Carlucci - Bruce Ramsay Seymour Heller - Dan Aykroyd
Cary James - Boyd Holbrook Bob Black - Scott Bakula
Ray Arnett - Tom Papa Mr. Y - Nicky Katt
Frances Liberace - Debbie Reynolds George Liberace - Pat Asanti
Wayne - Kiff Vanden Heuvel Tracy Schnelker - Mike O'Malley
Dorothy - Nikea Gamby-Turner Advokat - David Koechner

Wladziu Valentino Liberace (1919 – 1987), i branschen enbart känd genom sitt efternamn, var en framgångsrik pianist och artist. Han blev uppmärksammad genom sin extravaganta stil och glamourösa scenkläder, och blev världskänd genom sina pianosolon. Trots sin något stereotypa feminina stil förnekade han hela livet officiellt att han var homosexuell, trots många rapporter efter sin död om motsatsen. 1987 gav Scott Thorson ut sin självbiografiska roman Mitt liv med Liberace, som nu har blivit till film i regi av Steven Soderbergh. P.g.a. få finansiärer hade filmen amerikansk premiär direkt på TV hos kabel-TV-kanalen HBO, men i resten av världen (inklusive Sverige) har den istället gått upp på bio.

1977 ser den 18-åriga Scott Thorson en pianokonsert med Liberace, och börjar träffa honom privat efter spelningen. Trots åldersskillnaden på runt 40 år blir de attraherade av varandra, och inleder ett förhållande. För att kunna umgås utan att det verkar "misstänkt" övertalar Liberace Scott att tacka ja till ett jobb som Liberaces assistent, och Scott flyttar in hos honom. Det blir början på ett intensivt och glamouröst förhållande, men med tiden blir Liberace allt mer kontrollerande.

Jag hade ärligt talat inte ens hört talats om Liberace innan jag såg filmen, och därför har jag ingenting att jämföra med och kan heller inte bedöma hur nära verkligheten filmen förhåller sig. Inledningsvis kände jag dock att Mitt liv med Liberace kändes en smula menlös och ytlig. Men efter en något trevande inledning, när filmen väl kommer igång på allvar, blir den desto bättre. Då utvecklas det till ett fascinerande och engagerande drama, som håller intresset vid liv hela tiden. Det är intressant att få en inblick i både Liberace och Scott Thorson, och framförallt den sistnämnde har blivit förhållandevis mångbottnad. Det är fängslande, intressant och samtidigt underhållande.

Samtidigt kan jag dock inte komma ifrån att filmen aldrig riktigt blir så berörande och gripande som jag hade önskat. Utifrån de tunga ämnen som tas upp borde det ha blivit ett väldigt starkt och berörande drama, men den bränner aldrig riktigt till. En bidragande orsak kan vara att filmen skildrats utifrån Scotts perspektiv, vilket gör att skildringen av Liberace blir något distanserad. Vi får aldrig riktigt komma honom inpå livet, och får heller inte veta särskilt mycket om honom eller hur han var som artist. Liberace framstår som manipulativ, kontrollerande och förmodligen även sexberoende; men mycket mer än så får vi inte veta. Därför förblir filmen något ytlig och distanserad, och den griper aldrig riktigt tag i tittarna. Kanske är det här avsiktligt, kanske inte; jag kan ärligt talat inte avgöra.

På gott och ont har manusförfattaren valt att inte fokusera på homosexualiteten. Liberaces och Scotts förhållande skildras som vilket förhållande som helst, och här finns ingen inriktning på just homo- eller bisexualitet. Det är i och för sig en uppfriskande och välkommen inställning att inte behandla homosexualitet annorlunda än heterosexualitet. Men då de här händelserna trots allt utspelades under en tid då homosexualitet inte var accepterat på samma sätt som (förhoppningsvis) idag känns det lite egendomligt att knappt ens ta upp ämnet. Liberace levde sitt liv "i garderoben"; punkt slut. Det gör också att det känns egendomligt att i filmen så tydligt poängtera att Scott är bisexuell, samtidigt som det inte har någon som helst funktion för handlingen och vi aldrig ens ser honom umgås med eller ens titta på någon kvinna. Varför ta upp ämnet om det ändå inte gör någon skillnad för filmens handling...?

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Det tar en stund att vänja sig vid Michael Douglas som Liberace, då han inledningsvis ser uppenbart utklädd ut, men när man väl vänjer sig vid det gör han en imponerande rollprestation långt ifrån hans vanliga stil. Matt Damon är mycket bra som Scott och gör en bra rollprestation, men är dock avsevärt äldre än vad den riktiga Scott Thorson var vid de aktuella händelserna. Han var trots allt 18 år gammal 1977, och Matt ser inte ut att vara i närheten av den åldern. Med honom som skådespelare upplevs åldersskillnaden mellan honom och Liberace inte som fullt lika påtaglig som i verkligheten, men huruvida det är ett avsiktligt drag eller bara en oavsiktlig biverkning av rollbesättningen vågar jag inte uttala mig om - trots allt nämns inte hans ålder rakt ut i filmen.

Mitt liv med Liberace är en bra och engagerande film, som tar upp intressanta verkliga händelser på ett bra sätt. Trots en ganska lång speltid på strax under två timmar hålls intresset vid liv, och det har blivit en fascinerande och välgjord film. Men samtidigt förblir filmen distanserad, och griper därför aldrig riktigt tag i tittarna. Det förblir visserligen engagerande, men aldrig berörande; och det borde det ha kunnat bli utifrån de här händelserna. Jag tycker heller inte riktigt att man får en tillräckligt bra förklaring till varför Scott stannar kvar hos Liberace, då han börjar bete sig allt mer kontrollerande och ärligt talat obehagligt. Men det är ändå en intressant och bra film, bara man kommer över den något tveksamma och ytliga inledningen. Mitt betyg stannar på en hyfsat stabil sjua, men trots bristerna är det en fullt sevärd film.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014