Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Laurynas Bareisa
Svensk distributör: NonStop Entertainment
Paulius - Giedrius Kiela Indre - Gabija Bargailaite
Martynas - Paulius Markevicius Jurgis - Julius Zalakevicius
Jolanta - Jolanta Dapkunaite Ieva - Indre Patkauskaite
Servitrisen - Zygimante Jakstaite

Paulius har haft svårt att komma över sin bror Matas tragiska död fyra år tidigare, och trots att en aggressiv man vid namn Vytenis har dömts och sitter i fängelse för mordet kan Paulius inte sluta tänka på vad som hände. Han övertalar Matas flickvän Indre att hjälpa honom, och tillsammans besöker de ett samhälle några mil utanför Vilnius där Mata tog sina sista andetag, där de tror sig hitta svaren på deras frågor.

Det här är en annorlunda och originell film. Det kan närmast beskrivas som ett kriminaldrama, men polisen är inte inblandad utan det rör sig om anhöriga som utreder vad som egentligen hände flera år efter ett mord. För ovanlighetens skull förekommer heller inget som helst våld eller blod, utan vi får bara höra återberättas vad som hände utan att faktiskt få se något. Vad man tycker om det är väl en smaksak, men överlag fungerar det ganska bra då ens egen fantasi fyller i resten.

Det är också en mycket lågmäld och avskalad film, där det dröjer ett tag innan vi får veta vad allt egentligen handlar om, och där vi inte får svar på allt förrän i slutet. Här finns inte minsta lilla övertydlighet, utan man får själv läsa mellan raderna utifrån den sparsmakade dialog som förekommer. Det är en lyckad och genomarbetad dialog, och inte ett enda onödigt ord yttras i det här mycket lågmälda dramat. Det är en långsamt berättad film, som är ganska stillsam och som till allra största delen går ut på prat, prat och ännu mer prat. Den kommer sannerligen inte passa alla i smaken, men det fungerar ändå helt okej och upplevs aldrig segt.

Men ett problem är att det inte ens från Paulius sida verkar råda någon tvekan om att personen som dömts för mordet, Vytenis, faktiskt är skyldig. Det finns mycket bevis och han har erkänt, så redan från första början står det ganska klart att rätt person faktiskt sitter i fängelse för mordet. Då kan jag känna att en del av poängen med filmen går förlorad, och man får en något antiklimaktisk känsla då det inte är mycket som ska och kan redas ut. Självklart förstår jag att anhöriga vill få svar på varför ett mord har begåtts och hur, men det allra viktigaste måste ju ändå vara att få veta om rätt person sitter i fängelse för mordet eller inte. Att då inte ens antyda att så inte är fallet, utan att det tycks stå klart hela tiden, gör att en del av poängen går förlorad.

Jag är heller inte helt säker på att ett kriminaldrama passar att vara så här långsamt och avskalat, då det inte finns minsta lilla action eller spänning utan att allting handlar om att få återberättat vad som hänt flera år efteråt enbart med hjälp av dialog. Man kunde väl åtminstone ordna någon tillbakablick då och då, för att få en lite mer levande känsla över brottet, istället för det här lite isolerade och nästan teatraliska upplägget. Upplägget gör också att de flesta rollfigurer utöver Paulius och Indre blivit tämligen underutvecklade och endimensionella, och jag hade gärna sett lite fler nyanser hos en del av dem.

Pilgrims är en ganska bra och välgjord film, med bra skådespelare och ett snyggt foto. Här finns en övertygande atmosfär med en effektiv obehagsstämning och en intressant story. Jag uppskattar lågmälda och originella stilen, som gör att filmen sticker ut från mängden. Men det känns lite tråkigt att aldrig ens antyda huruvida rätt person sitter i fängelse för mordet, utan att det "bara" handlar om att få reda på varför och hur själva mordet gick till. I verkligheten kan man nog ganska sällan vara riktigt så säker - inte minst då det är ovanligt att gärningsmän erkänner mord, varför anhöriga sannolikt ofta kommer känna en liten aning osäkerhet kring om det är rätt person som dömts. Ibland blir det också lite väl långsamt, då det inte händer särskilt mycket och det dessutom är så lågmält så att det dröjer innan man får reda på ens det nödvändigaste. Tycker man om lite annorlunda dramer, och vill få en omväxling från amerikanska mainstream-filmer, är det här ändå en sevärd film - men jag hade ärligt talat hoppats på lite mer än så här. och nöjer mig med en stabil sexa i betyg.

Recensionen skriven: 9 februari 2022

Recensionen har lästs 1142 gånger av 567 personer, sedan den 9 februari 2022