Kortfattade recensioner

Olivia - Louise Chevillotte Claire - Leonor Oberson
Gabrielle Duchesne - Sandrine Bonnaire Jacques Duchesne - Eric Verdin
Professor Bornec - Pio Marmaï Madame Rivière - Anna Mouglalis
Dr. Ravinsky - Fabrizio Rongione Dr. Guimet - François Loriquet
Gaspard - Cyril Metzger Laëtitia - Alice de Lencquesaing
Maxime - Julien Frison Lise - Madeleine Baudot

Året är 1963 i Frankrike, och den unga studenten Anne har kommit in på universitetet som den första personen i hennes släkt. Det är enda chansen för henne att ta sig ur sin hopplösa tillvaro och göra någonting av sitt liv, men precis då blir hon gravid med en klasskompis. Hon vill absolut inte behålla barnet, då det med den tidens möjligheter skulle omöjliggöra fortsatta studier - men problemet är att abort är olagligt i Frankrike på den tiden...

Jag har tyvärr inte läst Nobel-pristagaren Annie Ernauxs självbiografiska roman, och har därför inget att jämföra med. Men filmen Omständigheter är en riktigt bra och välgjord film, som trots en relativt tunn och enkel handling lyckas att engagera från början till slut. Handlingen är förhållandevis enkel - här handlar allt om graviditeten och försök att göra abort, utan några nämnvärda utsvävningar eller sidohistorier. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men med ett så fängslande och berörande manus och intressanta rollfigurer fungerar det över förväntan.

Trots att de verkliga händelserna som filmen bygger på hände för närmare 60 år sedan är temat mer angeläget och högaktuellt än någonsin - abort har visserligen varit lagligt i Frankrike i flera decennier, men som vi alla vet är det ju inte lika gott ställt i en del andra länder; och även krafter som vill förbjuda abort i länder där det är lagligt. Så filmen och dess händelseförlopp ligger helt rätt i tiden, och tar upp viktiga ämnen som förtjänar att uppmärksammas. Så det är troligtvis därför filmen producerats först 2021, trots att romanen som den bygger på kom ut redan 2000.

Även om vi får lära känna en del av de andra rollfigurerna hyfsat väl, där det är bäst ställt med Annes väninnor Hélène och Birgitte, så ligger i stort sett allt fokus på Anne. Allt utspelas ur Annes perspektiv, och därför är det också henne vi får lära känna bäst och som hinner få många nyanser. Det är nog helt nödvändigt i det här fallet, och det har blivit en engagerande och bitvis riktigt otäck film - vid några tillfällen tar det nästan fysiskt ont att se på filmen, trots att det inte är mycket vi faktiskt får se i bild. Det är också tänkvärt, gripande och finstämt, men utan att någonsin ta till pekpinnar. Det är förhållandevis lågmält, och jag uppskattar att vi helt slipper övertydlighet och får inget serverat på silverfat; men samtidigt utan att det blir svårbegripligt.

Däremot är det inte helt oproblematiskt att förstå vilka en del andra rollfigurer i filmen egentligen är. Framförallt är det flera killar som dyker upp från tomma intet, och som i de flesta fall försvinner nästan lika fort som de kom. Vilka de är eller var de kommer ifrån är inte helt enkelt att förstå, och det blir heller inte bättre av att flera av skådespelarna är relativt lika varandra. Jag hade gärna velat se en djupare inblick kring dessa, och likaså är det olyckligt att i synnerhet Birgitte blir lite väl enkelspårig och endimensionell - hon får inte riktigt det djup som hade behövts för handlingen, vilket är lite synd. Annes föräldrar har också blivit väldigt underutvecklade, och hennes hemmiljö hade nog också behövts en djupare inblick kring för att tydligare förstå varför Anne till varje pris vill genomföra abort.

Omständigheter är en mycket bra och välgjord film, med ett effektivt foto och utmärkta skådespelare - i synnerhet rumänskfödda Anamaria Vartolomei är fullkomligt lysande i en svår huvudroll som syns i bild under varenda minut av filmen. Temat ligger förstås helt rätt i tiden, och det har blivit en berörande och engagerande film där man sitter som fängslad hela tiden. Det är bitvis otäckt, bitvis spännande men framförallt mycket intressant. Men det är synd att pappan till Annes barn blivit så undangömd, och vi inte ens får se hur hon blev gravid. Jag hade gärna sett en fördjupad inblick där, och hade också gärna lärt känna Annes vänner lite bättre. Så ett lite mer finslipat manus hade inte skadat, men icke desto mindre är det en riktigt lyckad film som trots sin enkla handling lyckas att hålla intresset vid liv från början till slut. En svag åtta känns därför som det självklara betyget.

Recensionen skriven: 19 oktober 2022

Recensionen har lästs 877 gånger av 532 personer, sedan den 19 oktober 2022