Kortfattade recensioner

Mickey Deans - Finn Wittrock Sid Luft - Rufus Sewell
Judy Garland som ung - Darci Shaw Bernard Delfont - Michael Gambon
Lorna Luft - Bella Ramsey Joey Luft - Lewin Lloyd
Dan - Andy Nyman Stan - Daniel Cerqueira
Burt Rhodes - Royce Pierreson Lonnie Donegan - John Dagleish
Liza Minnelli - Gemma-Leah Devereux Mickey Rooney - Gus Barry

Året är 1968, och i USA har Judy Garlands popularitet börjat dala efter att hon blivit alltför oberäknelig p.g.a. bland annat tablettmissbruk. När hon och hennes två yngsta barn blir utkastade från sitt hotellrum p.g.a obetalda räkningar, och Judy varken har pengar eller bostad, tvingas hon lämna sina barn hos deras pappa Sid; och Judy övertalas att tacka ja till konserterbjudanden i London där hon fortfarande är lika populär som under hennes glansdagar. Men väl i London börjar hennes problem göra sig påminda...

Jag visste inte särskilt mycket om Judy Garland innan jag såg filmen, utan egentligen bara grunderna. Oavsett hur mycket man vet om henne är Judy dock en mycket bra och lyckad film, som handlar om några veckor av hennes liv men som genom tillbakablickar också skildrar det väsentliga om hela hennes liv på ett skickligt sätt. Det är välgjort och välskrivet, och resultatet är ett starkt och gripande drama som inte kommer lämna någon oberörd. Samtidigt finns också lite humor och en del charm, och vi får veta det viktigaste om Judy Garlands liv på ett elegant och effektivt sätt. Jag hade ändå velat veta ännu mer, men det som finns fungerar riktigt bra.

Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Renée Zellweger fullkomligt lysande som Judy Garland. Hon gör en fantastisk insats, där hon både är hyfsat lik den riktiga personen samtidigt som hon lyckas förmedla ungefär samma slags gester och minspel som den riktiga Judy. Man tänker knappt på att det faktiskt är Renée, och hon gör en oerhört imponerande insats som övertygar in i minsta detalj. Det känns fullständigt rättvist att hon vann Oscar i år för bästa kvinnliga huvudroll, för det är svårt att lyckas mycket bättre än så här. hon sjunger alla sånger själv, och imponerar faktiskt även med sångrösten; och även fast hon inte riktigt sjunger lika bra och starkt som den riktiga Judy så är det faktiskt inte långt ifrån.

Dock är det lite synd att de många biroller som förekommer - i stort sett alla utom Judy själv - blivit så pass platta och underutvecklade. På sätt och vis är det förståeligt att fokusera på Judy, vilket ju förstås är vad filmen handlar om, men samtidigt hade jag velat veta lite mer om flera andra rollfigurer; där flera känns något stereotypa och underutvecklade. Det gör att filmen bitvis inte riktigt får det djup jag hade önskat, och flera personer känns lite för ytliga i sammanhanget. Jag hade också velat se lite mer om Judys barndom, där de korta tillbakablickar vi får se berättar en hel del; men dock inte allt.

Judy är en mycket bra och välgjord film, som är både djupsint, humoristisk och berörande på många olika plan. Här finns mycket att hämta, och att Renée Zellweger fullkomligt strålar i huvudrollen gör knappast saken sämre. Det är faktiskt lite förvånansvärt att Judy inte blev nominerad till Oscar för bästa film, då den är minst lika bra som flera av de nominerade filmerna; även fast den inte når upp till riktigt samma klass som vinnaren Parasit. Men det är en riktigt lyckad film, som är väl värd att se för de allra flesta, även fast manuset inte hade skadat av en liten finslipning kring några av birollerna. Filmen förtjänar därför en hyfsat stabil åtta i betyg, och förtjänar att ses av så många som möjligt.

Recensionen skriven: 5 augusti 2020
Senast uppdaterad: 5 augusti 2020

Recensionen har lästs 1587 gånger av 880 personer, sedan den 5 augusti 2020