Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB & Scanbox Entertainment Sweden AB
Axel - Kerr Smith Sarah - Jaime King
Tom - Jensen Ackles Irene - Betsy Rue
Megan - Megan Boone Ben Foley - Kevin Tighe
Sheriff Jim Burke - Tom Atkins Vicesheriff Martin - Edi Gathegi
Harry Warden - Richard John Walters Rosa - Joy de la Paz

1981 skapades en kanadensisk lågbudgetrysare vid namn My Bloody Valentine, som regisserades av XXX. När den kom blev det ingen enorm succé, men med åren har denna klassiker blivit kultförklarad och blivit populär hos många. Efter den på senare år vanliga tradition med nyfilmatiseringar är det därför knappast förvånande att även My Bloody Valentine nu fått en nyfilmatisering. Den här gången är det Patrick Lussier som står för regi, och filmen visades på bio i tredimensionellt format innan den nu släppts på DVD. Under 1990-talet inträffar en gruvolycka i den lilla gruvstaden Harmony. Harry Warden var den enda som överlevde, medan alla hans kollegor dog. Han blir dock inte lika populär efter att det framkommit att han dödade alla sina kollegor, för att syret annars inte skulle räcka till honom själv.

Efter olyckan hamnar han i koma, men ett år senare vaknar han upp och går bärsärkagång genom staden - totalt 22 skolungdomar mördas med en hacka, medan tre personer överlever. En av dem är Tom, som stöter ihop med Harry Warden men i sista sekunden räddas av sheriffen som också skjuter Harry. 10 år senare är det dags för årsdagen för massakern, som råkar infalla på Alla hjärtans dag. Tom återvänder till Harmony efter att ha varit borta i många år, och då hans nyligen avlidne pappa ägde gruvbolaget har Tom nu kommit tillbaka för att sälja firman. Till hans stora förvåning och förtret har hans f.d. flickvän nu gift sig med gamla kompis Axel, och de har fått barn. Äktenskapet är dock inte världens mest stabila, då Axel vänsterprasslar med sin frus väninna och kollega Megan. Snart får alla större problem än så, då allt fler personer blir mördade av en maskerad man i gruvarbetardräkt med en hacka. Är det rentav Harry Warden som återuppstått...?

Mycket kan sägas om My Bloody Valentine, men inte att det skulle vara en nyskapande och originell film. Även om man i likhet med undertecknad inte sett den kanadensiska originalfilmen, så känns det mesta igen och det handlar till största delen om återanvändande av klassiska ingredienser. Men därmed inte sagt att det skulle vara något större fel med det. Trots allt är det sällsynt som skräckfilmer lyckas komma med nya grepp, varför man oftast får acceptera ooriginella filmer. Visserligen är det gott om klichéer, men om man bara vet vad man ger sig in i och inte förväntar sig någon Oscarsvinnare, så blir man sannolikt inte besviken. Grundstoryn är intressant och ganska genomarbetad, och man bryr sig om vad som ska hända.

Visserligen är många av rollfigurerna tämligen endimensionella, men de har i alla fall tillräckligt många nyanser för att man trots allt ska känna för de flesta av dem. Bäst ställt är det med Sarah, som är den enda riktigt mångbottnade personen och den jag hade lättast att sympatisera med. Det är också en riktigt spännande film, med ett intensivt tempo utan onödiga startsträckor. Bitvis blir det också ganska kusligt, men överlag är jag ändå tveksam till att klassa filmen som en rysare. Det är mer spännande än kusligt, och längre än till enstaka skrämseleffekter och en viss obehaglig stämning går det aldrig.

Däremot förekommer det mängder av vidriga och mycket grafiska scener, där vi får se folk bli mördade på värsta tänkbara sett och där regissören inte överlämnar någonting till fantasin. Man måste vara rejält tålig för att orka se allt det här, för det finns många riktigt hemska scener. Periodvis kan man tycka att regissören frossar onödigt mycket i våld och blod, och många av de här scenerna för tankarna till vad som populärt brukar kallas tortyrporr. Men vidriga våldsscener innebär inte automatiskt att det verkligen blir en skräckfilm, vilket det här filmteamet verkar ha trott. Är man medveten om det och mer förväntar sig en thriller än en rysare, så fungerar det bättre.

Filmen lider dock av en del logiska luckor, och dessutom beter sig inte alla alltför smart. Somliga nyckelscener känns heller inte logiska, och jag får inte allting att gå ihop riktigt. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som känns något antiklimaktiskt och dessutom alltför tydligt öppnar upp för en uppföljare. Men det finns en del oväntade vändningar och filmen är överlag oförutsägbar, vilket onekligen förhöjer helhetsintrycket.

Man kan dock anmärka på filmteamets lite sorgliga kvinnosyn, och faktum är att de allra flesta kvinnliga karaktärer är tämligen patetiska och endimensionella. Det mest påtagliga exemplet är en scen med en helt naken ung kvinna både utomhus och inomhus, som känns lite för mycket - det förefaller uppenbart att det bara lagts till för att få tonårskillar något att hetsa upp sig över, och man får en lite väl konstlad känsla. Det enda undantaget är just Sarah, som är en ovanligt stark karaktär och inte känns lika hjälplös som de flesta kvinnor i skräckfilmer.

My Bloody Valentine är en välgjord film, med snyggt foto och en förvånansvärt realistisk känsla. Delar av filmen är inspelad i en riktig gruva, vilket definitivt förhöjer den autentiska känslan. Skådespelarinsatserna är bra, även om få sticker ut som något utöver det vanliga. Jensen Ackles gör en stabil insats som Tom, men spelar precis samma slags rollfigurer som han alltid gjort (bl.a. i Supernatural), och överraskar inte direkt. Kerr Smith gör en hyfsad men något stel insats, och jag tycker att han brukar göra bättre ifrån sig i andra sammanhang (bl.a. i gamla goda Dawson's Creek). Bäst i ensemblen är Jaime King som Sarah, som spelar övertygande och trovärdigt.

My Bloody Valentine kommer inte att gå till världshistorien som något nyskapande mästerverk, och kanske är det genom orealistiska förväntningar som filmen överlag fått så dålig kritik. Men om man tar det för vad det är och är beredd att godta en del logiska luckor och klichéer, så fungerar det faktiskt ganska bra ändå. Det är en spännande, intensiv och obehaglig film med många vidriga scener och ett genomarbetat manus. Det är definitivt inte någon alltför minnesvärd film, men som underhållning för stunden fungerar det utmärkt. Därför kan jag trots allt rekommendera filmen för alla som tycker om den här genren, och mitt betyg blir en stark sexa. Det hade dock inte krävts mycket för att den sjunde poängen hade varit ett faktum.

Filmen visades på bio i 3D-version, och det var säkerligen någonting i hästväg. Jag hade tyvärr inte möjlighet att se den, men med dagens moderna 3D-teknik och polariserande 3D-glasögon måste filmen ha upplevts riktigt häftig. Sådana möjligheter finns tyvärr inte på DVD eller TV, utan här förpassas vi istället till den gamla traditionella 3D-tekniken med röd-gröna plastglasögon. Det ger visserligen en fullt godkänd 3D-effekt, och visst får man en ganska övertygande djupkänsla. Men den här tekniken ger samtidigt stora nackdelar, och framförallt blir färgerna allt annat än naturliga och de flesta färger försvinner nästan helt till förmån för ett allmänt mörker. Det blir också dålig skärpa, plus att man bör ha god syn för att kunna uppleva 3D-effekterna. De flesta lär nog inte se skräckfilmer på grund av 3D-effekter, och därför misstänker jag att merparten i likhet med undertecknad föredrar den gamla goda 2D-versionen. Därför är det tacksamt att filmen kommer med båda versionerna på DVD, på varsin DVD-skiva.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral där framsidan består av ett hologram med 3D-effekt - riktigt häftigt. I fodralet finns två DVD-skivor; en i 3D-version och en i 2D-version. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och ganska lättläst, och håller hyfsad klass. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter. Därpå kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men som tyvärr bara finns på engelska. När man väljer att spela filmen visas först en riktigt löjlig svensk anti-piratpropaganda i 30 sekunder, och först därefter börjar själva filmen. Jag är säker på att jag inte är den enda som stör mig på sådana tilltag, och på köpfilmer borde det verkligen vara förbjudet med sådan propaganda.

Märkligt nog finns extramaterialet endast på den DVD-skiva som innehåller 3D-versionen; detta trots att extramaterialet inte är i 3D. Vi erbjuds en sju minuter lång bakom kulisserna-dokumentär som fått namnet "Deep Inside My Bloody Valentine". Den består huvudsakligen av glimtar från inspelningen samt intervjuer med skådespelare, regissör och andra. Det är hyfsat intressant, men går tyvärr inte tillräckligt djupt och består för mycket av allmänt skryt över alla inblandade. Då är nästa inslag bättre - en fem minuter lång featurette vid namn "Sex, Blood and Screams", som visar hur en del av specialeffekterna och rekvisitan användes i filmen. Det är lite för kortfattat och fokuserar främst på latexdockorna som användes, men det är ändå ganska intressant. Vidare återfinns ett alternativt slut, som ärligt talat inte skiljer sig speciellt mycket från slutet som faktiskt användes i filmen. Det finns även en del bloopers (misslyckade tagningar) som är halvkul. Slutligen finns även 13 bortklippta scener, varav ett flertal egentligen är utökade versioner av scener som finns i filmen. De är småtrevliga att se på, men de flesta tillhör inte mycket till filmen och det är fullt förståeligt att de klippts bort. Där tar det roliga slut, och tyvärr finns ingen som helst textning på extramaterialet. Enligt uppgift ska Blu-Ray-utgåvan också innehålla ett kommentatorspår till filmen, men av någon outgrundlig anledning finns det inte med på DVD-utgåvan.

Recensionen skriven: 7 maj 2010
Senast uppdaterad: 7 maj 2010

Recensionen har lästs 3267 gånger av 1846 personer, sedan den 7 maj 2010