Travis - Michael Angarano Billy - Nicholas Braun
Jared - Kyle Gallner Cheyenne - Kerry Bishé
Sarah Cooper - Melissa Leo Abin Cooper - Michael Parks
Sheriff Wynan - Stephen Root Vicesheriff Pete - Matt L. Jones
Taktisk agent Harry - Kevin Alejandro Maggie - Haley Ramm
Melanie - Elizabeth Tripp Krypskytten - Marc Blucas

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Kevin Smith blev känd som en av de första att blanda in sex och vulgära skämt i mainstream-filmer; innan Judd Apatow ens tänkt tanken. Kevin har bl.a. blivit känd för Jay and Silent Bob Strike Back< och Clerks, men har kommit lite i skymundan på senare år. Häromåret gjorde han den åtminstone i hemlandet högst kontroversiella komedin Zack and Miri Make a Porno, men när han nu är tillbaka är det för första gången i en seriös film som inte alls är en komedi. Resultatet är actionthrillern Red State, som i Sverige släppts direkt på DVD.

I ett samhälle någonstans i de amerikanska sydstaterna bekymrar sig invånarna för medlemmarna av de religiösa sekten Five Points Trinity Church, som är så extrema att t.o.m. nynazisterna offentligt tar avstånd från sekten. I samhället bor tonårskillarna Travis, Jared och Billy Ray, vars högsta önskan är att få ihop det med det motsatta könet. För att lyckas med det har de på en via Internet kommit i kontakt med en lättsam äldre kvinna som vill ha sex med alla tre tonåringarna. Hon vill träffas i en husvagn ute i skogen, och dit beger sig killarna självmant. Men de går rakt in i en fälla, och den äldre damen är i själva verket hustru till den religiösa sektens ledare Abin Cooper. De blir tillfångatagna av sekten, som vill statuera exempel om synd och inte drar sig för att mörda folk för att få fram sitt budskap...

Till en början framstår Red State som en väldigt ooriginell och sedvanlig rysarthriller, av samma slag som det går tolv på dussinet av. Men tids nog märker man att det faktiskt är en betydligt mer nyskapande och djupsint film än det först verkar, även om det dröjer nästan halva filmen innan det tydligt framgår. Grundpremissen och idén är klart intressant, och jag uppskattar att Kevin Smith ironiserar över både religiösa rekter och USA:s jakt på terrorister. Det gör att det här blivit en betydligt djupare och mer tänkvärd film än det först verkat som, även om jag misstänker att en del av satiren går över huvudet på folk och i synnerhet de religiösa drifterna inte blivit tillräckligt tydliga. Trots allt vet vi ju att religiösa sekter gjort mycket galenskaper runt om i världen och främst i USA (se bara på Waco, som man starkt kan misstänka att Kevin Smith inspirerats av), och med bakgrund av det känns inte det här tillräckligt extremt så att man tydligt ska förstå att det faktiskt är en satir. Istället har terroristvinkeln dock blivit övertydlig, och där är det omöjligt att missa pikarna.

Filmen har en viss lågmäld humor, men är definitivt ingen komedi i första hand. Det är en ganska effektiv och välgjord dramathriller, med viss spänning och en del actionsekvenser. Det är en mörk och dyster film, som är allt annat än upplyftande och dessutom innehåller en del riktigt obehagliga scener. Det finns ett visst underhållsvärde, men filmen är överlag inte direkt rolig att titta på.

Filmens påtagliga djup och satiriska poänger har tyvärr skett på bekostnad av rollfigurer och karaktärsutveckling. Alla rollfigurer har blivit mer eller mindre endimensionella, och ingen har fått något nämnvärt djup. Faktum är att vi i stort sett inte får lära känna någon tillräckligt för att faktiskt bry oss om dem, och de enstaka personer man hinner sympatisera med är snart ute ur leken. Här finns inga direkta huvudroller och i stort sett alla rollfigurer kan avvaras för handlingen. Och även om jag förstår tanken, så blir det helt enkelt inte alltför engagerande med en film där man knappt kan sympatisera med någon och inte känner mycket alls för någon. Då känner man sig ganska likgiltig inför utgången, och då hjälper det inte mycket att det är oförutsägbart och överraskande.

Red State kan också lätt upplevas som en närmast schizofren film, då det är flera olika stilar i ett och början och slutet knappt har någonting gemensamt. Det här är både ett politiskt drama, en lågmäld dramakomedi, en rysarthriller och en actionfilm i ett. Det är visserligen beundransvärt att försöka blanda genrer och skapa något oförutsägbart, men det håller inte riktigt ihop som en helhet. Den rysarthriller som filmen inledningsvis verkar vara försvinner exempelvis helt efter en dryg halvtimme, och även om det är originellt så känns det lite egendomligt. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och att avsluta med en epilog bestående av långa monologer tycker jag är en lite väl enkel utväg.

Fotot är snyggt, och filmen är välgjord trots låg budget. Skådespelarinsatserna är relativt bra, men ingen gör någon alltför imponerande insats. Den vanligtvis så utmärkta Melissa Leo balanserar på gränsen till överspel, och det är verkligen inte likt henne. John Goodman känns också blekare än vanligt, även om han gör en stabil och hyfsad insats.

Det är beundransvärt av Kevin Smith att lämna sin bekanta komedigenre, och istället försöka sig på någonting helt nytt. Red State är delvis riktigt lyckad, men delvis inte alls särskilt lyckad. Det är djupt, tänkvärt, spännande, obehagligt och underhållande. Men det är också bitvis övertydligt, schizofrent och med en tveksam satirisk framtoning. Och framförallt finns ingen som man egentligen hinner bry sig om, och vid de flesta filmer som inte är renodlade komedier behöver man trots allt någon konkret person man kan "heja på". Jag förstår vad Kevin Smith har velat säga, och ingen tvekan råder att hans avsikter varit utmärkta, men jag tycker inte riktigt att han har lyckats fullt ut. Det är en intressant och sevärd film, men inte alls lika minnesvärt som Kevin sannolikt själv tänkt sig. Efter viss tvekan väljer jag en svag sexa i betyg, och jag undrar om det inte vore bäst för alla om Kevin Smith återgick till att göra mer renodlade komedier igen.

Recensionen skriven: 7 juni 2012
Senast uppdaterad: 8 juni 2012

Recensionen har lästs 3768 gånger av 2181 personer, sedan den 7 juni 2012