Amber - Ryanne Duzich Brent - Teddy Dunn
Jennifer - Agnes Bruckner Michael - Patrick Flueger
Nicole - Steffi Wickens Carlos - Theo Rossi
Alex - Taryn Manning Freddy - Daniel Franzese
Mördaren - Kevin Gage Dr. Truftin - Don McManus
Riley - Carly Pope Paul - Edwin Hodge

Ett återkommande tema i filmer är hur man själv skulle agera i vissa situationer, och vad som händer om man ställs inför en mer eller mindre omöjlig situation. Än så länge har ett sådant tema dock varit sällsynt i rysare, åtminstone fram tills nu. Det är nämligen tanken bakom nya rysarthrillern Kill Theory, som ursprungligen var menad att visas på bio i USA men som ställdes in och i skrivande stund har den heller inte släppts på DVD i vare sig USA eller Storbritannien. Bakom filmen står Chris Moore; en erfaren producent med bl.a. American Pie-filmerna på sitt samvete, som med denna film gör sin regidebut tillsammans med debuterande Kelly Palmer som manusförfattare. I Sverige släpps filmen direkt på DVD, som ett av de första länderna i världen, vilket inte är någon stor förvåning för en independentfilm gjord med relativt låg budget och enkla resurser. Under filmens inledning blir en namnlös person släppt från psyket, efter att ha dömts till sluten psykiatrisk vård för dråp. Han var nämligen på bergsklättring med tre vänner, när han ansåg att repet som alla fyrahölls fast i inte var starkt nog att bära allas vikter. Därför skar han helt sonika av repet nedanför honom, och dödade alla tre utom han själv. Nu vill han att andra också ska få ställas inför en liknande situation... Till en avlägsen stuga anländer en grupp universitetsstudenter som går sista året och därför snart kommer att skiljas åt. De ska därför tillbringa en helg med att slappna av och ha det trevligt, innan sluttentorna väntar. Den rika Brent kommer till stugan som hans föräldrar äger tillsammans med sin flickvän Amber. De tar också med sig det långvariga paret Michael och Jennifer samt Nicole och hennes pojkvän Carlos. Den överviktiga Freddy är enda personen i sällskapet som inte har någon partner, och i stugan väntar också Brents styvsyster Alex. Den avslappnande helgen blir dock allt annat än trevlig, för efter första natten hittas Nicole brutalt mördad. Mördaren lämnar efter sig ett videoband som avslöjar vad som hänt. Han tvingade Nicole att antingen skjuta ihjäl sin pojkvän, eller själv bli mördad. Hon valde det sistnämnda. Nu vill mördaren att alla andra också ska få ställas i samma situation. Allihopa har på sig tills klockan 6 morgonen därpå att mörda alla sina vänner. Den sista personen som lever ska få gå därifrån oskadd, men om fler än en lever klockan sex kommer han istället att mörda allihopa...

De flesta rysare brukar inte direkt vara djupa eller avvika från ett givet mönster. Därför var det en överraskning för mig att Kill Theory trots allt lyckas att sticka ut från mängden, och är förvånansvärt tänkvärd och djup. Filmen tar upp ett intressant ämne, och jag misstänker att det kanske inte är så lätt att vara klok om man skulle hamna i en sådan här situation. Grundpremissen är därför riktigt lovande, och erbjuder fler bottnar än vad man kan tro, och vad som brukar vara brukligt i genren. Resten av storyn är däremot ganska sedvanlig och traditionell, och där påminner filmen en hel del om andra ungdomsrysare; bl.a. är känslan bitvis snarlik All the Boys Love Mandy Lane och en del andra filmer. En viktig skillnad är dock att Kill Theory satsar mer på psykologisk skräck än på oavbrutet våld. Här får vi inte se någon mördare som dödar mängder av folk på löpande band, utan filmen fokuserar mer på de psykologiska aspekterna och hur det påverkar personers psyken att försättas i en sådan här situation och hur alla tänker och känner. Det är ett smart drag, och gör att filmen blir lite mer intressant än många filmer i genren. Man kan riktigt känna rollfigurernas rädsla, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att få oss alla att leva sig in i situationen. Det är helt enkelt ganska tänkvärt och intressant, och man kan inte låta bli att fundera över vad man själv hade gjort i samma situation; något jag dock innerligt hoppas att jag aldrig behöver få reda på. En annan intressant förändring mot de flesta skräckfilmer är att det i Kill Theory inte finns någon direkt huvudroll. Här finns ingen hjälte, ingen uppenbar antagonist (förutom den namnlösa mördaren förstås) och ingen som tar överhanden.

Här får vi lära känna allihopa lika väl, och de flesta får ungefär lika stort utrymme i filmen. Därför blir det också oförutsägbart och oväntat, och det går inte att lista ut hur det kommer att sluta. Det finns helt enkelt ingen hjälte som kan ta överhanden och rädda alla i slutändan, och heller ingen stereotypt korkad blond tjej. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen sticker ut från mängden och trots allt blir bättre än genomsnittet. De flesta av rollfigurerna har också blivit ganska mångbottnade och nyanserade, och de allra flesta framstår som realistiska och mänskliga. Det största problemet med karaktärsporträtten är den överviktiga Freddy, som dels blivit lite väl stereotyp och dels är en ganska jobbig och osympatisk karaktär. Vi får helt enkelt inte lära känna honom tillräckligt för att bry oss om hans öde, och han framstår som lite väl gnällig och jobbig. Freddy hade därför med fördel kunnat skrivas ut ur filmen helt och hållet, då han heller inte spelar någon större roll för handlingen som sådan. Dessutom förekommer vissa logiska luckor, plus att det känns lite väl lägligt att det i sådana här filmer aldrig finns mobiltelefontäckning. Handlingsmässigt finns också vissa klichéer och en del lite styltig dialog. Men överlag är det ändå en ganska trovärdig film, där merparten av dialogen känns naturlig och de allra flesta rollfigurerna blivit mänskliga och genomarbetade. Därför hålls intresset vid liv, och filmen blir engagerande hela tiden. Överlag är det riktigt obehagligt och spännande, men någon stor skräckkänsla infinner sig sällan. Det är helt enkelt mer en obehaglig stämning än en riktigt kuslig film, men det är väl inte nödvändigtvis en nackdel. Under merparten av filmen känns det mer som en thriller än en renodlad rysare, så om man förväntar sig en riktigt hemsk skräckfilm så kanske man blir besviken. Filmen är föredömligt kort, och inser att storyn inte är världens mest omfattande, då sluttexterna börjar rulla redan efter en timme och en kvart.

Kill Theory är en enkel lågbudgetfilm, men har ändå blivit förvånansvärt välgjord. Fotot är snyggt, även om bildspråket inte direkt sticker ut från mängden. Det är också passande stämningsfull musik, och specialeffekterna ser riktigt realistiska ut. Filmen består uteslutande av mer eller mindre okända skådespelare, där Taryn Manning och Teddy Dunn troligen är de mest kända; den förstnämnda med ett antal halvstora filmroller i bagaget och den sistnämnda känd som Duncan i den alltför kortlivade TV-serien Veronica Mars. De allra flesta spelar dock riktigt övertygande och trovärdigt, och gör realistiska och starka rolltolkningar. Att de flesta dessutom är förhållandevis okända förhöjer också helhetsintrycket, då man redan från första början kan lära känna rollfigurerna på egna villkor utan att jämföra med skådespelarnas tidigare roller. Det enda egentliga problemet i ensemblen är Daniel Franzese, som spelar lite väl stelt och konstlat som Freddy och inte riktigt lyckas att kännas levande. Kill Theory kommer sannolikt inte att vinna några priser eller gå till filmhistorien som något storslaget mästerverk. Ingredienserna är heller inte direkt originella, men det som gör att filmen sticker ut från mängden är en tänkvärd och intressant premiss och ett relativt trovärdigt upplägg. Jag skulle inte vilja se om filmen i första taget, men kommer heller inte att glömma den på ett tag. Den är utan tvekan sevärd och kan rekommenderas för de flesta, varför jag med viss tvekan ger Kill Theory en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men förhållandevis lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Jag kan dock inte hitta något som tyder på att någon utländsk DVD-utgåva har något extramaterial, och i hemlandet USA har filmen märkligt nog ännu inte släppts, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 30 oktober 2009
Senast uppdaterad: 30 oktober 2009

Recensionen har lästs 3475 gånger av 1891 personer, sedan den 30 oktober 2009