Produktionsbolag: MTV Films, AEG Live, Insurge Pictures & Island Def Jam Music Group
Producent: Scooter Braun, Dan Cutforth, Jane Lipsitz, Usher Raymond & Antonio Reid
Regi: Jon Chu
Justin Bieber Miley Cyrus
Boyz II Men Usher Raymond
Jaden Smith Chris Bridges

Den kanadensiska sångaren och låtskrivaren Justin Bieber uppmärksammades ursprungligen för en rad populära YouTube-klipp, och blev på så sätt välkänd långt innan han slutligen fick skivkontrakt 2008. Han har precis fyllt 17 år, och anses av många som en av Nordamerikas mest populära artister med många utsålda konserter. Han har vunnit ett flertal musikpriser, och nu har även en musikbiografi och delvis konsertfilm med honom haft premiär; Justin Bieber: Never Say Never som blivit en stor succé i USA trots dålig kritik från recensenter. Nu har dokumentären också kommit till Sverige i 3D-format, där vi får följa Justin Bieber på hans konsertturné My World Tour och förberedelserna inför turnéns största framträdande; den utsålda konserten i världens största konserthall Madison Square Garden. Vi får även se inblickar i Justins barndom och innan han slog igenom på allvar.

Jag har aldrig varit alltför förtjust i Justin Bieber, men har heller aldrig tyckt illa om honom. Faktum är att jag knappt känt till honom alls, och har inte vetat mycket mer än hans namn. Om det inte vore för min 11-åriga systerdotter är jag tveksam om jag ens känt till så pass mycket. Därför är jag säkerligen knappast den tilltänkta målgruppen för den här filmen, och med tanke på den allt annat än positiva kritik filmen fått efter premiären i USA (i synnerhet på exempelvis IMDb) var jag oundvikligen ganska skeptisk. Men jag blev faktiskt positivt överraskad av Justin Bieber: Never Say Never, som visserligen inte är något mästerverk men trots allt är fullt sevärd.

En viktig detalj i sammanhanget, som måste kanske missat, är att det här inte i första hand är en konsertfilm utan snarare en dokumentär om Justin Bieber och fenomenet som sådant. Visst får vi höra en hel del musik av honom, men det som fått ta upp störst utrymme är inblickar i Justins barndom och uppväxt, en snabb historielektion om vad som hänt fram tills nu (med bl.a. YouTube-klipp) samt förberedelser inför konserter. De största fansen blir kanske besvikna över detta, som förväntat sig att höra en hel konsert med Justin. Men jag tycker att det är ett positivt drag, och gör att filmen sticker ut från mängden och erbjuder något nytt som exempelvis Rolling Stones-filmen Shine a Light inte lyckades med.

För mig som knappt känt till Justin alls var det närmast en chock att han varit så populär så pass länge, och det var intressant att få se mer om hur han blev känd och lite grand om hans uppväxt. Jag hade velat höra ännu mer om barndomen och få höra hans mamma berätta ännu mer - något som fått förhållandevis lite utrymme - men det man fick höra var i alla fall ganska intressant.

Istället har musiken åtminstone inledningsvis fått en mer nedtonad roll, och många av de låtar honom sjunga är bara delar innan det klipps till något annat, alternativt med andra scener inklippta mitt under låtar. Det dröjer drygt en timme in i filmen innan vi får höra en hel låt oavbruten, och det kanske känns lite för lite för de största fansen. Totalt blir det heller inte mer än runt 4 - 5 låtar vi får se och höra från konserter utan avbrott eller nedklippningar. Musiken i sig håller hyfsad klass, och fastän jag inte riktigt kan förstå varför Justin blivit så oerhört populär så sjunger han absolut bra och låtarna går utan tvekan att lyssna på. En del av låtarna låter inte alltför djupa och somliga känns något tjatiga efter en stund, men jag har trots allt hört många betydligt sämre artister och sånger genom åren. Faktum är att man överlag fick höra flera sämre låtar under Rolling Stones-konsertfilmen Shine a Light häromåret. Det var också trevligt att få se och höra Miley Cyrus under en låt, som jag personligen anser är bättre än Justin Bieber.

Filmen är snyggt filmad, och i synnerhet under konsertscenerna ser det riktigt bra ut när man nästan känner att man vore på plats. 3D-effekterna är dock mycket sparsamma, och överlag tillför det inte mycket att se filmen i 3D. Under konserterna får man en skaplig djupkänsla, men längre än så går det aldrig och vid de flesta scener som inte är musik från konserter finns ingen 3D-effekt överhuvudtaget.

Justin Bieber: Never Say Never är absolut ingen stor filmkonst och lär inte tilltala recensenter. Om man inte alls tycker om Justin sedan tidigare lär man inte heller ändra åsikt efter den här filmen. Men som musikdokumentär betraktad är den ändå förhållandevis lyckad, och det är intressant att få en inblick i Justins liv och hur han blev känd. Visserligen får vi inte veta mycket om hans privatliv i dagens läge utan det mesta fokuserar på innan han slog igenom på allvar, men å andra sidan kan det tänkas vara sådant som många inte vet om. Efter ett tag kan det dock bli lite tröttsamt att lyssna på alla extrema fans som intervjuas i filmen och milt uttryckt lyfter honom till skyarna. Jag är i alla fall tacksam att jag såg filmen på en pressvisning, och därmed slapp lyssna på de skrik och jubel som gissningsvis lär uppstå i biosalongerna på premiären med de stora (huvudsakligen väldigt unga) fans som Justin trots allt har. Jag hade önskat att min systerdotter eller någon annan som verkligen tycker om Justin Bieber hade kunnat göra mig sällskap vid recensionstillfället, då det vore intressant att få höra vad de anser med tanke på den relativt begränsade mängd musik som förekommer, men det var tyvärr inte möjligt. För mig stannar betyget på en femma, och jag anser att det är en fullt sevärd och hyfsad film. De största fansen lär sannolikt vilja höja betyget en del (osäker hur mycket), men om man inte alls tycker om Justin bör man hålla sig borta från den här filmen.

Recensionen skriven: 22 mars 2011
Senast uppdaterad: 23 mars 2011

Recensionen har lästs 3825 gånger av 2146 personer, sedan den 22 mars 2011