Manusförfattare: Dustin Lance Black
Harvey Milk - Sean Penn Cleve Jones - Emile Hirsch
Anne Kronenberg - Alison Pill Scott Smith - James Franco
Dan White - Josh Brolin Jack Lira - Diego Luna
George Moscone - Victor Garber Senator John Briggs - Denis O'Hare
Danny Nicoletta - Lucas Grabeel Dick Pabich - Joseph Cross

Harvey Bernard Milk blev välkänd i USA efter att han 1977 blev den första öppet homosexuella politikern i USA, då han fick plats i kommunfullmäktike i San Fransisco. Han var mycket aktiv i att kämpa för homosexuellas rättigheter, men mördades 1978 - blott 48 år gammal - tillsammans med San Fransiscos dåvarande borgmästare George Moscone. Morden gav upphov till omfattande efterspel, och hjälpte till att förändra både politik och juridik i USA. Hans liv och öde resulterade 2008 i filmen Milk, regisserad av Gus Van Sant (mest känd för Will Hunting) och vann Oscar för både bästa manliga huvudroll (Sean Penn) och bästa originalmanus. Filmen var dessutom nominerad till ytterligare sex Oscars under Oscarsgalan i år, däribland bästa film och bästa regi. Milk tar sin början 1970, i anslutning till Harvey Milks 40-årsdag. Han inleder ett förhållande med den lite yngre Scott, och de flyttar till San Fransisco där Harvey öppnar en kameraaffär. Trots att affären inte går så bra, så blir den snart ett tillhåll för alla traktens homosexuella, och det dröjer inte länge innan Harvey tänker tanken på politik.

Harvey Milks liv och öde är onekligen fascinerande, och det är absolut välbehövligt och aktuellt med en film om honom. Det är en intressant och fängslande historia, och det är synnerligen skrämmande hur tillvaron var på 1970-talet i USA (och tyvärr misstänker jag att Sverige inte var så långt före). Det fungerar också utmärkt som en påminnelse på hur långt världen har kommit de senaste 30 åren vad gäller homosexuellas rättigheter, även om ingen kan förneka att det är en bit kvar. Jag vet inte hur nära sanningen filmen kommer, men då den gjorts i samarbete med släktingar och vänner till både Harvey Milk och borgmästaren George Moscone, så får man förmoda att den bör komma relativt nära de verkliga händelserna. Milk är tekniskt intressant, och blandar dokumentära inslag från 1970-talet med dramatiserad spelfilm. Det här innebär att exempelvis Anita Bryant, som spelar en viktig roll för handlingen, inte medverkar överhuvudtaget i de dramatiserade inslagen utan enbart i form av bevarade autentiska arkivklipp. Överlag fungerar det ganska väl, men ibland blir det lite väl tydliga skarvar, då man ganska uppenbart märker vad som är filmat nu och vad som är autentiska arkivklipp. Det är i och för sig fullt förståeligt, och tidskänslan från 1970-talet är ändå övertygande, men lite mer arbete på att göra sömlösa övergångar hade inte skadat. Inledningsvis tyckte jag att filmen kändes ganska oengagerande. Åren mellan 1970 och 1975 går nämligen mycket snabbt framåt, och vi får inte mer än en överskådlig blick av Harvey Milk. De första 40 minuterna går ingenting in på djupet, och det har blivit för grovt - det känns mer som en tidningsartikel än en film. Filmen hade definitivt vunnit på att antingen fördjupa den delen, eller korta ner det ytterligare och bara visa perioden som hastigast. Dessbättre blir det dock betydligt bättre under de sista två tredjedelarna, då filmen får ett större djup och vi får lära känna Harvey och händelserna på ett mycket bättre sätt. Då blir det mer engagerande, och bitvis mycket gripande. Jag tycker dock inte riktigt att polisens beteende i San Fransisco under 1970-talet har utforskats tillräckligt väl, och därmed heller inte hotbilden. Vi får i stort sett bara veta att polisen inte tyckte om homosexuella, men några konkreta exempel på de våldsamheter som uppenbarligen förekom får vi inte se. Det hade hjälpt till att förmedla tidskänslan och situationen om vi hade fått se mer av just detta, för att bara höra det nämnas är helt enkelt inte tillräckligt.

Ett annat problem är att allting kretsar kring just Harvey Milk, och alla andra personer har blivit väldigt endimensionella och ytliga. Vi får inte lära känna någon av dem särskilt väl, och av många får vi inte veta mer än namnet. Det är förvisso fullt förståeligt och nödvändigt att en sådan här film ska fokusera på just Harvey, men samtidigt är det svårt att bry sig om andra rollfigurers öden när vi inte fått veta någonting om dem. Ett lite större djup bland personerna i Harveys närhet hade helt enkelt varit nödvändigt för att filmen ska kännas mer levande och vi ska bli mer engagerade. Ett tydligt exempel är den enda kvinnan som har en någorlunda relevant roll, kampanjledaren Anne, som vi egentligen inte får veta någonting om och vars roll dessutom blivit oproportionerligt liten. Jag hade verkligen velat se mer av henne, och få veta mer om vad hon tyckte och tänkte. Jag kan heller inte låta bli att undra varför alla andra kvinnor lyser med sin frånvaro. Anne är den enda kvinnan som har en någorlunda relevant roll, vilket är lite märkligt. Visst borde det väl ha funnits någon annan kvinna i Harveys närhet...? Jag tycker också att filmen slutar lite väl hastigt, då filmen tar slut i och med mordet på Milk. Det politiska och juridiska efterspelet nämns enbart i form av faktarutor under sluttexterna, och eftersom det är minst lika intressant som mordet i sig, så hade det varit värdefullt att se mer av i dramatiseringen. Man kan också undra varför den borgmästare som mördades av samma person som Harvey gömts undan så mycket, så att vi inte fått veta någonting om honom. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och i synnerhet Sean Penn passar utmärkt som Harvey. Hans Oscar för den rollen är fullt förståelig och det var en rättvis vinst. Även Alison Pill och Emile Hirsch gör starka och övertygande rolltolkningar. Jag är dock inte lika övertygad om att Milk verkligen förtjänade Oscarn för bästa manus - det är visserligen en bra film, men det fanns utan tvekan betydligt bättre filmer under 2008. Milk är absolut sevärd för alla, och är en välgjord och berörande film, men den sticker helt enkelt inte ut lika mycket som jag hade önskat.

Recensionen skriven: 24 april 2009
Senast uppdaterad: 24 april 2009

Recensionen har lästs 3823 gånger av 2042 personer, sedan den 24 april 2009