Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Madeleine Keller - Line Renaud Charles - Dany Boon
Madeleine som ung - Alice Isaaz Raymond Haguenot - Jérémie Laheurte
Mathieu som barn - Hadriel Roure Mathieu som vuxen - Thomas Alden
Denise Keller - Gwendoline Hamon Matt - Elie Kaempfen
Karine - Julie Delarme Betty - Léonie Carion

Taxichauffören Charles har en dålig dag, har problem i äktenskapet och riskerar dessutom att förlora körkortet på grund av för många trafikförseelser - något som förstås vore dödsstöten för en taxichaufför. Med viss tvekan tackar han ja till en körning tvärs igenom hela Paris. 92-åriga Madeleine har klarat sig ensam fram tills nu, men efter att hon föll och bröt benet anses hon inte längre kunna klara sig själv utan måste flytta in på serviceboende. Då hon inte direkt ser fram emot det ber han Charles att köra långsamt, och titta förbi några ställen som betytt mycket i hennes liv efter vägen.

På papperet låter det här ärligt talat olidligt tråkigt, men dessbättre är Madeleine och taxichauffören bättre än väntat och en ganska bra film. Upplägget är enkelt, då nästan allt i nutid utspelas i en taxibil medan det mesta istället är upplagt kring tillbakablickar. Lite tråkigt kan tyckas, men då det är intressanta och fascinerande livsöden som målas upp så kan man ha överseende med det. Det är engagerande och hyfsat berörande, och tiden går fort.

Men det är lite synd att allt fokus ska ligga på Madeleine, för de är ju trots allt två i taxin, men taxichauffören Charles får vi inte veta särskilt mycket om alls. Han pratar en aning om sig själv, men inga tillbakablickar alls. I och med den korta speltiden på bara en och en halv timme finns heller inte mycket tid för fördjupning, och det finns mycket mer jag hade velat veta om Madeleines liv men som vi inte alls får veta något om - och om hennes son får vi knappt veta någonting. Jag förstår i och för sig att det inte går att förlänga en film med så få miljöer mycket mer, men det känns ändå tråkigt att "stanna" i medelåldern och inte få veta någonting om vad Madeleine gjort de senaste decennierna.

Madeleine och taxichauffören är en bra och välgjord film, med få och enkla miljöer men istället en intressant handling och mycket bra skådespelare. I all sin enkelhet finns här mycket att hämta, och det är en fascinerande och intressant film där räddningen är de långa tillbakablickarna. Tyvärr finns dock inte särskilt mycket tid för fördjupning, utan filmen hinner bara skrapa på ytan på Madeleines liv; och om taxichauffören får vi inte veta mycket alls. Jag hade gärna sett ett lite större djup, och det blir en aning för ytligt vilket känns egendomligt med ett så berörande livsöde. Men det är ändå en fullt sevärd film, som inte riktigt är så minnesvärd som jag hade önskat men som trots det når upp till en svag sjua i betyg - så ganska bra trots allt, men det hade kunnat bli mycket bättre med samma premiss om man hade fördjupat lite mer kring ett och annat.

Recensionen skriven: 7 februari 2023

Recensionen har lästs 1394 gånger av 714 personer, sedan den 7 februari 2023