Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Mia - Virginie Efira Vincent - Grégoire Colin
Thomas - Benoît Magimel Sara - Maya Sansa
Félicia - Nastya Golubeva Carax Nour - Sofia Lesaffre
Assane - Amadou Mbow Essé - Clarisse Makundul
Camille - Anne-Lise Heimburger Estelle - Dolores Chaplin

Mia jobbar som rysk tolk, och bor i Paris tillsammans med sin sambo Vincent. En kväll blir hon överrumplad av det förfärliga regnet, och hon väljer att ta skydd inne på en restaurang och beställa något att dricka medan hon väntar på att det ska sluta regna. Men det är ingen vanlig kväll, för just då blir restaurangen attackerad av terrorister som öppnar eld och skjuter på allt som rör sig. Många dör, men Mia överlever. Men några månader senare har hon fortfarande inte återfått minnen från den kvällen, utan minns ingenting före eller efter skottlossningen. Hon kontaktar andra överlevare, och får hjälp att tillsammans pussla ihop minnena av vad som egentligen hände.

Terrorattackerna i Paris 2015 är ett angeläget ämne som inte får glömmas bort, och även om dessa har skildrats på film förut så har den här filmen en lite annorlunda vinkling - här fokuseras på de som överlevde hellre än de som dog, och att gå vidare efter en sådan händelse. En smart och tacksam vinkling, och ett ämne som förstås ligger regissören Alice Winocour varmt om hjärtat då hennes bror var med under terrorattacken och överlevde.

Minnas Paris är en riktigt bra och minnesvärd film, som skildrar händelserna på ett rättvist sätt - terrorattacken i sig skildras ungefär såsom det gick till, men rollfigurerna är påhittade men som skapats utifrån research och samtal med överlevare. Jag uppskattar den ovanliga vinklingen, att just fokusera på att de som överlevde ska kunna läka och gå vidare med livet, istället för att som vanligt fokusera på dödsoffren. Resultatet är en mycket engagerande film, som håller intresset vid liv på ett snyggt sätt och som är så fängslande att man aldrig kan släppa TV-skärmen med blicken. En mycket stark och minnesvärd film, som har blivit mycket berörande. Vid flertalet tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta, och det har blivit gripande utan att spela på känslosträngar; vilket jag uppskattar. Det är också stämningsfullt och överlag realistiskt, och då kan man ha överseende med att filmen är ganska långsamt berättad.

Men tyvärr känns filmen också lite tillrättalagd, och att verkligen hitta åt alla inblandade och få tillbaka alla minnen känns inte helt trovärdigt alla gånger. Vid några tillfällen upplevs det också övertydligt, framförallt med en onödig och utdragen sexscen som på ett onaturligt och övertydligt sätt fokuserar på ärr på kroppen - det känns onödigt, då vi alla förstår det även utan att det ska behöva zoomas in på. Jag stör mig också på en specifik scen, där en rollfigur vi aldrig sett förut tittar rakt in i kameran och berättar. Det rör sig visserligen bara om 30 sekunder, men filmillusionen blir lidande då scenen inte alls fungerar rent filmiskt utan bara upplevs onaturlig.

Minnas Paris är en mycket bra och välgjord film, som har ett snyggt foto och utmärkta skådespelarinsatser. Virginie Efira är utmärkt i huvudrollen, och Benoît Magimel är också riktigt bra som Thomas. Det här är en känslomässig och berörande film, som man blir uppslukad av och som är engagerande på ett naturligt sätt. Men rent filmiskt fungerar långt ifrån allt, och det är synd att filmen blivit lite övertydlig och tillrättalagd. Så man stör sig på vissa saker, men det är ändå en så stark och minnesvärd film att den ändå griper tag i en på ett elegant sätt. Så fastän filmen ur ett konstnärligt och kinematografiskt sätt bara hade förtjänat en stark sjua, så väljer jag att sätta betyg med hjärtat och väljer ändå en svag åtta i och med den berörande och finstämda stilen. Den är något långsam, men tycker man om den här sortens filmer är den väl värd att se.

Recensionen skriven: 5 februari 2023

Recensionen har lästs 1203 gånger av 732 personer, sedan den 5 februari 2023