Gareth Jones - James Norton Ada Brooks - Vanessa Kirby
Walter Duranty - Peter Sarsgaard George Orwell - Joseph Mawle
Lloyd George - Kenneth Cranham Matthew - Celyn Jones
Maxim Litvinov - Krzysztof Pieczynski Rhea Clyman - Beata Pozniak
Miss Stevenson - Fenella Woolgar Yulia - Michalina Olszanska
William Randolph Hearst - Matthew Marsh Ernest Bennett - Martin Bishop

Året är 1933, och den unga journalisten Gareth Jones är på toppen av sin karriär efter att som ensam journalist ha lyckats få en exklusiv intervju med Adolf Hitler. Hans nästa plan är att ta sig till Sovjetunionen för att intervjua Josef Stalin, då han är nyfiken på hur landet egentligen lyckas att till synes blomstra ekonomiskt mitt under depressionen. Genom sina kontakter med Lloyd George, Storbritanniens f.d. premiärminister, lyckas han få tillstånd att resa in i Sovjetunionen. Han börjar dock ana oråd när han får höra att journalister bara får vistas i Moskva, men inte besöka resten av landet - och framförallt Ukraina är strikt förbjudet område, samtidigt som det ryktas att något pågår där. Men väl på ett tåg lyckas han smita från sina övervakare och ta sig in olovligt i Ukraina. Där får han snabbt reda på den bistra sanningen - i Ukraina svälter alla, då alla grödor skickas till Moskva och invånarna inte får vare sig grödor eller pengar. Han får reda på att tusentals har dött av svält, men den sovjetiska säkerhetstjänsten vill inte att det ska komma ut...

Jag måste medge att jag aldrig hört talats om Gareth Jones eller om svältkatastrofen i Ukraina, och jag hoppas och tror att det inte bara är jag som är oallmänbildad utan att de här händelserna helt enkelt inte blivit särskilt omtalade i de nordiska länderna. Oavsett vilket är Mr. Jones i alla fall en riktigt bra och välgjord film, som skildrar de verkliga händelserna på ett rättvist och trovärdigt sätt - och såvitt jag kan bedöma håller sig filmen väl till vad som verkligen hände. Det är en engagerande och spännande film, och i synnerhet om man i likhet med undertecknad inte känt till allt det här sedan innan är det oförutsägbart och fängslande.

Intresset hålls vid liv på ett synnerligen effektivt sätt, och det är fascinerande, trovärdigt och genomarbetat. Det är sannerligen ingen upplyftande berättelse som skildras, men icke desto mindre är det ett viktigt ämne att uppmärksamma som även är lätt att hitta paralleller till i vår samtid. Det är ofta berörande, och en del scener är oerhört starka och närmast groteska. Rollfigurerna är intressanta, och framförallt Gareth Jones har fått många nyanser och upplevs trovärdig. Det är verkligen hög tid att denna hjälte - troligen relativt obekant i dagens läge - får den uppmärksamhet han förtjänar.

Däremot har jag lite svårt för ramberättelsen i början och i mitten, där författaren George Orwell pratar om och läser ur sin roman Djurfarmen. Dels känns den korta ramberättelsen tämligen onödig, och dels framstår det som om karaktären Mr. Jones i Djurfarmen har fått sitt namn efter Gareth Jones - i så fall en väldigt märklig och svårköpt koppling, då alla som läst den boken vet att bonden mr. Jones inte direkt var särskilt sympatisk eller charmig; medan Gareth Jones å andra sidan var en ren och skär hjälte. Hur har egentligen manusförfattaren tänkt här...?

Bitvis kan Mr. Jones också framstå som något övertydlig, och det är inte en särskilt subtil film. Särskilt i början kan den också kännas något långsam, och det tar ett litet tag innan handlingen kommer igång på allvar. Att dessutom tvinga in en romantisk sidohistoria som såvitt jag kan bedöma inte har inträffat i verkligheten känns också lite onödigt, då det inte har något med själva handlingen i sig att göra.

Mr. Jones är en riktigt bra och välgjord film, som är fascinerande, spännande och engagerande. Skådespelarinsatserna är mycket bra, där framförallt James Norton är utmärkt i huvudrollen som Gareth Jones. Att filmen skildrar viktiga ämnen som tål att uppmärksammas råder ingen tvekan om, men ramberättelsen med George Orwell känns något malplacerad och den övertydliga berättarstilen är beklaglig då handlingen är tillräckligt stark och berörande även utan sådana metoder. Det är hursomhelst en film väl värd att se för de flesta, men som samtidigt hade kunnat bli ännu bättre med lite finslipning av manuset. Därför väljer jag efter moget övervägande en stark sjua i betyg, och även om de verkliga händelserna är ännu mer minnesvärda än filmen i sig så är det ett gediget hantverk och en berörande historia som skildras.

Recensionen skriven: 5 januari 2022

Recensionen har lästs 1251 gånger av 679 personer, sedan den 5 januari 2022