Kevin - Lucas Till Allison - Angela Sarafyan
Frank Cassidy - Richard Dreyfuss Agent Gamble - Josh Holloway
Miles Meechum - Julian McMahon Tom Lundgren - Kevin Kilner
Dr. Judith Bolton - Embeth Davidtz Morgan - William Peltz
Shelsea - Haley Finnegan Nora Summers - Christine Marzano
Richard McAllister - Charlie Hofheimer Dylan Goddard - Brendan Dooling

Adam Cassidy är en 27-årig uppfinnare som jobbar på Wyatt Corporation; ett av USA:s största IT-företag. Efter en misslyckad presentation får han och hans vänner Kevin och Allison sparken från företaget. De blir sura och bestämmer sig för att gå ut och roa sig på nattklubb med företagets kreditkort som de inte tagit tillbaka än. När företagets VD Nicolas Wyatt upptäcker att Adam spenderat 16 000 dollar på nattklubben kallar han in honom på möte, och ger honom ett ultimatum - antingen polisanmäler företaget Adam för tilltaget eller också blir Adam spion och infiltrerar sig i företagets största konkurrent som drivs av Wyatts f.d. mentor Jock Goddard - ett företag som snart ska lansera en ny mobiltelefon som knappast är goda nyheter för Wyatt. Går han med på det får han istället mycket generöst betalt för besväret. Då Adam till råga på allt har en sjuk pappa och är skyldig 40 000 dollar i sjukhusräkningar har han inte så mycket till val, och går med på uppdraget. Han söker jobb hos närmaste rivalen, och lyckas snabbt att klättra upp i företagshierarkin. Men att vara spion är inte riskfritt, och för sent inser Adam att hans liv kanske t.o.m. står på spel...

Handlingen låter kanske inte så märkvärdig, och har man uppmärksammat filmens måttligt lysande kritik på annat håll är det naturligt att bli skeptisk. Men Paranoia är faktiskt en riktigt bra film, som är betydligt bättre än man skulle kunna tro. Handlingen är intressant och genomarbetad, och filmen tar upp intressanta teman som förtjänar att uppmärksammas. För precis som titeln antyder kan man verkligen bli paranoid av att se filmen, och därmed måste man konstatera att filmteamet har lyckats med sin uppgift. Det är en underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Här finns förvisso inget alltför stort djup, men filmen tar i alla fall upp intressant samhällskritik och ett modernt ämne som är värdefullt att uppmärksamma. Och vem är det som säger att alla filmer måste vara djupsinta...?

Det är charmigt och småroligt, och det är en fascinerande film med ett lagom högt tempo. Det är hyfsat spännande vid ganska många tillfällen, och därför blir helhetsintrycket överlag riktigt positivt. Poängen med en thriller är ju trots allt spänning, och fastän det absolut finns mer spännande filmer än den här så är det överlag trots allt ganska spännande. Man sitter koncentrerad under hela filmen, och den förblir fängslande och effektiv.

Tyvärr hinner de allra flesta rollfigurer inte få något större djup, utan de flesta är mer eller mindre endimensionella och hinner heller inte få alltför mycket till karaktärsutveckling. Adam hinner i alla fall få några nyanser, men är samtidigt inte någon jättesympatisk rollfigur. Hur någon ens skulle kunna tänka tanken på att spendera närmare 100 000 svenska kronor på en nattklubb en enda kväll med ett företagskreditkort är bortom mitt förstånd - oavsett hur obetänksam någon är bör man ju kunna lista ut att det aldrig kan vara en bra idé. Men trots att Adam beter sig dumt börjar man efter ett tag ändå att heja på honom, så därigenom har manusförfattarna ändå gjort en bra insats. Då är det egentligen värre ställt med Emma, som trots att hon är en viktig rollfigur för handlingen, har blivit alltför endimensionell och även något stereotyp. Men det är trots allt en film med intressanta (om än något platta) rollfigurer och som tar upp bra teman, varför den fungerar övertygande som drama. Och det är en spännande och hyfsat intensiv film, varför den också fungerar bra som thriller. Mycket mer än så kan man väl inte begära...?

Särskilt originellt är det dock inte, och ärligt talat har man sett det mesta förut. Överlag är det också ganska förutsägbart, och det är inga jättestora överraskningar som väntar. Det är knappast något ovanligt, men ett större problem är att det också förekommer vissa logiska luckor; plus det faktum att somliga rollfigurer inte alltid beter sig helt logiskt. Nu är jag inte tillräckligt tekniskt insatt för den nivå som den här filmens tekniska diskussioner ligger på, men jag får i alla fall inte allting att hänga ihop och det känns ganska osannolikt och tillspetsat. Men å andra sidan är det kanske också fullt avsiktligt, och med tanke på hur fort utvecklingen går kan man nog inte utesluta att det som i dagens läge upplevs osannolikt är fullt sannolikt om några år. Då är det svårare att försvara att filmen periodvis upplevs något övertydlig, och den är gjord på ett sådant sätt att det knappast råder någon tvekan om att alla ska förstå grundidén.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Liam Hemsworth kan nog inte beskyllas för att vara världens bästa skådespelare, men gör en stabil och bra insats i huvudrollen. Den alltid lika talangfulla Amber Heard är som vanligt bra som Emma, men hon får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. Gary Oldman och Harrison Ford är båda bra som de båda företagsledarna, och gör vad som går av ett något klichéartat manus.

Robert Luketic har gjort en del riktigt bra filmer genom åren, och några inte fullt lika bra. Paranoia kommer inte upp i samma höga klass som Legally Blonde, och är framförallt inte alltför minnesvärd, men det är trots allt en intressant och spännande dramathriller. Det är välgjort, engagerande och med ett lagom tempo; men tyvärr förekommer vissa logiska luckor, en viss övertydlighet och vid ett par scener antydningar till översentimentalitet. Allt detta drar ner helhetsintrycket på en i övrigt riktigt lyckad film, men trots att det är tveksamt om man överhuvudtaget kommer ihåg filmen om ett år tycker jag ändå att det är en bra film. Efter alla negativa recensioner är det naturligt att bli skeptisk, men ärligt talat börjar jag undra om dessa recensenter överhuvudtaget sett samma film som jag... Det är i alla fall en film väl värd att se, men samtidigt är målgruppen något smal och filmen passar nog bäst till en yngre publik - vid recensionstillfället såg jag filmen med ett flertal personer på allt mellan 16 och 65 år, och det var utan tvekan de yngsta som uppskattade filmen mest. Jag tycker ändå att det är en bra och lyckad film, men medan min 16-åriga systerdotter tycker det är för hårt nöjer jag mig med en halvstark sjua i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därpå spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till bonusmaterial.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3117 gånger av 1772 personer, sedan den 9 maj 2014