Kortfattade recensioner

Kolibrin
(Il colibrì)

Kolibrin premiärvisas på Göteborgs filmfestival. Jag vet i dagsläget inte hur och när filmen får ordinarie premiär i Sverige, men då filmen redan textats till svenska lär det gissningsvis inte dröja alltför länge.
Sök efter Kolibrin på CDON
Drama / Romantik / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Speltid: 2 timmar 6 minuter
Produktionsland/år: Frankrike/Italien, 2022
Produktionsbolag: Fandango, Les Films des Tournelles, Orange Studio & Rai Cinema
Producent: Domenico Procacci & Anne-Dominique Toussaint
Regi: Francesca Archibugi
Manusförfattare: Francesca Archibugi, Laura Paolucci & Francesco Piccolo, baserat på en roman av Sandro Veronesi
Svensk distributör: Triangelfilm AB
Marco Carrera - Pierfrancesco Favino Letizia Carrera - Laura Morante
Luisa Lattes - Bérénice Bejo Marina Molitor - Kasia Smutniak
Probo Carrera - Sergio Albelli Giacomo Carrera - Alessandro Tedeschi
Adele - Benedetta Porcaroli Irene - Fotinì Peluso
Violet Carrera - Marlo DiCrasto Amanda Carrera - Matilda Grace Marini
Duccio Chilleri - Massimo Ceccherini Luisas mamma - Valeria Cavalli
Marco som barn - Francesco Centorame Luisa som barn - Elisa Fossati

Läkaren Marco Carrera har ända sedan han var barn gått under smeknamnet Kolibrin, då han var så liten som barn, och han växte upp i en strandvilla i Toscana. Marco är numera gift och har barn, men har i decennier haft ett förhållande med Luisa - något han inte klassar som otrohet, då de faktiskt inte har haft sex. Efter all denna tid vet hans fru fortfarande inte om något, men när hemligheten kommer fram förändras allt.

Jag har tyvärr inte läst Sandro Veronesis roman, som såvitt jag vet inte har översatts till svenska än. Kanske är det en nackdel, för jag blev lite kluven av Kolibrin. Det är en väldigt intressant handling, och rollfigurerna berör och fascinerar med enkla medel. Flera har blivit förhållandevis mångbottnade, och jag uppskattar att vi av Marco får se både goda och dåliga sidor. Faktum är att det här inte finns en enda person som är helt god eller ond, utan alla har blivit nyanserade och trovärdiga rollfigurer, och det är en trevlig omväxling som gör att filmen blir mer realistisk än de flesta filmer.

Det är en väldigt omfattande berättelse, och under dryga två timmar får vi följa nästan hela Marcos liv från början till slut - fast inte i den ordningen. Det beror gissningsvis på den litterära förlagan, och fungerar säkert bättre i bokform när man kan ta det i sin egen takt - men på film blir det lite för mycket av det goda, då det är så många år som skildras och så många händelser. Det är liksom oundvikligt att det blir tämligen fragmentariskt när man ska skildra åtskilliga decennier under två timmars tid, och filmen hade nog vunnit på att begränsas lite - trots allt är det knappast alla händelser under de här två timmarna som faktiskt är viktiga för sammanhanget, och det borde ha gått att begränsa en del.

På gott och ont har Kolibrin också en icke-linjär berättarteknik, som hoppar mycket i tid och som aldrig skildrar alla händelser i den ordning de hände. Det rör sig alltså inte bara om en nutid och tillbakablickar, utan här hoppas det i tid och otid till alla möjliga tidsperioder under åtskilliga decennier framåt och bakåt. Det blir ärligt talat ganska rörigt, och när vi dessutom aldrig får se någon textskylt med årtal blir det allt annat än oproblematiskt att hänga med när olika händelser sker. Efter ett tag lär man sig att känna igen utseendet på Marco - som alltid har snarlika glasögon på sig oavsett hur gammal han är - så att man utifrån hans ålder kan gissa sig till ungefär när det vi får se utspelas. Men övriga rollfigurer är inte lika enkla, och det känns onödigt att krångla till det så att det ska krävas så mycket tankeverksamhet. På sätt och vis är det logiskt, då det är så omfattande handling under så lång tid att det inte går att följa helt och hållet kronologiskt från början till slut. Men jag hade föredragit ett mer traditionellt upplägg, med en ramberättelse i nutid följt av vanliga hederliga tillbakablickar med textskyltar med årtal. Då hade det blivit lättare att hänga med, och inte blivit så rörigt och svårbegripligt. Men kanske hade det också gjort handlingen något tråkigare, så det är ett tveeggat svärd.

Kolibrin är en välgjord, intressant och hyfsat engagerande film, som håller intresset vid liv med sina intressanta karaktärsporträtt och sin utmärkta tidskänsla och atmosfär. Jag uppskattar miljön och de ovanligt mångfacetterade rollfigurerna, men att skildra nästan ett helt liv blir lite för mycket för en långfilm på dryga två timmar, och det här blir helt enkelt lite för mycket av det goda med många vändningar, många turer fram och tillbaka och lite för många livskriser - det hade varit nödvändigt att antingen lägga upp det här som en miniserie, eller att begränsa sig i tid och skala till bara de viktigaste tidsperioderna. Det gör också att flera viktiga sidohandlingar helt rinner ut i sanden, och får aldrig något uppklarande.

Man måste även vara skärpt när man ser filmen, då den blivit onödigt rörig med sina många tidshopp och där det inte alltid finns en uppenbar logik till varför vi just nu får se scener från just den här tidsperioden. Den här icke-linjära stilen är visserligen effektfull och originell, men även där blir det lite för mycket av det goda och det går över gränsen från effektfullt till rörigt. Så det som med samma handling hade kunnat bli ett mästerverk blir nu bara helt okej, och utmärkta skådespelare lyckas inte riktigt att väga upp för de tydliga bristerna. Visst kan det vara sevärt ändå, och minnesvärt är det utan tvekan, men det blir lite för svårt att hänga med för att kunna motivera mer än en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 7 februari 2023

Recensionen har lästs 1360 gånger av 834 personer, sedan den 7 februari 2023