Kitten - Antje Traue Q - Felix Engström
Berit Hamrin - Kajsa Ernst Bernhard Thorell - Per Graffman
Ernst Ericsson - Björn Granath Birgitta Larsén - Ia Langhammer
Johan Isaksson - Karl Linnertorp Caroline von Behring - Anna von Rosén
Sören Hammarsten - Johan Holmberg Maria Douglas - Sara Gärde
Kinna Widell - Pia Johansson Aaron Wiesel - Jackie Jakubowski

Den bästsäljande svenska författaren och journalisten Liza Marklund, ursprungligen från Piteå, har uppmärksammats för ett flertal populära romaner. För många lär hon vara mest känd för den populära romanserien om Kvällspressen-journalisten Annika Bengtzon. Två av de böckerna filmatiserades av Colin Nutley 2001 respektive 2003; Sprängaren och Paradiset. Då spelade Helena Bergström huvudrollen som Annika Bengtzon. Nu är det dags för sex nya filmer baserade på Liza Marklunds böcker, där Malin Crépin tagit över Helenas roll. Den första visades på bio, medan de resterande fem kommer att släppas direkt på DVD. Den första av de sex filmerna är Nobels testamente, som hade biopremiär i januari och bygger på Lizas bok med samma namn från 2006.

Annika Bengtzon är fortfarande journalist på kvällstidningen Kvällspressen, och har den här gången fått i uppdrag att rapportera från utdelningen av Nobelpriset 2011; en ovanligt kontroversiell tillställning då den israeliska forskaren Aaron Wiesel just vunnit Nobelpriset i medicin för sin av somliga måttligt uppskattade forskning kring stamceller och kloning. Mitt under Nobelfesten blir Annika vittne till hur en okänd kvinna går in på festen och helt sonika skjuter Aaron Wiesel och ordföranden i Nobelpriskommittén Caroline von Behring. Ordföranden dör på platsen, medan den israeliska forskaren blir svårt skadad. Annika vill genast berätta om vad hon bevittnat i tidningen, men hon får inte då polisen belagt henne med yppandeförbud i egenskap av ögonvittne. Då hon inte får berätta om händelserna blir hon istället tillfälligt omplacerad till tidningens nöjesavdelning, men kan samtidigt inte släppa händelserna under Nobelfesten. Hela världen tror att en islamistisk terrororganisation ligger bakom mordet, men Annika börjar istället misstänka att den riktiga måltavlan var Caroline...

Jag har inte läst någon av Liza Marklunds böcker, men har självklart sett de två tidigare filmatiseringarna Sprängaren och Paradiset. De två tyckte jag var helt okej, men inte alltför mycket att hänga i julgranen. Detsamma kan väl egentligen sägas även om Nobels testamente, även fast jag trots allt tycker att denna var snäppet vassare än de två filmerna. Storyn är intressant, om än kanske lite väl tillkrånglad. Annika Bengtzon är en intressant rollfigur, och jag uppskattar också samhällsdebatten som bl.a. tas upp genom verksamheten på den lätt förtäckta versionen av Expressen ("Kvällspressen") och tidningarnas besatthet av att vinkla allting mot islamistiska terrorister. Det finns helt enkelt ett visst djup, och filmen vill berätta en del om dagens samhälle. Det har förvisso skett på ett ganska övertydligt och måttligt djupt sätt, men icke desto mindre är det intressant att uppmärksamma en del sådana samhällsfrågor.

Fast något större djup finns det ändå inte, utan trots de intressanta frågorna i bakgrunden ligger fokus ändå på en ganska lättsam thriller. Men det är förstås inget fel med det, och mycket mer än så lär väl de flesta inte heller förvänta sig av en sådan här film. Det är ändå underhållande, småroligt och engagerande. Överlag är det också riktigt spännande, och bitvis sitter man som på nålar genom den intensiva stämningen och det lagom höga tempot. Det är fartfyllt och ganska charmigt, och i alla fall vissa av karaktärsbeskrivningarna uppskattar jag. Framförallt Annika har blivit en ganska mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta även om hon kanske inte hinner få något jättestort djup. Detsamma kan dock inte sägas om hennes sambo Thomas, som blivit bland det mest endimensionella och ryggradslösa som världen någonsin skådat. Däremot uppskattar jag sidohistorien om Annikas privatliv och mobbningen av hennes son Kalle, och det är glädjande att sidohistorierna om privatlivet fått precis lagom mycket utrymme i sammanhanget.

Genom den intensiva spänningen och det höga tempot har manusförfattaren sannolikt trott att vi inte ska hinna lägga märke till bristerna i manuset, för tyvärr finns det ett flertal sådana. Nobels testamente lider tyvärr av ett flertal logiska luckor, och det förekommer en del trovärdighetsproblem. Dessutom glömmer filmen helt bort den fråga som alla inledningsvis ställer sig, om hur det egentligen kunnat vara möjligt för en internationell yrkesmördare att ta sig in på Nobelfesten och mörda någon utan vittnen. Nu är jag inte särskilt insatt i frågan, men jag hoppas och tror att säkerheten på en så viktig tillställning är lite bättre än så. Men trots att rollfigurerna under ett tidigt skede ställer sig frågan hur det egentligen kunnat ske, så får vi aldrig något svar och den lilla detaljen verkar manusförfattaren helt ha glömt bort (eller var det Liza Marklund som gjorde det?).

Storyn är också onödigt tillkrånglad, med många rollfigurer och fler misstänkta än de flesta kan räkna till; något som säkert fungerar i bokform men som på film kan upplevas lite för mycket. I vanliga fall skulle det resultera i en väldigt rörig film, men här har man löst det problemet genom ett antal upprepningar av nyckelinformation och att Annika tänker tillbaka på vad andra har sagt. Därför blir det inga problem att hänga med i svängarna, men filmteamet har tyvärr gått för långt åt andra hållet och filmen har blivit onödigt övertydlig. Man behöver inte direkt vara något geni för att lista ut det mesta som kommer att hända, och ibland har regissören och manusförfattaren en viss förkärlek att skriva allting på näsan genom att upprepa viktig information så ofta att det inte ska vara möjligt att missa något. Visst är det skönt att slippa onödigt lågmälda och röriga filmer, men det borde väl ändå finnas någon gyllene medelväg...?

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än måttligt originellt bildspråk och en del snygga flygfoton över Stockholm. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar verkligen att Helena Bergström bytts ut mot Malin Crépin. Malin är utan tvekan en bättre skådis, och klarar av den här rollen med bravur. Jag tycker att Malin gör en lite mer mänsklig rolltolkning av Annika än vad Helena gjorde, men det känns ändå någorlunda som samma karaktär. Samtidigt är Malin inte alls lika fantastisk som i I skuggan av värmen, utan gör en lite mer återhållsam rollprestation; lite mer på rutin känns det som. Och dessutom känns det en smula egendomligt att Annika ser ut att ha blivit yngre sedan händelserna i de två första filmerna... Men det är kanske ett nödvändigt ont, för det är ju inte så lätt att hitta perfekta skådisar i exakt rätt ålder, och det har gått för lång tid sedan senast för att Helena Bergström trovärdigt skulle kunna spela den här rollen i dagens läge. I övrigt är det bra skådisar, och alla gör bra ifrån sig även om Björn Kjellman känns en smula malplacerad i sammanhanget.

Nobels testamente är en ganska bra och underhållande film, med ett fördelaktigt tempo, en intensiv stämning och ett spännande upplägg. Men helhetsintrycket dras ner av att det förekommer några lite väl klantiga logiska luckor, och om polisen ger en yppandeförbud är det väl knappast logiskt att de i nästa ögonblick ska avslöja alla hemliga utredningsdetaljer för en...? Men vad man tycker om en film som detta hänger mycket på vilka förväntningar man har. Väntar man sig en ny Millennium-film (som filmbolaget verkar ha hoppats på när de designade DVD-omslaget) lär man bli besviken, men ser man på Nobels testamente som en mer sedvanlig svensk kriminalare fungerar det bättre. För även om det inte långt ifrån är något mästerverk, så är det ändå lite bättre än de flesta Wallander-, Beck- och Irene Huss-filmer. Hade jag sett Nobels testamente på bio hade jag förmodligen blivit besviken, men på DVD fungerar det betydligt bättre. För mig stannar betyget på en stark sexa, och det är helt enkelt en trevlig underhållning för stunden, även fast det knappast är något man tänker på lång tid i efterhand.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska och finska. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en enkel huvudmeny, som är stilren och stillastående men som är på svenska. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst tre bortklippta scener från filmen. Det är intressant att se, men det andra och tredje tillför inte alltför mycket då de mest förklarar saker man ändå förstått och som därför känns onödigt övertydliga. Den första scenen, som berör grannen och hennes son Benjamin, tycker jag däremot borde ha fått vara kvar i filmen då den besvarar en fråga som i alla fall jag ställde mig medan jag såg filmen. Därefter finns ett antal sidor med filmens bildmanus över vissa utvalda scener; kanske intressant om man är intresserad av filmmanus och storyboards eller vill jobba med sådant, men för oss andra ger det knappast speciellt mycket. Slutligen finns även en trailer på nästa film i serien, Prime Time. Glädjande nog har allt extramaterial svensk text för hörselskadade, vilket knappast tillhör vanligheterna.

Recensionen skriven: 26 juli 2012
Senast uppdaterad: 27 juli 2012

Recensionen har lästs 4131 gånger av 2465 personer, sedan den 26 juli 2012