrymme. Filmen lider också av en del allt annat än naturlig dialog, som vid vissa tillfällen känns en smula forcerad.

Det märks att Johan Falk - Operation Näktergal har gjorts med lägre budget än den första filmen, och att det rör sig om DVD-produktion enligt "löpande band"-principen. Fotot är fullt funktionellt, men några vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Fastän den här filmen är den första i serien som Daniel Lind Lagerlöf regisserat, så märker man ingen nämnvärd skillnad utifrån vilken regissör som arbetat med de olika filmerna. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Jakob Eklund gör en stabil och fin insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, och jag uppskattar att hon fått något större utrymme än i de tre första filmerna. Henrik Norlén är riktigt bra som Lasse, och spelar övertygande och trovärdigt. Han har inte fått någonting att arbeta med i de tidigare filmerna, men har nu plötsligt en viktig och stor roll, som han klarar av fint. Joel Kinnaman är som vanligt utmärkt som Frank Wagner, men får inte alltför mycket att arbeta med här. Dessbättre har Mikael Tornving fått en betydligt mer undangömd roll än i tidigare filmer, och medverkar bara i ett par scener. Då han låter alltför monoton och saknar inlevelse, så är det glädjande att få se så lite som möjligt av honom. Däremot är den polska skådespelerskan Anna Antonowicz ett riktigt fynd som Hanna, och spelar mycket övertygande och trovärdigt.

Överlag är Johan Falk - Operation Näktergal en underhållande och sevärd film, som är betydligt bättre än den andra filmen i serien men inte riktigt lika bra som de bästa filmerna. Det är intressant och engagerande, och storyn är bättre än på länge. Istället lider filmen av fler logiska luckor, och bitvis är tempot onödigt lågt. Filmen känns snäppet bättre än de flesta Wallander-filmer, men tyvärr är det fortfarande ett faktum att svenska kriminalare som regel måste bedömas utifrån en annan måttstock än vanligt, då det helt enkelt inte håller någon större klass jämfört med internationella produktioner. Fortfarande fungerar filmen bra som lättsam underhållning, och den är värd att se men håller knappast att ses om. Det är en välgjord och intressant film, men är inte särskilt minnesvärd och lider av en del onödiga misstag. Betygsmässigt blir även denna gång en sexa, vilket är tråkigt med ett så intressant och viktigt ämne i botten. Nu är det bara en film som återstår, och jag hoppas att den blir bäst, även om jag inte hyser några stora förhoppningar om någon världsklass. För övrigt är det bortom mitt förstånd exakt varifrån titeln Operation Näktergal kommer, då de överhuvudtaget aldrig ens nämner titeln under filmens gång...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Dessutom finns ett extra textningsspår med svensk text av de stora antal repliker som förekommer på engelska och polska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en distributörsjingel, och därefter visas en slags kombinerad språkvals- och huvudmeny. Här finns möjlighet att spela filmen utan text samt de fyra textningsalternativen som erbjuds. När man valt någon av dessa visas varningstexter på valt språk, och därefter börjar filmen att spelas upp direkt. Det medför att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket kan upplevas som en nackdel. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Då alla filmer i serien enligt uppgift gjorts i samarbete med polisen, och med omfattande research för att bli så realistisk som möjligt, så känns det mycket tråkigt att vi inte får se mer om detta omfattande förarbete. Märkligt nog anger sluttexterna till filmen också producent för en "bakomfilm", fast någon sådan finns inte att tillgå.

Recensionen skriven: 4 april 2010
Senast uppdaterad: 5 april 2010

Recensionen har lästs 4050 gånger av 2470 personer, sedan den 4 april 2010