Dre - Jaden Smith Mr. Han - Jackie Chan
Mei Ying - Wen Wen Han Sherry - Taraji P. Henson
Cheng - Zhenwei Wang Mäster Li - Rongguang Yu
Liang - Shijia Lü Zhuang - Yi Zhao
Song - Bo Zhang Harry - Luke Carberry
Mark - Cameron Hillman Kobratränare - Michelle Yeoh

Den klassiska filmserien Karate Kid började som en långfilm 1984 av John G. Avildsen, då en ung kille med hjälp av en karatetränare fick lära sig karate. Filmen blev oerhört framgångsrik, och ledde till tre uppföljare mellan 1986 och 1994. Med tanke på filmseriens stora framgångar (förutom möjligtvis 1994 års film) och filmbranschens förtjusning vid uppföljare är det knappast förvånande att även denna nu nyfilmatiserats. Officiellt sett rör det sig om en slags reboot, d.v.s. en nystart som utgår ifrån de tidigare filmerna hellre än att vara exakta nyfilmatiseringar. Den här gången är det den holländsk-norska regissören Harald Zwart som stått för regi, som annars varit mest känd för filmer som Hamilton, Agent Cody Banks och Rosa Pantern 2. Skådespelaren Will Smith och hans fru Jada Pinkett Smith har producerat filmen, men för ovanlighetens skull syns Will inte själv i filmen. Det är istället parets 12-åriga son Jaden Smith som spelar huvudrollen.

Trots titeln handlar nya The Karate Kid dock inte om karate, utan istället om den kinesiska kampsporten kung fu. Den här gången är det den 12-åriga Dre Parker som står i centrum, då han och hans ensamstående mamma Sherry flyttar från Detroit till Peking i Kina för Sherrys arbetes skull. Kulturkrockar uppstår och det dröjer inte länge innan Dre blir svårt mobbad i skolan. Han blir förälskad i klasskompisen och violinisten Mei Ying, och de börjar snart att umgås. Men det tycker hennes "pojkvän" Cheng inte alls om, som leder skolans mest våldsamma gäng och genast börjar såväl mobba som fysiskt misshandla Dre. När det ser som mörkast ut kommer Dres hyresvärd, den mystiske Mr. Han, till undsättning och lyckas att stoppa plågoandarna utan svårigheter. Han är en mästare i kung fu, men uppskattar inte alls Chengs våldsamma kung fu-tränare mäster Li och hans tveksamma läror. I ett sista desperat försök att få Cheng och hans gäng att lämna Dre i fred, går Mr. Han med på att Dre ska ställa upp i en stor kung fu-turnering, där Cheng också ska medverka. Nu måste Dre snabbt lära sig denna svåra kampsport, och tiden är knapp...

Jag tillhör faktiskt en av fåtalet personer i världen som aldrig sett originalfilmen Karate Kid eller någon av dess uppföljare - då genren inte är något jag brukar uppskatta har jag helt enkelt aldrig haft något intresse av att se dessa filmer. Därför var mina förväntningar inför nya The Karate Kid minst sagt ljumma, men till min förvåning visade det sig faktiskt vara en helt okej film. Det är sannerligen ingenting originellt, och även om man inte sett originalfilmen så finns det mängder av andra filmer med liknande tema och snarlik story - kort sagt en klassisk historia om en "underdog" i någon sport av något slag, som mot alla odds lyckas att bli framgångsrik inom sin sport. Likheterna med exempelvis Rocky är stora, och vi har även sett mängder av andra exempel genom åren. Det är också ganska förutsägbart, och såväl utgången som de flesta händelser under filmens gång är givna från första början. Det är lite tråkigt, men samtidigt fullt väntat.

Däremot har de centrala rollfigurerna blivit ganska mångbottnade, och det är en intressant och engagerande historia. Överlag lyckades filmen att hålla mitt intresse vid liv, även om det ibland blir onödigt mycket våld och lite för stort fokus på kung fu. Visst förstår jag att det är avsiktligt, men parallellhistorierna om kulturkrockar mellan USA och Kina är egentligen ett betydligt mer intressant ämne. Filmen har också blivit onödigt lång, och storyn är i tunnaste laget för att motivera en speltid på hela 2 timmar 20 minuter. Därför känns det ibland lite segt, och vid några tillfällen blev jag oengagerad. Filmen hade utan tvekan vunnit på att kortas ner med närmare en halvtimme, för att slippa de mer repetitiva scenerna och snabbare komma fram till kritan. Man kan också ställa sig frågan varför man valt en så ung person som 12 år för huvudrollen. Filmen är trots allt för våldsam för att passa för personer i den åldern, och många vuxna brukar inte uppskatta att se filmer om barn. Realismen hade också blivit högre om rollfigurerna varit åtminstone ett par år äldre.

Ett annat problem är att jag tycker att slutet inte riktigt stämmer överens med den sensmoral som tagits upp tidigare under filmen. Under hela filmen har Mr. Han tjajat om att kung fu inte ska användas för våld och att man ska undvika slagsmål i möjligaste mån, men när den stora matchen väl väntar visar det sig sedan att det är en riktigt våldsam sport där så mycket våld som möjligt verkar premieras och där man uppmuntras att vara hårdhänt. Förmodligen stämmer det överens med sportens regler (något jag inte vet något om), men det känns i alla fall fel att i slutändan i praktiken uppmuntra till våld genom att ingen råkar illa ut när de nästintill slår ihjäl motståndarna på mattan (nu överdriver jag en smula, men ni fattar i alla fall poängen...). Åtminstone av filmen att döma verkar kung fu vara en riktigt barbarisk sport, och jag förstår inte för mitt liv hur en i övrigt ansvarsfull förälder som Sherry kunnat samtycka till att en 12-åring sysslar med sådant.

Bristerna kompenseras dock åtminstone delvis av att det är en intressant och bitvis rentav berörande historia, och i synnerhet kulturkrockarna mellan USA och Kina tas upp på ett mångbottnat och rättvist sätt. Det förekommer även viss subtil humor som lättar upp spänningen, och gör filmen mer lätthanterlig. Jag tycker också om relationen mellan Dre och Mei Ying, som känns äkta på ett lagom naivt sätt och lyckas att beröra och engagera med relativt enkla medel. Överlag känns filmen också relativt trovärdig, även om det ibland går lite för långt med de våldsamma kampsportsscenerna.

Fotot håller relativt hög klass, och innehåller både snygg bildkomposition och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Jaden Smith spelar riktigt bra i huvudrollen. Även i övrigt är det bra skådisar, och t.o.m. Jackie Chan (som jag inte brukar tycka om) agerar helt okej i det här fallet. The Karate Kid är sannerligen ingen originell eller oförutsägbar film, och visst kan man hävda att det inte borde finnas något skäl till ännu en film i den serien. Det är dock utan tvekan en fullt sevärd och underhållande film, men den borde ha kunnat bli betydligt bättre genom ett slut som bättre stämmer överens med filmen i övrigt och en betydligt kortare speltid. Betygsmässigt når det upp till en sexa, men utan den tveksamma sensmoralen hade det sannolikt räckt till en sjua. Det duger utmärkt som underhållning för stunden, men jag blir inte tillräckligt imponerad för att känna mig sugen att se de tidigare filmerna. Jag kan inte tycka att det är värt pengarna att se den här filmen på bio, men när den väl släpps på DVD kan den trots de tydliga bristerna rekommenderas för de flesta.

Recensionen skriven: 5 augusti 2010
Senast uppdaterad: 6 augusti 2010

Recensionen har lästs 4937 gånger av 2759 personer, sedan den 5 augusti 2010