Producent: Kaska Krosny
Regi: Lena Einhorn
Manusförfattare: Lena Einhorn
Berättare som sig själv - Nina Einhorn Nina - Agnieszka Grochowska
Fanny - Maria Chwalibóg Artur - Andrzej Brzeski
Rudek - Pawel Iwanicki

Dramadokumentärer tillhör inte vanligheterna i Sverige, än mindre sådana som blir uppmärksammade. Men den här guldbaggebelönade filmen lär få personer ha missat, och nu har turen kommit till DVD-release av filmen. Lena Einhorn ligger bakom den här filmen, som skildrar hennes mammas uppväxt i Polen. Allting kretsar nämligen kring tonåriga Nina Rajmic (senare Einhorn), samt hennes och hennes familjs erfarenheter i Polens största stad Warszawa. Under början av andra världskriget tvingades de, och alla andra judiska familjer i Warszawa, att flytta in i gettot; och bo ihopklämda under hårda och trånga förhållanden. Nina försökte trots det att leva ett så normalt liv som möjligt, och gick i skola och roade sig. Men i takt med att andra världskriget fortlöper blir det allt svårare, och allt fler personer i gettot försvinner. Filmen är uppbyggt som en blandning mellan en dokumentär och ett drama. Dramatiserade delar, inspelade i Polen med polska skådespelare, varvas med inklippta arkiverade bilder från gamla svart-vita journalfilmer och en nutida berättelse av den riktiga Nina Einhorn; inspelad under tidigt 2000-tal strax innan hon avled av bröstcancer. Enligt uppgift rör sig berättandet i själva verket om en intervju, men vi ser ingen som intervjuar utan allt är ihopklippt som en sammanhängande berättelse.

Det är svårt att bedöma och betygsätta sådana här dramadokumentärer; då de sällan är varken riktigt bra eller dåliga - det här är inget undantag. De dramatiserade delarna är lyckade och mycket välgjorda - de känns trovärdiga och har mycket bra skådisar; i synnerhet Agnieszka Grochowska är lysande som unga Nina. Filmens problem ligger istället i blandningen mellan dokumentär och drama. Övergångarna däremellan blir ibland alldeles för hastiga; en del dramatiserade scener blir för korta och istället sker tvära och abrupta hopp i och med intervjudelarna som för oss till någon helt annan scen. Ibland funkar övergångarna, men ibland blir det för rörigt och osammanhängande. Filmen hade tjänat på att koncentrera sig mer på dramadelen, och minska de nutida intervjuerna. Att nuvarande Nina fungerar som berättare är ett bra beslut, men ibland tar hennes berättande överhanden och dramadelen känns "undangömd". Ett annat problem är de textskyltar som några gånger under filmen klipps in för att föra handlingen framåt och berätta verkliga fakta. Ingen dum idé i sig, men tyvärr är textskyltarna så extremt små att det på en normal TV är nästan omöjligt att kunna läsa vad som står. På en stor bioduk är det säkert inga problem, men på TV (särskilt mindre sådana) är det minst sagt problematiskt att kunna läsa dessa textskyltar. Jag tvingades gå fram till bara en knapp meter från min 28-tums TV, för att ha en chans att läsa dessa - och då anser jag ändå inte att 28 tum är extremt litet. Eftersom en del av dessa texter är viktiga, så är det en stor nackdel att inte alla kan läsa dem. Har redigeraren glömt bort att tänka på att filmen skulle komma att användas i andra sammanhang än bara bio...? Som dramadokumentär betraktat är filmen ändå välgjord och fullt sevärd, och ingen kan förneka att det är ett viktigt ämne - även om vi kanske sett lite för många filmer med samma tema på senare år, i relation till filmer som tar upp andra mer nutida hemskheter i världen.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i 1,85:1; och ljudspår i Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Båda ljudspåren är förutom mixningen identiska, och är på polska förutom det nutida berättandet som är på svenska. Textning finns på svenska i form av enbart översättning av den polska dialogen, engelska (översättning av allt) samt svenska för hörselskadade som textar hela filmen (även den svenska berättaren). Någon regelrätt textning för hörselskadade är det dock inte - inga som helst textbeskrivningar av ljud och vem som säger vad förekommer, utan enbart nedskriven dialog utan hänsyn. Det är bra för oss hörande - särskilt som Nina pratar så pass otydligt att man behöver text även på den svensktalande delen - men mindre bra för hörselskadade och döva. DVD-filmen inleds med SF-vinjett och språkval (svenska eller engelska); och därefter visas snabba varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därefter blir vi påtvingade ett flertal trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi äntligen kommer till menyn. Menyn är stillastående med bakgrundsmusik, och finns på svenska. En liten märklig egenhet är dock att språkvalsmenyn bara innehåller alternativen "Svenska för hörselskadade", engelska samt "ingen text". Det sistnämnda innebär i själva verket svensk text av den utländska dialogen, vilket man lätt kan missuppfatta av de menyalternativen. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial. Tråkigt, då ett så här pass viktigt ämne och en viktig film, också hade förtjänat en mer fullständig DVD-utgåva.

Recensionen skriven: 25 april 2006
Senast uppdaterad: 25 april 2006

Recensionen har lästs 3859 gånger av 2135 personer, sedan den 5 december 2007