Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Jeremy Brock & Peter Morgan, löst baserad på en roman av Giles Foden
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Idi Amin - Forest Whitaker Nicholas - James McAvoy
Kay Amin - Kerry Washington Sarah - Gillian Anderson
Nigel Stone - Simon McBurney Dr. Thomas Junju - David Oyelowo
Masanaga - Abby Mukiibi Dr. David Merrit - Adam Kotz

Mellan 1971 och 1979 styrdes det lilla afrikanska landet Uganda av den utåtriktade och hänsynslöse diktatorn Idi Amin, som under sin tid vid makten hann mörda flera hundra tusen människor. Den historien ligger till grund för den brittisk-amerikanska filmen The Last King of Scotland, som löst bygger på romanen med samma namn av Giles Foden - såvitt jag kan avgöra, utan att verkligen ha läst boken, verkar dock bara grundstoryn ha överlevt till filmen. Officiellt kallas filmen för verklighetsbaserad, vilket bland annat framgår av förtexterna; men det är en sanning med modifikation. Även fast Idi Amin givetvis funnits i verkligheten och många av hans handlingar porträtteras någorlunda sanningsenligt i filmen, och många andra rollfigurer också är autentiska; så är huvudrollen påhittad och stora delar av grundstoryn är också fiktiv. Här står den fiktiva skotska nyutexaminerade läkaren Nicholas Garrigan i centrum. Han har tröttnat på att hamna i skuggan av hans pappa, som har en tendens att ta överhanden alldeles för mycket, och bestämmer sig därför för att snabbt som ögat ta sig utomlands. På måfå bestämmer han sig för Uganda - efter den militärkupp som genomförts i landet där Idi Amin tagit över makten, så finns det säkert behov av läkare där... Han får jobb som läkare på ett förfallet och primitivt byasjukhus, där det bara finns en annan läkare sedan tidigare, trots många skadade och sjuka. Av en slump kommer han i kontakt med landets diktator Idi Amin, och de får god kontakt. Nicholas blir erbjuden jobb som diktatorns personliga läkare, vilket han med viss tvekan tackar ja till. Nicholas blir imponerad över Idi Amins utåtstrålning och charm, och blir snabbt en av hans närmaste rådgivare, övertygad om att Idi faktiskt har landets bästa i åtanke. Men allt eftersom tiden går, så inser Nicholas att diktatorn inte är fullt så trevlig som utsidan vill göra gällande, och att han rentav svävar i fara.

Att göra historiska filmer om autentiska händelser med politiska motiv är aldrig helt okomplicerat, och det finns många exempel på filmer som inte lyckas med det begreppet. Jag minns exempelvis Hotel Rwanda häromåret, som i mina ögon var allt annat än lyckad. Då är den här filmen bättre, även fast även denna har vissa brister. Idi Amins fruktansvärda handlingar är givetvis viktiga att ta upp och minnas, och därför är filmens grundstory intressant. Även fast jag inte är särskilt insatt i de verkliga historiska händelserna, så verkar diktatorn framställas på ett ovanligt mångbottnat och rättvist sätt i filmen. Tyvärr är det dock inte lika ställt med många andra karaktärer, som förblir ytliga och relativt endimensionella. Huvudrollen, dr Nicholas Garrigan, framställs dessutom ganska osympatiskt och onyanserat, och egentligen får vi inte lära känna honom särskilt ingående. Rollfiguren saknar också drivkraft, och vi får heller inte riktigt hans motiv klara för oss. Det är beklagligt, och gör samtidigt att storyn inte riktigt griper tag i en, på samma sätt som man borde kunna förvänta sig av en sådan historia. Det gör att filmen helt enkelt aldrig blir alltför gripande eller fängslande, även fast det är svårt att sätta fingret på exakt hur man hade kunnat ändra på det. Idi Amins många hemska handlingar skymtar också bara förbi som hastigast, och vi får inte veta särskilt mycket om det. Visserligen är det tacksamt att slippa se hemska mordscener hela tiden, men det hade behövts lite mer sådana fakta för att till fullo kunna leva sig in i filmen - inte minst då många yngre personer, som inte var vuxna eller ens levde under tiden då Idi Amin var vid makten i Uganda, antagligen inte är alltför insatta i diktatorn eller vet särskilt mycket om vad som hände. Åtminstone tillhörde undertecknad denna kategori, vilket gjorde att jag inte insåg hur det egentligen låg till förrän under filmens epilog. Jag hade föredragit att få klart exakt vad Idi Amin låg bakom vid ett tidigare skede. Periodvis känns filmen också ganska seg, och ett tag var jag tvungen att anstränga mig för att inte somna. Filmen klockar in på 1 timme 58 minuter, vilket är i längsta laget för denna grundstory. Till viss del kompenseras dock bristerna av de goda skådespelarinsatserna, där särskilt Forest Whitaker gör en strålande insats som Idi Amin, och lyckas att porträttera diktatorn på ett ovanligt nyanserat och flerdimensionellt sätt. Han vann en oscar för bästa manliga huvudroll för denna roll, vilket utan tvekan var välförtjänt. Hans utmärkta insatser, och även många andra skådespelares goda insatser - t.ex. Kerry Washington och Gillian Anderson (känd från bl.a. TV-serien Arkiv X) - gör att jag kan ha överseende med en del av de tydliga bristerna. Filmen är utan tvekan välgjord och är värd att se, men jag känner helt enkelt att den hade kunnat bli betydligt bättre utifrån samma grundförutsättningar.

Recensionen skriven: 22 juni 2007
Senast uppdaterad: 23 juni 2007

Recensionen har lästs 4154 gånger av 2292 personer, sedan den 5 december 2007