Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Asael - Jamie Bell Chaya - Mia Wasikowska
Bella - Iben Hjejle Lilka - Alexa Davalos
Aron - George MacKay Isaac - Mark Feuerstein
Shamon - Allan Corduner Miriam - Rimante Valiukaite
Victor Pachenko - Ravil Isyanov Aneela - Kristina Skokova
Ben Zion Gulkowitz - Tomas Arana Tamara - Jodhi May

Alla har vi hört om fasorna och judeutrotningen av nazi-Tyskland under andra världskriget. Inte lika känt är att det faktiskt fanns en del judar som gjorde motstånd mot tyskarna, och mot alla odds också lyckades. Det största exemplet är den grupp som kom att kallas för Bielski-otriaden, där en grupp judar rymde från ghetton i nuvarande Vitryssland och under ledning av bröderna Bielski gömde sig i de vitryska skogarna under hela krigets gång. Trots hårt motstånd och att de tvingades förflytta sig undan nazisterna hela tiden, så var 1 213 personer från denna grupp vid liv när kriget äntligen slutade. I dagens läge finns det över 19 000 barn och barnbarn till medlemmar från otriaden som är i livet världen över. Om denna okända historia kretsar Edward Zwicks verklighetsbaserade krigsdrama Motstånd, som visades på bio i relativt liten skala i Sverige i april 2009 och nu släppts på DVD. Handlingen tar sin början 1941, i Novogrodek i dåvarande Polen (nuvarande Vitryssland). I centrum står de tre judiska bröderna Tuvia, Zus och Asael, vars föräldrar nyligen blivit mördade och som nu inser att de svävar i fara. När tyskarna anföll och alla polacker med judiskt ursprung samlades in, lyckades de tre bröderna fly in i de vitryska skogarna. Den äldsta brodern Tuvia blev den självklara ledaren i gruppen, och det dröjde inte länge innan ryktet spred sig om vad bröderna höll på med. Med tiden kom allt fler judar att fly från ghetton och göra bröderna sällskap ute i skogen, och ett eget samhälle växte fram. Men det är långt ifrån problemfritt - de måte hela tiden röra på sig för att komma undan de tyska militärerna, samtidigt som det uppstår problem med att hitta mat och klara sig igenom den kalla vintern. Och inte blir det bättre när inte alla medlemmar i gruppen håller med om att Tuvia är bäst lämpad som ledare...

Filmer om andra världskrigets fasor tillhör inte direkt ovanligheterna i dagens läge, men Motstånd lyckas ändå att ta upp en ovanlig historia som inte många känner till. Det är onekligen en fascinerande och intressant historia som tas upp, och ett viktigt ämne som förtjänar att uppmärksammas. Då bröderna Bielski aldrig blivit särskilt kända, är det absolut på sin plats att deras otroliga historia äntligen berättas. För detta förtjänar filmmakarna och regissören Edward Zwick en eloge, och det är värdefullt att få en inblick i dessa ursprungligen helt vanliga bröders liv, som kom att utföra stordåd under andra världskriget. Men även fast ämnet och grundstoryn är både intressant och beundransvärt, så är jag inte lika odelat positiv till själva filmen som sådan. Tyvärr har Motstånd blivit en mycket ojämn film av sällan skådat slag. Bitvis är det mycket intressant och berörande, och filmen är ibland riktigt spännande. Vissa scener är mycket starka och träffsäkra, där vi riktigt kan känna den ökade frustrationen och den mardröm som allihopa lever i. Ett fåtal scener är minnesvärda och några riktigt otäcka scener erbjuds. Men mellan varven blir det istället förvånansvärt tråkigt och oengagerande, och regissören tycks ha en alltför stor förkärlek till meningslösa våldsscener. Därför återfinns ganska många actionsekvenser där alla skjuter mot alla, och där det minst sagt är svårt att få något grepp om vilka som är vilka. När man inte lyckas att förstå vad exakt som händer, så är det också oundvikligt att det blir ganska tråkigt och intetsägande. Filmen är också alldeles för lång, och det händer inte tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv under de 2 timmar och 10 minuter som filmen varar. Därför blir det ibland också ganska segt, och ibland kom jag på mig själv med att tänka på annat. Det är ofta också övertydligt, då manusförfattarna sett till så att alla känslor och tankar uttrycks med ord. Ämnet om hur långt det egentligen kan vara berättigat att gå i rättvisans namn har också försummats på ett lite märkligt sätt. Vid några tillfällen snuddar filmen på en intressant moralisk frågeställning om hur långt man egentligen ska gå vid motstånd, men det glöms snabbt bort till förmån för mer renodlat actiondrama. Det finns också en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och i synnerhet vad gäller Daniel Craigs rollfigur Tuvia har det ibland blivit överdrivet heroiserande. Framförallt verkar Tuvia ha en märklig egenhet att överleva precis allting, oavsett vilka situationer han ställs inför. Ibland gick tankegångarna till James Bond - inte enbart på grund av skådespelaren - och jag tror inte det var vad filmmakarna hade i åtanke. Jag betvivlar inte att det mesta som tas upp i filmen trots allt hände i verkligheten, men det har blivit för förenklat och övertydligt för att man till fullo ska kunna ta det på allvar. Vi får lära känna åtminstone vissa rollfigurer riktigt väl, och bland bröderna är det Tuvia och Zul som tydligt står i centrum. Asael hamnar tyvärr lite i skymundan, och förblir relativt endimensionell.

Övriga rollfigurer är i mångt och mycket endimensionella, och det förekommer många stereotyper och klichéer. Den enda som fått en någorlunda nyanserad personbeskrivning är Lilka. Jag hade inte minst velat se mer av Chaya, som i grund och botten är intressant och undviker de flesta stereotyper, men som tyvärr aldrig får mycket till djup. Motstånd är en välgjord film, med snyggt foto och ett effektivt bildspråk som på ett skickligt sätt blandar fast kamera med handkamera. Allting ser autentiskt och äkta ut, och filmen har också spelats in bara några kilometer från de verkliga platser som allting hände i, fast över gränsen till Litauien. Scenografin är också övertygande, och filmteamet har lyckats att bygga upp helt rätt tidskänsla för händelseförloppen och rollfigurerna. Den stämningsfulla och starka bakgrundsmusiken gör också sitt till, och det är förståeligt att filmen blev nominerad till en Oscar för bästa musik. Skådespelarna varierar, men de tre huvudrollerna imponerar. Både Daniel Craig, Liev Shreiber och Jamie Bell spelar övertygande och trovärdigt, och bl.a. de övriga skådespelarna imponerar australiensiska Mia Wasikowska som Chaya och danska Iben Hjejle som Bella. I övrigt är det lite mer varierande, där några spelar lite konstlat och onaturligt. Jag hade framförallt väntat mig mer av Alexa Davalos som Lilka, som brukar spela bättre än så här i andra sammanhang. Jag lyckas inte heller helt att få något grepp kring språket i filmen, då merparten är på engelska med kraftig rysk brytning medan det periodvis går över till ren ryska. Enligt regissören är tanken tydligen att den engelska dialogen ska föreställa yiddish, som judarna egentligen talade mellan varann i de verkliga händelserna, men det är långt ifrån självklart att dra den slutsatsen. Det blir också ganska påfrestande med den uppenbart fejkade brytningen, och kanske hade det blivit bättre att tala engelska utan brytning. Om engelskan trots allt ska symbolisera ett annat språk, så finns det ingen egentlig anledning att blanda in brytningar och dialekter. Motstånd tar upp en fascinerande verklig historia, och bland grundstoryn finns inget att anmärka på. Det är också bitvis en riktigt bra och engagerande historia, med en del minnesvärda scener och dessutom är visuellt tilltalande och välgjord. Men överlag hade jag väntat mig mer, och det borde ha gått att berätta samma historia på ett betydligt bättre sätt. Trots de hemskheter som tas upp blir det heller aldrig gripande eller berörande, och den första och enda gången jag fällde en tår var vid epilogen som inleder sluttexterna. Då är det något som inte är som det ska, och därför kan jag - trots ett viktigt ämne och en intressant story - tyvärr inte ge filmen mer än en stark femma i betyg. Fortfarande är den dock fullt sevärd, och inte minst den verkliga och ganska okända historien gör att det absolut är värt att ta en närmare titt på Motstånd.

Recensionen skriven: 24 juli 2009
Senast uppdaterad: 24 juli 2009

Recensionen har lästs 3746 gånger av 2090 personer, sedan den 24 juli 2009