Martin Borhuldt - Martin Wallström Anja Månsdotter - Jacqueline Ramel
Marie - Ruth Vega Fernandez Helén - Marie Richardsson
Asim Popov - Thomas W. Gabrielsson Matte - Zeljko Santrac
Lennart Jägerström - Lars G. Svensson Dick Jörgensen - André Sjöberg
Lasse Karlsson - Henrik Norlén Komazec - Iso Porovic
Niki - Camilla Lundén Viktor Eriksen - Anders Gustavsson

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare, fotograf och manusförfattare, och arbetade mycket med Mats Helge Olsson under 1980-talet och början av 1990-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika polisfilmen Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som nu har fått en egen serie med sex nyproducerade filmer. Den första fick namnet Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser, och hade biopremiär i somras. De resterande filmerna har dock släppts direkt på DVD, och det gäller även tvåan Vapenbröder. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet. Handlingen tar sin början strax efter den första filmens slut, då medlemmar i gruppen försöker att under täckmantel köpa vapen från den kriminella organisationen som Seth driver. Men affären blir inte av, då organisationen fått bättre bud på annat håll. Och snart uppstår oro när det kommer fram att någon velat köpa tillräckligt mycket avancerade vapen för att starta ett smärre krig. Johan försöker att pressa sin infiltratör Frank att få reda på mer information, men det är långt ifrån riskfritt då Seth börjar misstänka att det finns en tjallare inom gruppen...

Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser var en ganska bra film, som var bättre än jag hade väntat mig och höll en generellt högre klass än exempelvis Wallander och Beck. Tyvärr medför Johan Falk - Vapenbröder ett rejält kliv neråt kvalitetsmässigt, även om det fortfarande är sevärt. Det här är framförallt en väldigt seg film, och egentligen är det inte alltför mycket som händer. Särskilt den första halvtimmen går allting i ultrarapid, och det är inte helt oproblematiskt att verkligen hålla sig vaken. Särskilt spännande är filmen heller inte, och det är först under de sista 20 minuterna som farten ökar och det blir åtminstone lite spännande. Före det är det ett ganska stillsamt drama, och medan det utspelas mestadels på polisstationen känns det ganska tråkigt. Det blir lite bättre när vi kommer ut på gatorna, men fortfarande inte tillräckligt bra. Periodvis är det också ganska rörigt, och det är inte helt oproblematiskt att hålla isär vilka alla är och vad som egentligen händer. Filmen bygger också mycket på att man redan ska känna till karaktärerna och upplägget, så därför bör man ha sett Gruppen för särskilda insatser en kort tid innan man ser denna.

Fastän filmen på omslaget kategoriseras som actionthriller, så är det i stort sett bara en enda scen i filmen som verkligen kan klassas som action. Den infaller i slutet, så om man förväntar sig en fartfylld actionfilm så blir man besviken. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i action, så den delen gör inte mycket för mig. Men en thriller som inte är spännande kan inte påstås vara en alltför lyckad sådan, och lite mer än så här hade jag väntat mig. Storyn känns också förhållandevis tråkig, och det blir aldrig alltför intressant. Filmen lider också av en hel del allt annat än naturlig dialog, som vid många tillfällen känns konstlad och forcerad. De flesta rollfigurer är fortfarande mångbottnade och nyanserade, och det är ganska få som blivit stereotypa eller platta. Bäst ställt är det med Frank Wagner, som känns intressant och uppvisar både goda och dåliga sidor. Samtidigt känns dock hela storyn med den kriminella organisationen som Frank ingår i som mer tröttsam och konstlad än senast, och vid det här laget börjar jag verkligen tröttna på hela det gänget. De fyllde absolut sin funktion i den första filmen, men nu känns det mer malplacerat och de hade nog vunnit på att överge den gruppen efter den första filmen. Fastän den här Gruppen för särskilda insatser tydligen ska ligga väldigt nära verkligheten, så känns det här ganska konstlat och onaturligt. Jag köper helt enkelt inte en del av deras beteenden, hur verklighetsbaserat det än ska vara. Däremot uppskattar jag att filmen inte fått några nämnvärda logiska luckor eller grövre trovärdighetsproblem.

Det märks att Johan Falk - Vapenbröder har gjorts med lägre budget än den föregående filmen, och att det rör sig om DVD-produktion enligt "löpande band"-principen. Fotot är fullt funktionellt, men några vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, och Jakob Eklund gör en stabil och fin insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie och Joel Kinnaman är lysande som Frank Wagner. Det största problemet med rollbesättningen är fortfarande Mikael Tornving som Patrik. Det är omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen, och han känns alltför malplacerad. Han talar också helt utan inlevelse, och fortsätter att prata lika monotont och i exakt samma tonfall även om det så handlar om liv och död. Överlag är Johan Falk - Vapenbröder en underhållande och sevärd film, men tyvärr känns den avsevärt sämre än den föregående filmen. Det blir aldrig särskilt spännande och är alltför ofta mycket segt. Överlag känns filmen också ganska oengagerad, och jag fick anstränga mig för att inte somna. Det duger fortfarande som lättsam underhållning, men den här gången känns dt som samma klass som en sämre Wallander-film, och det var förmodligen inte tanken. Betygsmässigt nöjer jag mig med en stark fyra den här gången, och jag hoppas verkligen att nästa film blir bättre än denna.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Dessutom finns ett extra textningsspår med svensk text av de fåtal engelskspråkiga repliker som förekommer. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en distributörsjingel, och därefter visas en slags kombinerad språkvals- och huvudmeny. Här finns möjlighet att spela filmen utan text samt de fyra textningsalternativen som erbjuds. När man valt någon av dessa visas varningstexter, och därefter börjar filmen att spelas upp direkt. Det medför att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket kan upplevas som en nackdel. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Då alla filmer i serien enligt uppgift gjorts i samarbete med polisen, och med omfattande research för att bli så realistisk som möjligt, så känns det mycket tråkigt att vi inte får se mer om detta omfattande förarbete.

Recensionen skriven: 26 januari 2010
Senast uppdaterad: 27 januari 2010

Recensionen har lästs 4482 gånger av 2661 personer, sedan den 26 januari 2010