Regi: Daniel Fahre
Manusförfattare: Linn-Jeanethe Kyed
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Marcus Gunnarsen Martinus Gunnarsen
Kjell-Erik Gunnarsen Emma Gunnarsen

Ingen under 20 års ålder lär ha missat uppståndelsen kring popduon Marcus & Martinus, bestående av enäggstvillingarna Marcus och Martinus Gunnarsen - födda 2002 och nu 14 år gamla. De slog igenom i Melodi Grand Prix Junior 2012, och har sedan dess hunnit ge ut fyra album och ett otal singlar. Nu går dokumentärfilmen Marcus & Martinus - Tillsammans mot drömmen upp på svenska biografer (samtidigt som den även går upp i Norge). I filmen får vi följa tvillingarna i deras vardag från 2015 och framåt, och får även se glimtar från den utsålda konserten på Oslo Spektrum i november 2016.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Marcus & Martinus, och ärligt talat har jag alltid haft lite svårt att förstå varför de blivit så populära - de är förvisso charmiga och har hyfsad sångröst, men längre än så går det inte. Således tillhör jag knappast den avsedda målgruppen för en dokumentärfilm om duon, och de flesta som är intresserad lär förmodligen vara avsevärt yngre än undertecknad. Det är förstås inte de bästa omständigheterna, men tyvärr hade jag inte möjlighet att ta med något yngre fan av duon till pressvisningen.

Marcus & Martinus - Tillsammans möt drömmen är i alla fall en ganska välgjord dokumentär, där man får en hyfsad inblick i brödernas vardag. Vi får en snabb inblick i deras barndom med hjälp av hemvideofilmer, men till största delen fokuserar dokumentären på 2015 och framåt; där vi får följa deras vardag med syskonbråk, skivinspelningar, konserter och signeringar. Det är överlag ganska intressant, och till skillnad från många musikdokumentärer är det inte överdrivet tillrättalagt utan vi får se även en del mindre smickrande episoder då det nästan ser ut som att bröderna vill ta livet av varandra.

Som med alla dokumentärer blir det förstås en smula tillrättalagt och konstruerat, genom det faktum att det ju trots allt är en kamera som följer teamet; och nästan ingen lär nog bete sig helt som sig själv om ett kamerateam följer varenda steg man tar. Trots allt finns det ju en orsak varför kamerateamet har valt att filma just de här dagarna, och man kan ju undra hur det sett ut de dagar som filmteamet inte är på plats. Men det är förstås ett svårlösligt problem, för givetvis är alla inblandade medvetna om att de blir filmade och varför. Jag har dock sett dokumentärer med betydligt större problem med just det än den här, så överlag känns det hyfsat naturligt och man ser i alla fall inga uppenbara tecken på att bröderna "gör sig till" på grund av kamerorna.

Ett problem däremot är att man aldrig får svar på den fråga som åtminstone jag velat ha svar på; nämligen varför Marcus och Martinus blivit så omåttligt populära. Vad beror det egentligen på? Filmen försöker inte ens att besvara den frågan, utan efter en fem minuter lång introduktion om barndomen (det bästa med filmen!) hoppar handlingen fram till 2015, då de redan blivit populära. Vad hände egentligen däremellan? Och vad är det som gjort att just de här bröderna blivit så populära, medan det med all säkerhet finns många andra "flickidoler" med bättre sångröst? Tyvärr får vi aldrig ens något försök i att få svar på de frågorna, utan filmen konstaterar liksom bara fakta.

Liksom de flesta musikdokumentärer nämns heller knappt ett ord om låtarna och vilka som har skrivit dem. Låtarna är ju trots allt A och O för de allra flesta artister, så jag hade velat få höra av låtskrivarna och fått höra hur de resonerat. Inte minst i och med att många av tvillingarnas låtar har ganska mogna och vuxna sångtexter, som skär sig lite från deras åldrar, varför jag hade velat veta anledningen. Men det enda vi får höra om låtskrivarna är en väldigt kort intervju med en av tvillingarna, som ungefär går ut på "Vi samarbetar med låtarna. De skriver dem, och vi sjunger dem." - måttligt djupsint...

Marcus & Martinus - Tillsammans mot drömmen är en välgjord dokumentär, som för all del är ganska intresserad. Huvudsakligen är det en ren dokumentär där vi får följa bröderna, och det är i betydligt mindre utsträckning en konsertfilm. Faktum är att vi bara får se och höra ett par låtar från deras utsålda konsert på Oslo Spektrum och en låt från en annan konsert, men i övrigt förekommer inga filmade konserter utan krutet ligger på annat. Därför kan man fråga sig hur stor målgruppen egentligen är för en sådan här dokumentär. Nog för att Marcus & Martinus är väldigt populära, men det rör sig ju trots allt främst om unga fans, så hur många är egentligen tillräckligt intresserade för att kosta på pengar på att gå på bio och se en dokumentär där man knappt ens får höra duon sjunga? Personligen skulle jag gissa att det rör sig om ett ganska begränsat antal personer, och det vore förmodligen mer intressant för många om man kunnat ha med fler låtar från konserter så att det kanske blivit närmare 50/50 mellan dokumentär och konsertfilm.

Det här blir ärligt talat bitvis lite för utdraget och tråkigt, trots att det absolut finns en del glimtar och intressanta inslag. Det finns absolut ett underhållningsvärde och intressanta delar, även för oss som långt ifrån är inbitna fans, men å andra sidan skulle jag aldrig drömma om att betala pengar för att se en sådan här film. Hur många som egentligen är det lär väl bara tiden utvisa, men det är hursomhelst en hyfsad film som hade kunnat bli betydligt bättre genom att bredda fokuset en del. Att sätta betyg på en film som så uppenbart riktar sig till en helt annan målgrupp är inte helt lätt, men efter moget övervägande väljer jag en hyfsat stabil sexa.

Recensionen skriven: 26 januari 2017
Senast uppdaterad: 26 januari 2017

Recensionen har lästs 2929 gånger av 1712 personer, sedan den 26 januari 2017