Manusförfattare: Matt Greenhalgh, baserat på memoarer av Julia Baird
John Lennon - Aaron Johnson Pete Shotton - Josh Bolt
Mimi - Kristin Scott Thomas Julia - Anne-Marie Duff
Marie Kennedy - Ophelia Lovibond Eric Griffiths - Jack McElhone
Jimmy Tarbuck - Christian Bird Bobby Dykins - David Morrissey
Paul McCartney - Thomas Sangster George Harrison - Sam Bell

I och med Beatles enorma popularitet än i dag är det knappast förvånande att vi fått se mängder av filmversioner om Beatles och dess medlemmar. Inte lika känt är vad medlemmarna gjorde innan gruppen bildades, och det är utgångspunkten för den brittiska konstnären och fotografen Sam Taylor-Woods långfilmsdebut som regissör. I Nowhere Boy får vi nämligen följa John Lennons liv innan Beatles tid. Handlingen utspelas i slutet av 1950-talet, då 17-åriga John Lennon lever ett stillsamt liv i Liverpool. Han bor hos sin moster Mimi, fast hans biologiska mamma Julia bor bara några kvarter därifrån. Han blir intresserad av musik och av att lära känna sin mamma bättre, men inte fullt lika mycket om skolan.

Det är absolut en intressant idé att skildra John Lennons liv innan han blev känd. Särskilt för oss som är mer lagom förtjusta i Beatles, så är det trots allt något man inte vet särskilt mycket om, och det är ett fint initiativ. ag känner dock inte att jag blev alltför mycket klokare av Nowhere Boy, och känner heller inte att jag faktiskt har fått veta särskilt mycket mer om John Lennon. Vi får exempelvis ingen som helst inblick i hans musikaliska begåvning, och längre än att vi får se att han kan spela gitarr kommer man aldrig. Därför känns det i mångt och mycket inte som just John Lennon, utan det vi får se hade kunnat skildra nästan vem som helst i 1950-talets England.

Det är onekligen ett problem, men om man kommer över det så är det absolut en finstämd och intressant film. Relationerna med både Mimi och Julia är fascinerande att följa, och visst blir man berörd av ett flertal scener. Överlag är det en engagerande och trevlig film, som är lagom lågmäld och håller intresset vid liv merparten av tiden. Hade det varit vilket brittiskt relationsdrama som helst, så hade jag förmodligen varit riktigt nöjd med Nowhere Boy. Men när det faktiskt handlar om John Lennon ställer åtminstone jag lite högre krav än så, och att faktiskt få en inblick i den riktige John Lennon och hans musikaliska talang borde inte vara för mycket begärt.

Filmen lider också av ett ojämnt tempo. Inledningsvis stressas handlingen fram, och det blir ganska rörigt när man mest ställer sig frågor utan att få något egentligt svar. Vid en del tillfällen får jag känslan av att regissören förutsätter att vi faktiskt ska veta allt om John Lennons liv, men i så fall hade man väl sannolikt inte varit lika intresserad av att se filmen. Även fortsättningsvis dyker det upp partier som känns både framhastade och förenklade, och det medför tyvärr att filmen inte blir riktigt så djup som jag hade önskat. Men tempot är ojämnt, och under ett flertal andra partier känns det ganska segt och oengagerande. Storyn är ganska tunn, och ibland stannar handlingen upp nästan helt.

Jag stör mig också över att John Lennon framställs på ett inte alltför sympatiskt sätt, och framförallt irriterar jag mig över hans många gnälliga utbrott som inte tillför något. Jag vet inte om den riktige John Lennon verkligen var så på den tiden, men det medför i alla fall att jag inte brydde mig om honom på det sätt som man hade kunnat önska. Med alla onödiga förvecklingar och känsloutbrott får man ibland nästan intrycket att det rör sig om en såpopera, och det var knappast avsikten. Trots att jag blev berörd då och då, så lyckades filmen aldrig riktigt att gripa tag i mig, och jag var aldrig i närheten av att fälla tårar - något man egentligen borde vid en på papperet så berörande och gripande historia. Men samtidigt tycker jag om storyn och stilen, och filmen känns överlag realistisk och jordnära. Vi får en fin inblick i Johns familj, och de flesta har blivit förhållandevis nyanserade.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och ett trovärdigt tidsperspektiv som känns som 1950-tal. Det finns också en hel del stämningsfull musik, men i och med tidsperioden hör vi inte en enda låt av Beatles vilket säkerligen många förväntar sig. Skådespelarinsatserna är bra, och Aaron Johnson gör en fin och trovärdig insats som John Lennon. Han är också hyfsat lik den riktige Lennon från den här tidsperioden. Minst lika bra är Kristin Scott Thomas som Mimi och i synnerhet Anne-Marie Duff som Julia, som båda två gör minnesvärda och imponerande rollprestationer. Jag är inte fullt lika imponerad över Thomas Sangster i en ganska liten roll som Paul McCartney, som visserligen spelar bra men varken ser ut eller känns som den riktiga personen.

Nowhere Boy hade absolut alla förutsättningar att bli en intressant och bra film, men tyvärr känner jag inte att filmen lyckats fullt ut. Det är absolut en fascinerande historia och ger en viss inblick i John Lennons tidiga liv, men utan någon större inblick i honom som person så blir filmen inte alls särskilt originell utan hade vara vilket traditionellt brittiskt relationsdrama som helst. Det är förvisso inte alls dåligt, men inte heller lika bra som det borde ha blivit. Filmen förblir fullt sevärd, men i slutändan nöjer jag mig med en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små (men markanta) svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Vi kommer därefter till en mycket enkel engelskspråkig huvudmeny som är stillastående. Där finns bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift har en hel del extramaterial.

Recensionen skriven: 22 oktober 2010
Senast uppdaterad: 22 oktober 2010

Recensionen har lästs 4218 gånger av 2086 personer, sedan den 22 oktober 2010