Manusförfattare: Dan Gilroy
Lou Bloom - Jake Gyllenhaal Nina Romina - Rene Russo
Rick - Riz Ahmed Joe Loder - Bill Paxton
Jackie - Kathleen York Linda - Ann Cusack
Ben Waterman - Rick Chambers Lisa Mays - Holly Hannula
Frank Kruse - Kevin Rahm Jenny - Carolyn Gilroy

Lou Bloom är i 40-årsåldern och bor ensam i en måttligt tjusig lägenhet i Los Angeles. Han livnär sig mestadels på mindre stölder. En dag råkar han åka förbi en bilolycka, och uppmärksammar de så kallade "nightcrawlers" som finns på platsen - personer som lyssnar av polisradio och söker upp olyckor eller brott, för att kunna filma det och sälja materialet till nyhetssändningar på TV. Han inser hur mycket pengar det går att tjäna på sådant, och bestämmer sig för att själv prova på det. Han köper en videokamera och polisradio, och lyckas att filma blodiga närbilder på ett skottlossningsoffer. Nyhetschefen på lokala Channel 6, Nina Romina, är desperat att få bättre tittarsiffror och går därför med på att köpa Lous material...

Nightcrawler har en originell och udda premiss, och även om upplägget är lite mer traditionellt upplevs filmen överlag nyskapande. Det är en riktigt bra och engagerande film, som lyckas att åstadkomma något förhållandevis nytt. Intresset hålls vid liv hela tiden, och det är lätt att dras in i handlingen och känslan. Filmen tar också upp intressanta ämnen och frågeställningar kring etik och nyhetsredaktioners agerande, och har därigenom blivit tänkvärd. Det är fängslande, intressant och periodvis även ganska spännande. Stämningen är utmärkt och filmen lyckas också förmedla en milt obehaglig känsla som genomsyrar det mesta. Det är också ganska innehållsrikt, med en lagom omfattande story utan att det blir rörigt och heller aldrig blir segt.

Dock är det uppenbart att fokuset legat på handlingen hellre än rollfigurerna, och resultatet är att alla rollfigurer är mer eller mindre endimensionella. Det gäller inte minst huvudrollen Lou, som inte är särskilt nyanserad och dessutom ytterst osympatisk. Vi får inte veta särskilt mycket om honom, men det vi får veta är inte positivt. Redan i första scenen slår han ner en säkerhetsvakt, och det är ändå bland det mer sympatiska han gör under filmens gång... Utan någon psykiatrisk utbildning tror jag inte att jag går för långt om jag hävdar att det rör sig om en sociopat, och mycket av det han gör får vi ingen rimlig förklaring till. Det i sig är inte nödvändigtvis ett problem - självklart måste inte huvudroller i filmer vara sympatiska - men det underlättar trots allt om man förstår varför de gör som de gör; åtminstone enligt deras sätt att se på saken. Här är det inte alltid klart, samtidigt som man inte får veta minsta lilla om Lous bakgrund eller förflutna, och det orsakar vissa irritationsmoment. Det känns helt enkelt som att göra allting lite för lätt för sig.

Det är också tämligen förutsägbart, och det mesta som sker är ingen större konst att förutspå. Det förekommer också några logiska luckor, men överlag håller filmen ändå ihop logiskt relativt väl. Däremot är jag inte helt förtjust i slutet, som känns lite för abrupt och ger en något antiklimaktisk känsla.

Fotot är snyggt och elegant, och bildspråket effektivt men föga originellt. Skådespelarinsatserna är bra. Jake Gyllenhaal gör riktigt bra ifrån sig som Lou och ger ett riktigt obehagligt intryck i en svår roll. Rene Russo är bra som Nina, men utan att sticka ut som något utöver det vanliga. Riz Ahmed är bra som Rick, och gör vad som går av en tyvärr lite för stereotyp rollfigur.

Nightcrawler är en intressant och fängslande film, som fascinerar och engagerar med enkla medel. Det är intensivt, spännande och dessutom förvånansvärt originellt. Dessutom är det en tänkvärd och minnesvärd film med en lyckad samhällssatir, och överlag en riktigt stark debutfilm av Dan Gilroy. Samtidigt kan jag dock inte helt låta bli att släppa känslan av att det hade blivit ännu bättre om vi fått veta mer om Lou, och fått fler mångbottnade rollfigurer. För som det är nu är det ingen som känns helt mänsklig och ingen som fått särskilt många nyanser. Det orsakar vissa trovärdighetsproblem, och gör att man aldrig blir berörd på samma sätt som man borde ha kunnat bli. Jag undrar också om filmen inte hade vunnit på att kortas ner en liten aning, för framförallt blir det ibland lite för mycket av Lous monologer. Men det är ändå en bra film, som är väl värd att se för de flesta och som även förblir hyfsat minnesvärd. Men det borde ha kunnat bli bättre utifrån samma premiss, och därför nöjer jag mig med en hyfsat stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 27 november 2014
Senast uppdaterad: 6 november 2015

Recensionen har lästs 3202 gånger av 1791 personer, sedan den 27 november 2014