Koskela - Jussi Vatanen Hietanen - Aku Hirviniemi
Vanhala - Hannes Suominen Lahtinen - Joonas Saartamo
Lehto - Severi Saarinen Lammio - Samuel Vauramo
Lyyti (Rokkas fru) - Paula Vesala Vera - Diana Pozharskaya
Överste Karjula - Janne Virtanen Asumaniemi - Eemeli Louhimies
Nina - Nika Savolainen Raili Kotilainen - Annika Stenvall

Efter det finska Vinterkriget 1939 - 1940 vann Finland över Sovjetunionen, men det fick ett högt pris - utöver många döda förlorade Finland 10% av sin markyta; däribland Karelen. Det följdes av det så kallade fortsättningskriget, som pågick 1941 - 1944 parallellt med andra världskriget; och där Finland samarbetade med Tyskland i ett försök att få tillbaka sin forna mark från Sovjetunionen. Om fortsättningskriget handlar den finska författaren Väinö Linnas delvis självbiografiska och bästsäljande roman Okänd soldat, som publicerades 1954, som tidigare filmatiserats 1955 och 1985. Drygt tre decennier senare är det nu dags för en tredje filmversion, den här gången i regi av Aku Louhimies som anses vara Finlands till dags dato mest påkostade långfilm. Filmen tar sin början 1941 i Karelen, där vi får följa korpral Rokka och hans soldater i en finsk maskingevärsdivision under kriget.

Jag har tyvärr inte läst Väinö Linnas vid det här laget klassiska roman, och heller inte sett någon av de två tidigare filmversioner som gjorts. Därför har jag inget att jämföra med, och det är kanske inte de bästa omständigheterna. Men å andra sidan ska en film även hålla ihop som ett självständigt verk, som inte bör kräva några förkunskaper; och på den fronten har Aku Louhimies lyckats lite si och så. Okänd soldat är absolut en helt okej film, som är välgjord och mycket intressant. Det är fascinerande att få se tillvaron för de finska soldaterna i fortsättningskriget, och det är intressant att få följa deras öden och få se kriget ur ett allt annat än glamouröst perspektiv.

Det upplevs autentiskt och realistiskt, och det är sällan man sett så trovärdiga krigsfilmer som den här. Stämningen är också utmärkt, och filmen har en atmosfär som är få krigsfilmer förunnade. Det är dystert och skitigt, och krigsscenerna upplevs klaustrofobiska på ett sällsynt lyckat sätt. Här finns också en tacksam intensitet, och man tappar nästan luften genom de många och trovärdiga krigsscenerna - det känns nästan som att vara på plats i kriget. Det är genomarbetat och mänskligt, och det finns onekligen många poänger och ett djup i den här ovanligt välgjorda krigsfilmen.

Problemet är bara det att det ganska snabbt blir uppenbart att man valt att fokusera på stridsscener och den övergripande handlingen till förmån för karaktärsbeskrivningar, och personporträtten lämnar därmed en hel del övrigt att önska. De flesta blir ärligt talat ganska anonyma, och de allra flesta rollfigurer kommer man inte ens ihåg namnet på; än mindre får vi veta speciellt mycket om deras personlighet. Merparten av rollfigurerna är stereotypa, och nästan alla känns lövtunna. Vi får helt enkelt inte lära känna någon särskilt väl, då filmen väljer att fokusera på själva kriget hellre än på människorna som deltar i det.

Den enda rollfiguren som får någon form av substans och nyanser är Rokka, och han är onekligen en kul och intressant rollfigur. Men alltför trovärdig är han inte, utan han upplevs i mångt och mycket som en finsk version av Rambo - som dessutom verkar kunna bete sig hursomhelst och vara hur uppstudsig som helst mot överordnade, utan att det får några konsekvenser. Det är onekligen en frisk fläkt med någon som inte bara följer order i blindo, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle få några konsekvenser i verkligheten. Utan djupare karaktärsporträtt blir det efter ett tag ärligt talat lite tråkigt, även fast det absolut finns ett flertal starka scener som är både intressanta och rörande.

Den finländska originalversionen klockar in på ganska precis 3 timmar, men till internationella visningar har 45 minuter klippts bort för att få ner filmen till en mer hanterlig längd på 2 timmar 13 minuter - det är också denna omklippta version som visas på bio i Sverige. Att klippa bort 45 minuter ur en färdig film kommer oundvikligen att få sina konsekvenser, så det är mycket möjligt att det är en bidragande orsak till att rollfigurerna blivit så anonyma och underutvecklade - något måste ju trots allt stryka på foten om man ska korta ner en film så rejält. Det är därför mycket möjligt att den finländska originalversionen är bättre på den punkten. Men å andra sidan är det väl inte många som skulle orka se en tre timmar lång film utan paus på bio, så för att faktiskt nå ut till en större publik är nog nedklippningen ett nödvändigt ont. Dessutom upplevs filmen ganska lång och repetitiv även i dess kortade skick, så därför är nog risken överhängande att en längre version till stora delar bara skulle bli ännu mer av samma vara.

Dessutom har filmen en del sexistiska antydningar, som jag inte är helt förtjust i. Alla rollfigurer med någon form av substans är män, och de enda kvinnliga rollfigurer som förekommer är fruar och flickvänner; som dessutom skildras på ett stereotypt sätt och vars enda funktion är att se oroade ut. Till råga på allt filmas de nästan uteslutande i motljus; allt för att få dem att framstå som ännu mer mytomspunna och vackra... Självklart måste en sådan här film fokusera på manliga rollfigurer - de som faktiskt var med i kriget - men det är ingen ursäkt för att de fåtal kvinnor som finns med skildras på så sexistiska och stereotypa sätt.

Det är också lite synd att man nästan enbart väljer att fokusera på själva striderna, så att alla politiska aspekter lämnas outforskade. Filmen sticker visserligen inte under stol med att Finland trots allt stod på Tysklands sida under andra världskriget, men gör heller inget stort väsen av det utan efter att det nämns en gång lämnas det i stort sett därhän.

Okänd soldat är en välgjord och snygg film, men som trots ett klanderfritt utförande ändå upplevs väldigt ojämn. Det är absolut intressant och fascinerande, och många scener är starka och minnesvärda. Men det är också ganska anonymt och med många underutvecklade rollfigurer - och det är inget gott tecken när jag var tvungen att googla mig till vad rollfigurerna hette för att ens kunna skriva namnet på en enda rollfigur... Här finns också många stereotyper och typiska krigsklichéer, och det är synd att vi inte ens i finska filmer ska kunna slippa amerikanska Hollywood-schabloner. Utan mångbottnade rollfigurer bryr man sig heller inte om hur det ska sluta, och det gör att filmen - sina vackra och starka scener till trots - ändå upplevs ganska anonym och lättförglömlig. Lite synd, då den hade potential att bli väldigt lyckad. Men det är absolut ingen dålig film, och tycker man om krigsfilmer är den för all del också fullt sevärd. Kanske hade jag för höga förväntningar, men jag hade helt enkelt hoppats att filmen skulle bli lite mer märkvärdig än bara helt okej... Mitt betyg stannar därför på en ganska svag sexa, och även om det inte direkt är dåligt så är det ändå en besvikelse.

Recensionen skriven: 7 december 2017
Senast uppdaterad: 7 december 2017

Recensionen har lästs 6039 gånger av 4393 personer, sedan den 7 december 2017