Regi: Menno Meyjes
Manusförfattare: Menno Meyjes
Manolete - Adrien Brody Lupe Sino - Penélope Cruz
Guillermo - Santiago Segura Doña Angustias - Ann Mitchell
Enrique de Ahumada - Josep Linuesa Pepe Camará - Juan Echanove
Dominguín - Nacho Aldeguer General Franco - Pedro Casablanc

Spanska Manuel Laureano Rodríguez Sánchez blev känd under "artistnamnet" Manolete, och anses av många vara en av de största tjurfäktarna i historien. Han blev närmast känd som en nationalikon i Spanien under 1930- och 1940-talet, även om han sannolikt inte är lika välkänd i resten av världen. Nu har Manoletes liv blivit till film, skriven och regisserad av den holländska filmmakaren Menno Meyjes, som tidigare bl.a. skrivit manus till prisbelönade Purpurfärgen 1985 och nu senast regisserade Martian Child. Manolete - Tjurfäktaren färdigställdes 2007 och premiärvisades på Torontos filmfestival 2008 och senare på andra filmfestivaler i Europa. Men det dröjde till 2010 innan filmen släpptes i större skala någonstans i världen, och har släppts i engelskspråkiga länder först i år. Nu har den kommit till Sverige, och här släpps den direkt på DVD.

Handlingen tar sin början i augusti 1947, då Manolete ertappar sin flickvän med någon annan och blir upprörd. Under tillbakablickar får vi följa vad som hände de 18 månaderna före det, då den framgångsrika tjurfäktaren Manolete Rodríguez Sánchez i Madrid träffar den unga och vackra skådespelerskan Lupe Sino. Hon har väldigt svårt för tjurfäktning, men blir ändå intresserad av Manolete och de inleder ett förhållande. Men deras förhållande ses inte med blida ögon från omgivningen, och t.o.m. Spaniens diktator general Franco gör allt han kan för att förhållandet ska ta slut...

Jag hade aldrig ens hört talats om Manolete innan jag såg filmen, och därför kan jag inte uttala mig om hur nära verkligheten filmen kommer. Men Manolete - Tjurfäktaren har absolut en intressant och fascinerande historia, även fast jag inte för mitt liv kan förstå hur någon någonsin kunnat uppskatta tjurfäktning. Personligen hade jag hoppats att få någon form av inblick i varför folk uppskattat tjurfäktning, och hur Manolete kom in i "branschen". Allt sådant lyser tyvärr med sin frånvaro, men om man tar det för vad det är så är det ändå en ganska bra film. Det finns visserligen inget jättestort djup, men filmen är intressant och engagerande. Vi får lära känna både Manolete och Lupe på ett hyfsat omfattande sätt, och även om ingen blir alltför mångbottnad så får åtminstone dessa två en del nyanser. Tyvärr har dock alla andra blivit helt endimensionella, och jag kommer knappt ens ihåg namnet på någon annan i filmen.

Det är en finstämd och lågmäld film, med en intressant handling och intressanta rollfigurer. Visserligen är filmen relativt långsam och tar tid på sig, men samtidigt uppskattar jag den här lagom lågmälda stilen som tas upp här. Trots ett långsamt tempo och trots att det egentligen inte händer så mycket, så känns filmen aldrig seg utan engagerar och fängslar från början till slut. Det är hela tiden underhållande och vi får en någorlunda inblick i Manolete som person; om än utan att gå in i några större detaljer.

Däremot stör jag mig över filmens ständiga tidshopp, då det vid ett flertal tillfällen hoppar mellan "nutid" (28 augusti 1947) och tillbakablickar från mellan 18 och fem månader bakåt i tiden. Att inleda filmen med en scen från denna viktiga nyckeldag 1947 är ett smart drag, men att därefter återvända fram och tillbaka till den dagen blir lite för mycket. Man får en något fragmentarisk känsla, i synnerhet då vi vid ett par tillfällen bara får se ett par snabba scener från 1947 och därefter återvänder till dåtid. Filmen hade vunnit på att bara inleda med det datumet, och därefter gå framåt på ett mer kronologiskt sätt. Dessutom går Manolete - Tjurfäktaren lite väl snabbt framåt, och flera månader hoppas över under tiden. Märkligast är att de sista fem månaderna innan de "nutida" scenerna hoppas över helt och hållet, och vad som hände under den tiden får vi inte veta ett ord om. Vi får inte ens någon egentlig klarhet i vad som hände dagen innan denna viktiga dag 1947, och därför återstår ett flertal obesvarade frågor när sluttexterna börjar rulla. Det känns lite märkligt, och därför får jag en något antiklimaktisk känsla när filmen tar slut. Jag hade helt enkelt velat få större klarhet i en del saker, och velat få svar på de frågor som man nästan oundvikligen ställer sig efter de inledande scenerna i filmen.

Fotot är dock snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en del vackra vyer. Filmen lyckas på ett skickligt sätt att bibehålla rätt tidskänsla för 1946 - 1947, och det ser förvånansvärt trovärdigt ut. Tjurfäktningsscenerna ser också mycket autentiska ut, och trots att sluttexterna avslöjar att tjurarna är datoranimerade kunde åtminstone undertecknad inte se några tecken på det. Precis så här ska datoranimation i spelfilmer se ut, när det inte går att skilja från resten av filmen på något enkelt sätt. Under förtexterna visas också autentiska filmklipp på den riktiga Manolete och andra filmklipp från tjurfäktning, vilket är ett smart drag för att sätta rätt realistiska känsla på filmen. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Adrien Brody är mycket bra som Manolete, och han verkar dessutom vara ganska lik den riktiga personen till utseendet. Penelope Cruz är utmärkt som Lupe, och gör allt som går av den här rollfiguren. Även i övrigt är det bra skådisar, även om de flesta andra inte sticker ut på samma sätt som de båda huvudrollerna.

Däremot är det omöjligt att inte ställa sig frågan varför en huvudsakligen spansk film om spanska personer i Spanien nästan uteslutande är på engelska. Det känns lite märkligt och gör att trovärdigheten sjunker avsevärt. Förmodligen är det ett taktiskt beslut för att få en bredare film - trots allt är det svårt att få filmer på andra språk än engelska att bli framgångsrika i England och USA - men det känns lite onaturligt vid en film som så uppenbart handlar om spanjorer. Ännu märkligare blir det av att Adrien Brody (Manolete) talar engelska med tydlig amerikansk accent (hans vanliga New York-dialekt), medan alla andra i filmen talar engelska med mer eller mindre kraftig spansk brytning. Det känns lite inkonsekvent, och jag vet inte om det funnits någon tanke bakom det.

Enligt uppgift var Manolete - Tjurfäktaren nästan en halvtimme längre när den premiärvisades på filmfestivaler i Europa och Kanada, men att den klipptes ner kraftigt och omredigerades av den amerikanska distributören när filmen släpptes i större skala. Kanske kan det förklara en del av bristerna med filmen, för förmodligen fick man en tydligare inblick i Manolete som person och kanske även svar på alla frågor med en längre film, plus att tidshoppen kanske inte alls upplevdes lika störande som nu. Jag vet inte med säkerhet, men 1 timme 28 minuter känns onekligen lite i kortaste laget för en film som försöker att skildra verkliga händelser med en riktig legendarisk person, och som dessutom tar upp hela 18 månaders tid.

Men det är absolut ingen dålig film, och med en fascinerande story, en fin stämning och en utmärkt lågmäld stil kommer man långt. Dessutom är det en välgjord film med snyggt foto och bra skådespelare, även fast språkvalet förtar filmens i övrigt så pass realistiska stil. I slutändan är Manolete - Tjurfäktaren en ganska bra film, som är väl värd att se men som saknar något som får den att sticka ut ur mängden och bli riktigt minnesvärd. Det är inget jag vill se om eller som jag kommer att tänka på långt i efterhand, men heller inget jag på något sätt ångrar att jag sett. Betygsmässigt når Manolete - Tjurfäktaren upp till en svag sjua, och även fast det på intet sätt är dåligt så är det lite tråkigt då filmen haft potential att bli så pass mycket bättre med en bättre klippning och mer finslipat manus.

Den svenska DVD-utgåvan innehåller filmens nedklippta version på 1 timme 28 minuter, vilket såvitt jag förstår verkar vara identisk med den nordamerikanska versionen. Jag vet inte om den ursprungliga versionen (som enligt uppgift ska ha varit på 1 timme 55 minuter) någonsin släppts på DVD någonstans i världen, men det är i alla fall tråkigt att inte få valmöjlighet mellan vilken version man vill se. DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men engelskspråkig. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, och det är tråkigt då jag gärna hade velat höra lite om de verkliga händelserna och den riktiga Manolete.

Recensionen skriven: 15 december 2011
Senast uppdaterad: 15 december 2011

Recensionen har lästs 4130 gånger av 2097 personer, sedan den 15 december 2011