Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sharon - Robin Wright Penn Casey - Kerris Dorsey
Scott Hatteberg - Chris Pratt Chad Bradford - Casey Bond
David Justice - Stephen Bishop Miguel Tejada - Royce Clayton
John Mabry - David Hutchison Jeremy Giambri - Nick Porrazzo
Mark Shapiro - Reed Diamond Elizabeth Hatteberg - Tammy Blanchard
John Poloni - Jack McGee Matt Keough - Nick Searcy

Den f.d. basebollspelaren och sedermera managern Billy Beane blev välbekant, framförallt i hemlandet USA, sedan han 2002 förändrade alla basebollags sätt att se på spelare genom på den tiden revolutionerande statistisk analys. Detta togs upp av den amerikanska journalisten Michael Lewis i faktaboken Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game som gavs ut 2003. Nu har denna bok filmatiserats i regi av Bennett Miller som tidigare låg bakom Oscarsbelönade Capote. Filmen Moneyball har manus skrivet av Aaron Sorkin och Steven Zaillian, och blev nominerad till 6 Oscars inför Oscarsgalan 2012 för bl.a. bästa film, manus efter förlaga samt manliga huvudroll (Brad Pitt) och biroll (Jonah Hill). Nu har filmen släppts på DVD och Blu-Ray.

Handlingen utspelas 2001, då Billy Beane är manager för det måttligt framgångsrika basebollaget Oakland Athletics; ett lag som dessutom är fattigast i ligan och har en budget som bara är en bråkdel av de stora lagens. Då en managers jobb till stora delar går ut på att rekrytera spelare, och det hänger mycket på pengar, gör det hans jobb väldigt svårt. Efter en inte alltför lyckad säsong har Oakland Athletics dessutom förlorat sina tre bästa spelare, och de har inte tillräckligt med pengar för att kunna ersätta dem med riktigt duktiga ersättare. Under ett besök hos en konkurrerande klubb kommer Billy i kontakt med deras assistent Peter Brand; en nyutexaminerad ekonom som har helt nya teorier om hur man väljer spelare till basebollag. Billy blir fascinerad av Peters idéer, och köper över honom till Oakland. Billy och Peter börjar då att rekrytera nya spelare med helt nya idéer: de väljer ut spelare som på papperet ser bra ut men som ratas av de andra lagen på grund av olika aspekter - att de är fula, överviktiga, skadade eller helt enkelt bara för gamla - och därför går att köpa billigare än de faktiskt är värda.

Jag är totalt ointresserad av de flesta sporter, och kan i stort sett ingenting om baseboll. Jag hade heller aldrig hört talats om vare sig Oakland Athletics eller Billy Bean. Därför hade jag mina farhågor inför att se en film om just detta i över två timmar, och inledningsvis kändes det också ganska tråkigt. Men när Moneyball kommer igång på allvar, så visar det sig faktiskt bli en riktigt bra film som underhåller och engagerar med enkla medel. Till viss del är det visserligen det gamla klassiska sportdramat om sportlag i underläge, men filmen har trots allt en viss annorlunda vinkling och erbjuder någonting man inte sett så mycket av förut. Storyn är intressant, och är djupare än det först kan verka.

Filmen har även på ett skickligt sätt lyckats att kombinera en intressant och hyfsat djup verklighetsskildring med en ganska lättsam och underhållande historia; en kombination som faktiskt fungerar förvånansvärt väl. Det är charmigt, engagerande och fängslande; trots att det överlag är tämligen förutsägbart och det aldrig blir särskilt spännande. Jag uppskattar att filmteamet inte har fokuserat på själva basebollmatcherna, utan vi får bara se ett fåtal scener från själva planen. För mig som verkligen har svårt för baseball är det en stor fördel. Istället är det här en karaktärs- och dialogdriven film, och de som förväntar sig en mer fartfylld sportfilm kan därför bli besvikna. Stora delar går ut på dialog, och det hade kunnat bli ett stort problem men när den lysande Aaron Sorkin är en av manusförfattarna fungerar det riktigt väl. Är det något Aaron kan så är det ju vass dialog, och det visar han här. Dialogen är utmärkt, och innehåller dessutom en hel del humor som lättar upp stämningen på ett naturligt sätt. Det gör att filmen blir riktigt underhållande, och fängslar trots ett relativt tråkigt ämne. Trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 13 minuter går tiden ganska snabbt, och man har trevligt hela tiden. Jag tittade nästan aldrig på klockan, och filmen upplevs kortare än den faktiskt är.

Men det förekommer dock vissa lite väl utdragna scener, varför Moneyball trots allt hade vunnit på att kortas ner lite. För oss som är oinsatta i baseboll (och dessutom oinsatt i ekonomi) förekommer framförallt lite för många och långa scener där det mest rabblas en massa facktermer, statistik och namn; något som inte säger mig någonting alls och både blir svårbegripligt och halvtråkigt. Jag hade önskat att filmen kunnat förenkla språket lite grand och gärna kunnat förklara de viktigaste reglerna i baseboll innan, så att man faktiskt hänger med i handlingen utan att behöva se ut som ett levande frågetecken. Överlag går det ändå bra, men några scener blir oengagerande när det antingen förutsätts att man känner till reglerna i sporten eller där det handlar om att prata en massa statistik, siffror och namn som inte säger oss tittare någonting.

Bland personbeskrivningarna förekommer också vissa brister, och det är egentligen bara Billy och Peter som vi får lära känna på ett hyfsat sätt. Spelarna i laget förblir tämligen anonyma, och jag lyckades inte ens lära mig namnet på en enda av dem. Det är lite tråkigt, då det gör att en del av poängen går förlorad. Filmen är nämligen vid några tillfällen inne och snubblar på den moraliska problematiken med att behandla spelare som bytesvaror som går att byta bort eller "kasta bort" hur lätt som helst - ett mycket intressant ämne - men den möjligheten utnyttjas aldrig riktigt, och ämnet glöms till stora delar bort då de flesta spelare även i filmen förblir utbytbara och anonyma. Det är lite tråkigt, då manusförfattarna haft en lysande möjlighet att åstadkomma ett ännu större djup. Jag kan också tycka att vi inte riktigt får lära känna Billy Beane tillräckligt väl, då filmen ger en stor del av förtjänsten till hans framgångar till Peter Brand, så att man inte rikigt kan se vad som skulle vara så jättespeciellt med just Billy. Däremot uppskattar jag verkligen sidohistorien mellan Billy och hans dotter Casey, som är sött och charmigt och som jag verkligen hade velat se ännu mer av.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som dessutom blandar autentiska bilder från basebollmatcher med filmade sekvenser på ett snyggt och relativt sömlöst sätt. Visserligen ser man en viss skillnad på bildkvaliteten vid de autentiska filmklippen, men det har ändå vävts ihop på ett riktigt lyckat och smart sätt. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Brad Pitt tillhör inte någon av mina favoritskådisar och jag vågar nog hävda att hans register är aningen begränsat, men här gör han faktiskt en ovanligt bra insats där han övertygar och känns äkta hela tiden. Problemet är snarare att Brad Pitt är lite för känd, och när det handlar om verklighetsskildringar där man ska föreställa en verklig person, så är det en fördel med mer okända skådespelare så att man inte ska tänka på skådisen hela tiden. Brad gör allt som går, men det vore helt enkelt ännu bättre med en okänd skådespelare. Jonah Hill är fullkomligt lysande som Peter, och gör en ovanligt djup och seriös roll. Hans Oscarsnominering var mycket välförtjänt, och det är trevligt att äntligen få se Jonah i en mer seriös film efter så många "slamskomedier". Philip Seymour Hoffman gör vad som går av den otacksamma rollen som tränaren Art. Dessutom blev jag väldigt imponerad över den otroligt charmiga Kerris Dorsey (troligtvis mest känd från TV-serien Brothers and Sisters) som Billys dotter Casey, som gör en ovanligt bra rollprestation för någon i hennes ålder.

Moneyball är en riktigt bra film, som trots ett tråkigt ämne underhåller och roar hela tiden med ett visst djup och dessutom hyfsat mycket humor. Dialogen är utmärkt, och det är en välgjord film med bra skådespelare och snyggt foto. Jag uppskattar också att filmen aldrig blir översentimental eller övertydlig, och det är också en trevlig omväxling med en film som helt saknar romantik; något som helt enkelt inte behövs till den här storyn men som de flesta dylika filmer ändå brukar slänga in för att försöka bredda målgruppen. Men för oss som inte kan någonting om sporten blir det tyvärr lite för många och utdragna scener med rabblande av facktermer och siffror, och dessutom några bildmontage för mycket. Dessutom lyckas filmen aldrig riktigt att beröra eller gripa tag i tittarna, trots att det är engagerande hela tiden. Det gör att Moneyball saknar det där lilla extra som skulle kunna lyfta filmen till att bli riktigt suverän, och efter väldigt mycket funderande valde jag till sist en väldigt stark sjua i betyg. Men åttan är verkligen inte långt borta, och hade jag förstått mig på reglerna i baseboll är det mycket troligt att betyget hade blivit högre...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska, italienska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor men på grund av ovanligt smala kantlinjer blir texten väldigt svårläst vid ljusare scener. Den svenska textningen håller relativt hög klass, om än med enstaka översättningsmissar. När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först tre bortklippta scener, som är intressanta att se på men som inte tillför särskilt mycket till filmen. Därefter återfinns en minidokumentär om Billy Beane, som handlar om honom som person och om storyn i allmänhet. Det är intressant att få se den riktiga Billy Beane och vissa delar är intressanta, men i övrigt blir inslaget lite för tunt och handlar mest om allmänt skryt. Därefter hittar vi en 20 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Playing the game", som tar upp inspelningen och produktionen av filmen samt intervjuer med skådespelare och producenter. Det är hyfsat intressant, men är för långt där bara en liten del av den faktiska speltiden är riktigt matnyttigt. Vidare hittar vi en 20 minuter lång minidokumentär vid namn "Drafting the Team", som handlar om rollbesättning, rollfigurer och produktionsteam. Det är hyfsat intressant, och innehåller trots allt en del matnyttigt. Slutligen finns ett 16 minuter långt inslag om den litterära förlagan, manusbearbetningen och storyn. Det är ganska intressant, men vore förmodligen mer intressant om man faktiskt hade läst boken eller åtminstone känt till de verkliga händelserna. Förutom några trailers tar det roliga slut efter det, och även om det längdmässigt finns väldigt mycket extramaterial så är det inte lika mycket som faktiskt tillför alltför mycket. Tyvärr har extramaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, och då mycket av det innehåller facktermer som inte är så lätta att förstå är det en stor nackdel för förståelsen. Det enda som finns är italiensk och spansk text, vilket i alla fall undertecknad inte har någon glädje av.

Jag har inte tillgång till DVD-utgåvan för jämförelse, men enligt uppgift bör den vara snarlik Blu-Ray-utgåvan förutom att de två sista inslagen beskrivna i föregående stycke saknas på DVD. Mycket märkligt och beklagligt, då jag inte kan se någon anledning till att ta bort sådant extramaterial som inte nyttjar särskilda finesser på Blu-Ray eller dylikt.

Recensionen skriven: 22 maj 2012
Senast uppdaterad: 23 maj 2012

Recensionen har lästs 3303 gånger av 1900 personer, sedan den 22 maj 2012