Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Russell Baze - Christian Bale Rodney Baze Jr. - Casey Affleck
Wesley Barnes - Forest Whitaker Lena Taylor - Zoe Saldana
Harlan DeGroat - Woody Harrelson John Petty - Willem Dafoe
Dan Dugan - Tom Bower Gerald "Red" Baze - Sam Shepard
Rodney Baze Sr. - Bingo O'Malley Dwight Van Dunk - Bobby Wolfe

Russell och hans bror Rodney bor i ett nedgånget samhälle i Pennsylvania, där de flesta som inte är arbetslösa jobbar på stålverket; så även Russell. Efter en bilolycka där två personer dör hamnar Russell i fängelse, och när han kommer ut är allt förändrat. Hans pappa har dött och hans sambo Lena har lämnat honom och inlett ett förhållande med stadens polischef Wesley. Rodney har varit militär i Irak, och har svårt att anpassa sig till samhället när han kommit hem. Han vill helst av allt slåss, och då passar illegala gatuboxningsmatcher med bara händerna utmärkt. Rodney övertalar sin bookmaker John Petty att ordna en boxningsmatch uppe i bergen som den ökände och stenhårde Harlan DeGroat arrangerar; en match där Rodney får i uppdrag att avsiktligt förlora. Varken Rodney eller John kommer hem igen efter den matchen, och då vill Russell hämnas.

Out of the Furnace är inte någon alltför originell film, och visst har man sett liknande storylines tidigare. Men filmen har ändå en ganska intressant och genomarbetad historia, och resultatet blir en ganska bra men tyvärr inte alltför minnesvärd film. Man bryr sig om rollfigurerna, och framförallt Russell känns förhållandevis mångbottnad. Även hans bror XXX får en del nyanser, medan DeGroat däremot tillhör det mest endimensionella och stereotypa som världen någonsin skådat.

Det finns förvånansvärt många nyanser och ett påtagligt djup. Jag tycker också om den här mörka och "grådassiga" stilen, som till viss del påminner om Ken Loachs filmer. Det är överlag trovärdigt och man vill hela tiden veta vad som ska hända. Det är också en både engagerande och fascinerande film, som håller intresset vid liv och som till största delen har ett lagom högt tempo. Trots en relativt lång speltid på 1 timme 52 minuter blir det aldrig segt eller tråkigt, utan man förblir engagerad och investerad i händelseutvecklingen. Det är också ganska oförutsägbart och det är inte alls givet vad som ska hända, vilket jag uppskattar. Filmen förmedlar också på ett imponerande sätt en stark atmosfär och stämning, som bidrar till att det inte alls känns så ooriginellt som storyn vill göra gällande.

På gott och ont är Out of the Furnace en ovanligt lågmäld film, som till största delen vill undvika alla tendenser till övertydlighet och där man istället måste hänga med och förstå själv hur allting hänger ihop. Överlag är det förstås positivt, och det är trevligt att få slippa alla övertydliga klichéer som man redan sett för mycket av. Men ibland går den här avskalade stilen lite för långt, då det blir onödigt rörigt och man inte alltid förstår allt som händer. Det gör också att man inte alltid förstår hur alla tänker och känner, och vid vissa tillfällen blir det lite märkligt. Det mest uppenbara exemplet är bilolyckan, då vi bara ser att Russell kör på en annan bil; för att i nästa sekund se honom sitta i fängelse. Vad exakt som hände och hur långt straff han fick får vi aldrig veta, och än märkligare är att olyckan eller fängelsevistelsen aldrig ens kommer på tal igen när han kommit ut. Det känns märkligt och inkonsekvent sett till hur Russell är som karaktär.

Tyvärr lider dock filmen av vissa brister med manuset, och somliga sidohistorier och rollfigurer får utrymme utan att egentligen tillföra något. Polisen Wesley har också blivit alltför klichéartad och endimensionell, i synnerhet om man jämför med det utrymme han faktiskt får i filmen. Upplösningen lämnar också en del övrigt att önska, och slutet ger en allmänt antiklimaktisk känsla. Särskilt spännande blir det heller inte, vilket jag misstänker att upplösningen varit menad att kännas som.

Kvinnosynen är heller inte mycket att hurra för, och ibland kan man få en lite osmaklig sexistisk känsla av filmen vilket knappast lär ha varit avsikten. Det finns bokstavligt talat en enda kvinnlig rollfigur i hela filmen (Russells ex Lena), och hon har blivit en endimensionell och i det stora hela tämligen onödig rollfigur. Varför skulle man egentligen bry sig om henne eller att hon lämnat Russell när vi inte får veta något alls om henne...? Då både hon och Wesley blivit så platta får man heller ingen anledning att tro på deras förhållande, eller varför hon lämnat Russell för Wesley.

Fotot är snyggt och bildspråket effektivt, men det förekommer några onödiga korsklippningar som jag har lite svårt för. Jag blev heller inte överförtjust i musiken, som känns lite malplacerad. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Christian Bale är riktigt bra som Russell, och gör en trovärdig och lagom nedskalad rolltolkning. Casey Affleck är bra som hans bror, och gör en stabil prestation om än bitvis med små antydningar till överspel. Woody Harrelson är riktigt bra som DeGroat, och lyckas på ett skickligt sätt att framstå som spritt språngande galen. Zoë Saldana spelar bra och gör allt som går av den tyvärr alltför outnyttjade och platta rollfiguren. Forest Whitaker brukar vara en utmärkt skådespelare, men känns ärligt talat lite oengagerad och opersonlig i den här filmen. Kanske beror det delvis på den endimensionella rollfiguren, men han brukar spela bättre än så här.

Out of the Furnace är en ganska bra och underhållande film, som engagerar och intresserar med sin mörka stämning och trovärdiga miljö. Här finns ett visst djup och en lågmäld stil som jag uppskattar, men samtidigt finns det vissa luckor i manuset och lite för många endimensionella rollfigurer. Jag är heller inte riktigt säker på vad avsikten med filmen egentligen varit, då vissa delar känns mycket realistiska och trovärdiga medan andra delar känns tillspetsade och något konstruerade. Det känns lite som att regissören inte riktigt bestämt sig för vilket ben han ska stå på. Slutresultatet är därför en film som är fullt sevärd och välgjord, men som samtidigt inte lämnar någon alltför stark eftersmak och i slutändan blir ganska lättförglömlig. Den duger gott som underhållning för stunden, men det är inget man funderar på länge i efterhand och om en månad har man förmodligen helt glömt bort den. Mitt betyg stannar därför på en svag sjua, och fastän jag tyckte om filmen var det samtidigt något jag saknade men inte riktigt kan sätta fingret på.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Översättningen är ganska bra, men det förekommer några onödiga slarvfel och t.o.m. ett och annat stavfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkvalsmeny. Därpå visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyerna är stillastående och stilrena men finns bara på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi först ett inslag vid namn "Inspiration", där skådespelarna i filmen berättar om sina inspirationer. Tämligen poänglöst och utan någon uppenbar koppling till den här filmen. Därefter hittar vi en minidokumentär om regissören och manusförfattaren Scott Cooper på 6 minuter, som är hyfsat intressant och med en del matnyttig information; men som tyvärr består lite för mycket av skryt och "ryggdunkande". Detsamma gäller den 8 minuter långa dokumentären om slagsmålsscenerna, som har aningen intressant information men som i det stora hela ändå känns ganska ointressant. Samma problem lider även den sista minidokumentären om, som handlar om musiken. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket kan ställa till med en del problem - även om man är duktig på engelska är det inte alltid helt lätt att uppfatta allt som sägs här, då flera av skådespelarna pratar fort.

Recensionen skriven: 7 januari 2015
Senast uppdaterad: 8 januari 2015

Recensionen har lästs 3495 gånger av 1955 personer, sedan den 7 januari 2015