Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Zach Baylin
Richard Williams - Will Smith Oracene 'Brandy' Williams - Aunjanue Ellis
Venus Williams - Saniyya Sidney Serena Williams - Demi Singleton
Tunde Price - Mikayla Lashae Bartholomew Isha Price - Daniele Lawson
Lyndrea Price - Layla Crawford Rick Macci - Jon Bernthal
Paul Cohen - Tony Goldwyn Mrs. Strickland - Erika Ringor

Det är sent 1980-tal i Compton, Kalifornien, där Richard Williams bor tillsammans med sin fru Brandy och fem döttrar. Men för Richard kretsar allt kring hans två biologiska döttrar Serena och Venus - redan innan de föddes har han planerat att de ska bli världsmästare i tennis, och följer en noga uttänkt plan för att döttrarna ska bli tennisproffs. Men att som fattig svart familj få tag i tränare att träna båda döttrarna kostnadsfritt är inte det lättaste...

Jag har aldrig varit det minsta sportintresserad, och är inte särskilt insatt i Serena eller Venus Williams. Det är kanske inte de bästa förutsättningarna inför en sportbiografi, men King Richard är faktiskt en bra och välgjord film. Att låta fokus ligga på pappa Richards istället på Serena och Venus kan man ha delade åsikter om, men det fungerar faktiskt bättre än väntat och vi får en bra inblick i denna komplexa man. Han har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som helt klart menar väl och har många bra poänger, men som också mellan varven blir tämligen irriterande och påfrestande. Men efter en något trög inledning, då Richard framstår som tämligen osympatisk, börjar han växa med tiden och vi får se att han faktiskt har en del poänger i sitt tankesätt.

Det är en intressant och fascinerande film, som är engagerande och håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är förstås mycket tennis, men också mycket på sidan om varför filmen blir fängslande även utan något sportintresse. Det är intressant att få en inblick i denna fascinerande familj, och då de riktiga Serena och Venus Williams har varit producenter för filmen kan vi nog förutsätta att det mesta stämmer väl överens verkligheten och vad som verkligen hände. Men det känns lite egendomligt att stanna filmen redan 1994, vid Venus första professionella match och innan Serena ens har spelat en enda proffsmatch. Då var Venus trots allt bara 14 år gammal, och väldigt mycket lär ju ha hänt efter det.

Att göra en film om tennisspelare som fortfarande är yrkesverksamma är alltid vanskligt, och att låta de riktiga Serena och Venus vara inblandade som producenter blir förstås ett tveeggat svärd. Samtidigt som det innebär en bra inblick i vad som verkligen hände, så blir nackdelen förstås att ingenting minsta lilla kontroversiellt eller något som skulle framhäva Serena eller Venus i dålig dager kommer att tas upp. Faktum är att vi inte ens får någon antydan till att de någonsin velat göra någonting annat än att spela tennis, trots att deras pappa "bestämde" deras karriärer redan innan de föddes (!). Rimligtvis måste väl de någon gång under sin uppväxt ha tvivlat och velat leka eller göra som alla andra barn, men någon sådan antydan får vi inte. Det känns lite egendomligt, och en mer nyanserad bild av systrarna hade varit att föredra.

Det känns också lite märkligt att Serena och Venus tre äldre systrar blir så pass osynliga i filmen, som ofta syns till men som vi inte får veta någonting alls om. Vi får knappt ens veta deras namn, och alla verkar lydigt följa med på tennismatcher och annat utan att ha något att säga till om. Det känns också lite märkligt att det i en enda scen i filmen pratas om Richards son från ett tidigare äktenskap, men som sen aldrig nämns igen och aldrig syns till. Varför ens ta upp denna son, om han ändå inte har någon relevans till handlingen och aldrig kommer att synas...? Har man sagt A får man liksom säga B också, så skulle han ändå inte få någon relevans till handlingen vore det lika bra att hoppa över att nämna honom alls. I verkligen hade Richard hela 5 barn innan han träffade Brandy, men vad som hände med dessa tas aldrig upp och bara en av dessa fem barn nämns alltså överhuvudtaget i filmen.

King Richard är ingen direkt originell film, och de flesta av oss känner nog till Serena och/eller Venus tillräckligt väl för att veta ungefär vad som ska hända; varför filmen också blir tämligen förutsägbar. Men det är ändå en riktigt bra film, som engagerar och till viss del också berör. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och jag blev positivt överraskad av Will Smith som Richard, då man knappt ens tänker på att det faktiskt är han - en imponerande bedrift. Fotot är också snyggt, och det är en både intressant och underhållande film. Den är väl värd att se oavsett om man tycker om tennis eller inte, men samtidigt sticker filmen inte riktigt ut tillräckligt mycket för att bli alltför minnesvärd - det är helt enkelt lite för "vanligt" och ooriginellt, och den fascinerande verkliga berättelsen lyckas inte helt att kompensera för det. Därför nöjer jag mig med en stark sjua i betyg, men det är ju inte fy skam det heller.

Recensionen skriven: 22 mars 2022

Recensionen har lästs 1343 gånger av 694 personer, sedan den 22 mars 2022