Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Anja - Mia Helene Solberg Brekke Jonas - Victor Papadopoulos Jacobsen
Lisa - Sigrid Welde Lars - Ulrik William Græsli
Anjas mamma - Dagrun Anholt Anjas pappa - Aslag Guttormsgaard
Ina (lärarinnan) - Kristin Zachariassen Dr. Mustasch - Jeppe Laursen
Afida - Astrid Assefa Fredrik - Elias Skotland Gusevik
Hans - Gergo Bánki Jonas mamma - Ingjerd Egeberg

13-åriga Anja går i sjuan och älskar att spela fotboll. Det är dock inte helt lätt, då klasskompisen och tillika mobbaren Jonas anser att tjejer överhuvudtaget inte ska ägna sig åt sport; och han är inte ensam i de tankebanorna. Lärarinnan Ina gör sitt bästa för att medlam, och Anja är fast besluten att spela fotboll i skolans kommande mästerskap. Men efter ett slagsmål med Jonas blir hennes föräldrar oroliga över att hennes blödning aldrig tycks ge sig, och efter ett besök på akuten blir Anja diagnosticerad med akut leukemi. Anja tänker till en början bara på att bli frisk i tid till fotbollsmästerskapet, men den dagen ter sig snart ganska avlägsen...

Av premiss och omslag är det lätt att få för sig att Kick It! huvudsakligen är en barnfilm, och några scener in i filmen var jag fortfarande övertygad om att så var fallet. Men det är att göra filmen en björntjänst, för det här är så pass mycket mer än så. Det är en intressant och fascinerande film, som visserligen handlar om barn men som behandlar ämnet på ett så fint och allmängiltigt sätt att filmen blir sevärd för alla åldrar. Resultatet är en både stark, underhållande och berörande film, som inte kommer att lämna någon oberörd. Här finns en del charm och lite humor, som hjälper till att lätta upp stämningen. Det är finstämt och gjort med både värme och känsla. Därför hålls intresset vid liv hela tiden, och det har blivit en oväntat engagerande film. Filmen tar också upp viktiga ämnen och ställer angelägna frågor, utan att presentera några svar.

Kick It! är också en oerhört gripande film, och jag vågar nog påstå att det är helt omöjligt att inte börja gråta av att se filmen. Jag grät floder under vissa delar av filmen, och det var länge sedan jag såg en så stark film som denna. Det kan nog visserligen delvis bero på att filmen ganska tydligt spelar på känslosträngar, där det inte ska råda någon tvekan om hur man "ska" känna, och därför kan det upplevas lite övertydlig. Men när filmer alltför uppenbart manipulerar tittarna med översentimentalitet brukar jag aldrig lyckas att fälla tårar, så det faktum att jag ändå grät en hel del säger något om filmens kvaliteter och att övertydligheten inte gör så mycket.

Med det angelägna ämnet och de många fina egenskaperna är det svårt att inte bli betagen av Kick It!, men börjar man skrapa under ytan märker man ändå en del problem. Filmen är onödigt svartvit och förenklad, vilket säkerligen delvis beror på att barn och ungdomar ska kunna ta till sig den, men jag undrar om inte manusförfattaren ändå har underskattat målgruppen. Det förekommer också en del onödiga och förutsägbara klichéer, och framförallt skildringen av Jonas och hans och Anjas relation tillhör det mer stereotypa och klyschiga man sett på senare år. På sätt och vis förståeligt i och med målgruppen, men då filmen ändå fungerar så pass bra för alla åldrar så blir allt detta mer påtagligt för oss vuxna.

Fotot är enkelt men effektivt, och skådespelarinsatserna är bra. Debuterande Mia Helene Solberg Brekke är riktigt bra i huvudrollen som Anja och Sigrid Welde gör också bra ifrån sig som Lisa. Victor Papadopoulos Jacobsen känns lite mer opersonlig, men gör ändå ganska bra ifrån sig. Detsamma gäller Ulrik William Græsli som Lars, där jag ibland kan tycka att stamningen känns något onaturlig.

Kick It! är en riktigt bra och fängslande film, som lyckas att beröra och gripa tag i tittarna med enkla medel. Premissen är intressant och allmängiltig, och filmen är oerhört stark och gripande. I och med att angelägna ämnet bör den passa perfekt att ses i skolor för barn och ungdomar, men filmen är faktiskt bredare än så och fungerar bra även för vuxna. Det är tänkvärt, realistiskt och berörande; men tyvärr också klichéartat och svartvitt. Det är uppenbart att regissören har valt att spela på känslosträngar och till viss del manipulera folk att känna precis som hon vill, och några av klyschorna som förekommer känns lite för onödiga. Men det faktum att fullvuxna ändå kan gråta floder av att se en familjefilm säger en del om filmen, och därför kan man inte förneka att det ändå är en lyckad film. Den är väl värd att se för de flesta, men det saknas samtidigt det där lilla extra som skulle kunna lyfta den till något utöver det vanligavarför jag nöjer mig med en stark sjua i betyg.

Hur någon kommit på "snilleblixten" att döpa om originaltiteln "Kule kidz gråter ikke" till det lite väl ooriginella "Kick It!" är dock bortom mitt förstånd, och likaså varför man valt att göra en nyfilmatisering av en holländsk film bara ett par år efter originalet (som mig veterligen inte har släppts i Sverige). Nu har jag visserligen inte sett det holländska originalet, och har därför inget att jämföra med, men det känns som att man bör ha goda skäl innan man börjar nyfilmatisera en så ny film.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är huvudsakligen på norska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Intressant att notera är att en del repliker i filmen är på svenska (då en av skådespelarna är svensk), men trots det textas även de svenskspråkiga replikerna på filmens textremsa. Det finns heller ingen möjlighet att välja bort text på de svenskspråkiga replikerna, utan det är allt eller inget som gäller. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat, när inget annat språk finns representerat på DVD:n) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt.

Recensionen skriven: 13 februari 2015
Senast uppdaterad: 13 februari 2015

Recensionen har lästs 3144 gånger av 1801 personer, sedan den 13 februari 2015