Producent: Michael Baker, David Loughery, Robert Menzies, Joseph Ruben & Jeff Sackman
Regi: Joseph Ruben
Manusförfattare: David Loughery
Sarah - Michelle Monaghan Ryan - Andrew Walker
Chad - Barry Sloane Hollander - Michael Keaton
Blake - Kaniehtiio Horn Danny - Trevor Hayes

Sarah var en framgångsrik fotojournalist, men efter att ha kommit i kontakt med en självmordsbombare under ett farligt fotouppdrag i Afghanistan blir hon blind. Tre år senare lever hon ett tillbakadraget och stillsamt liv i sin takvåning i New York tillsammans med pojkvännen Ryan, där hon helst håller sig inomhus så mycket som möjligt. På nyårsafton väntar hon och Ryan besök av Sarahs syster Blake och hennes man, och därför går Sarah ut för att handla inför kvällen. Men när hon kommer hem hittar hon Ryan ihjälskjuten i hemmet - och värst av allt, mördaren är fortfarande kvar i lägenheten...

Penthouse North är ingen alltför originell film, och utöver den ovanliga premissen med att huvudrollsinnehavaren är blind är upplägget av gammalt klassiskt slag som det redan gått tolv på dussinet av. Men just den ovanliga vinklingen gör att filmen trots allt upplevs förhållandevis nyskapande. Storyn är enkel men intressant, och överlag har det också blivit en bra film. Det rör sig om en film med en mycket begränsad miljö, där 90% utspelas i samma lägenhet och med ett litet persongalleri - i stora delar av filmen medverkar bara tre personer. Det har både för- och nackdelar, och fastän det kan upplevas lite tunt så har det fördelen att det aldrig blir rörigt och det är lätt att hålla isär de olika rollfigurerna. Det gör att filmen fungerar bra som lättsam underhållning, och här krävs ingen alltför stor tankeverksamhet.

Men i all sin enkelhet är det en bra och underhållande film, som engagerar hela tiden. Tempot är högt, och det är en spännande och obehaglig film. Här händer något hela tiden, och det blir aldrig en lugn stund. Det är fängslande och intressant, och det är tillräckligt nyskapande så att det inte ska kännas som en film man sett förut. Genom filmens upplägg är Sarah den enda någorlunda mångbottnade rollfiguren, och hon hinner få en del nyanser; om än inte särskilt mycket till karaktärsutveckling. Alla andra förblir tämligen endimensionella och i flera fall även stereotypa, men det är å andra sidan svårt att undvika vid en sådan här film. Och givetvis är det heller inte meningen att det ska vara något djupsint drama med stor karaktärsutveckling.

Så länge man inte har orealistiska förväntningar blir man heller knappast besviken, för som lättsam thriller betraktad fungerar Penthouse North riktigt bra. Dock lider filmen av vissa logiska luckor och enstaka trovärdighetsproblem i en i övrigt relativt realistisk film. Alla rollfigurer beter sig heller inte helt logiskt, och det kan inte enbart förklaras med att det är svårt att veta hur folk skulle bete sig i en sådan här situation. Det finns några irritationsmoment för mycket, vilket enbart kan förklaras med ett desperat försök att göra filmen ännu mer spännande. Det är tråkigt, då det i övrigt är en så pass bra och välgjord film.

Fotot är enkelt men snyggt, och skådespelarinsatserna är mycket bra. Michelle Monaghan är utmärkt i huvudrollen som Sarah, och spelar övertygande och trovärdigt i en svår roll. Michael Keaton och Barry Sloane är bra, och gör allt som går av de minst sagt platta rollfigurerna. Andrew Walker är bra som Ryan, men får ingenting att arbeta med; och detsamma gäller Tiio Horn som Sarahs syster Blake.

Penthouse North är en underhållande och spännande film, som inte lämnar något stort bestående intryck men som förblir underhållande för stunden. Det är inget man tänker på i efterhand, men duger gott som en lättsam thriller när man inte är ute efter någon mer djupsint film. Tyvärr finns dock några logiska luckor, vilket drar ner helhetsintrycket och gör att jag nöjer mig med en ganska svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därpå kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men knappast ovanligt för genren - och i ärlighetens namn är det här heller inte en sådan film där man behöver en massa bonus.

Recensionen skriven: 15 september 2013
Senast uppdaterad: 16 september 2013

Recensionen har lästs 3323 gånger av 1819 personer, sedan den 15 september 2013