Ivy - Gemma Jones Fred - Tom Bennett
John Reid - Richard Madden Dick James - Stephen Graham
Wilson - Jason Pennycooke Ray Williams - Charlie Rowe
Reggie som barn - Matthew Illesley Reggie som tonåring - Kit Connor
Renate Blauel - Celinde Schoenmaker Arthur - Jimmy Vee
AA-rådgivare - Sharon D. Clarke Arabella - Ophelia Lovibond

Elton John (ursprungligen Reginald Dwight) kliver in i full scenutstyrsel på ett AA-möte, där han berättar att han är alkoholist, narkotikamissbrukare, sexmissbrukare och shoppingberoende. Han börjar berätta om sin "lyckliga" barndom, med en frånvarande pappa och en känslokall mamma. Men också hur han i tidig ålder började intressera sig för och studera musik, och i tonåren började spela och sjunga i ett band. Där kommer han i kontakt med Bernie Taupin, och börjar tonsätta texter som Bernie skrivit. Det dröjer inte länge innan han slår igenom som artist, men tyvärr dröjer det inte heller länge förrän han börjar missbruka sprit och droger...

Elton John är onekligen en talangfull musiker och artist, som har en del imponerande låtar i sitt bagage. Samtidigt har jag dock aldrig tillhört någon av hans största fans, och har aldrig varit alltför insatt i personen bakom låtarna. Jag är således kanske inte den bästa personen att bedöma en film om Elton Johns liv, men å andra sidan bör biografier rikta in sig till fler än de redan frälsta. Rocketman är hursomhelst en riktigt bra och underhållande film, som gör en rättvis och nyanserad skildring om Elton John samtidigt som vi får höra många av hans fina låtar. Det är charmigt, underhållande och mycket engagerande, och under stora delar av filmen sitter man som klistrad framför bioduken. Här finns lite humor, en del dramatik och intressanta personporträtt.

Det är närmare 40 års karriär som filmen ska skildra under två timmars tid, och det är aldrig oproblematiskt att hinna med så mycket under en enda film. Risken är överhängande att det upplevs fragmentariskt, då det oundvikligen blir stora tidshopp. Men den här filmen lyckas bättre än väntat på den punkten, och trots stora hopp upplevs det inte rörigt eller särskilt fragmentariskt. Men jag hade gärna sett lite mer av Eltons/Reggies barndom, då den hoppas över ganska snabbt och vi bara får några korta scener från barndomen innan han plötsligt är ganska vuxen; eller åtminstone i sena tonåren. Om hans barndom får vi inte veta mer än det absolut nödvändigaste, medan jag hellre hade sett ett ökat fokus på det.

Men å andra sidan förlåter man snabbt det när filmen kommer igång, och vi både får en inblick i Elton som person och hans missbruk samtidigt som vi får levererade ett flertal av hans hits på ett fint sätt. I stil och känsla har filmen en hel del likheter med Bohemian Rhapsody av samma regissör, men den stora skillnaden mot den filmen är att skådespelarna sjunger själva i den här filmen - då infinner sig en helt annan känsla, och huvudrollsinnehavaren har dessutom minst lika bra sångröst som den riktige Elton John.

En annan skillnad är att Rocketman delvis är en musikal, vilket gör att rollfigurerna vid några tillfällen brister ut i sång som inte är kopplade till repetitioner eller konserter. Man kan ha delade meningar om det är positivt eller negativt, men när man väl kommit över den något konstlade känslan första gången fungerar det över förväntan. Att det känns lite underligt kommer man snabbt över, och fastän det rör sig om sånger som inte är avsedda att användas som musikalnummer så vänjer man sig snabbt och det blir både charmigt och effektivt. Att låtarna förstås inte riktigt för handlingen framåt på samma sätt som musikalnummer ska göra är förstås lite olyckligt, men gör inte så mycket då det rör sig om ett så pass begränsat antal tillfällen under filmen.

Förutom dessa tillfällen rör det sig om en lite mer traditionell biografi, men kryddat med mycket musik och dessutom ett par fantasiinslag. Blandningen fungerar riktigt bra, och därför blir det hela tiden intressant och fascinerande. De många fina låtarna i lyckade nytolkningar förhöjer också helhetsintrycket, även fast jag saknar en och annan favorit - bland annat känns det märkligt att vi av Candle in the wind bara får höra en instrumental snutt på 15 sekunder, men aldrig mer än så; och ärligt talat satt jag och väntade under hela filmen på att den skulle komma i lite längre och mer ordentlig version med sång... Men bara man kommer över att kanske inte få med alla låtar man hade önskat, så är det en mycket intressant och bra film.

Dock är det alltid lite problematiskt när man gör biografier om nu levande personer, och där subjektet själv är inblandad i filmproduktionen (i det här fallet som exekutiv producent). Det bör ju visserligen lova att det mesta som tas upp stämmer med verkligheten, utan större avvikelser. Men det medför förstås också att man kan vara säker på att filmerna inte innehåller några alltför obekväma sanningar eller alltför besvärande skelett i garderoben. Ingen kändis brukar ju tycka om att få några mörka hemligheter avslöjade, så således innebär det även den här gången att filmen inte tar upp något som inte redan är allmänt känt. Det är helt enkelt oundvikligt att det kan bli en smula tillrättalagt, och en något förskönad bild av verkligheten. Elton Johns missbruksproblematik skildras visserligen på ett ganska rättvist och ärligt sätt, men då det också ligger ganska långt bakåt i tiden för hans del så är det väl inget han opponerar sig emot idag.

Dessutom är Rocketman lite för översentimental, och bitvis även något övertydlig. Skildringen av Elton Johns drog- och alkoholmissbruk upplevs också en smula förenklat, då filmen antyder (eller nästan säger rakt ut) att han fick drogproblem på grund av att han inte blev kramad som barn. Visst kan uppväxten säkert ha varit en bidragande faktor (i synnerhet om föräldrarna varit så extrema i verkligheten som de framstår i filmen), men med all säkerhet är verkligheten nog lite mer invecklad än så... Jag tycker också att filmen går lite för snabbt framåt när det gäller början av missbruket, då Elton från att vara helnykterist plötsligt börjar dricka och använda droger ganska lättvindigt, och utan att vi får någon riktig förklaring till varför.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk tillsammans med några snyggt koreograferade musikalnummer. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och framförallt är Taron Egerton utmärkt i huvudrollen som Elton John. Han är någorlunda lik den verkliga personen, spelar med en övertygande närvaro och övertygar verkligen som Elton. Dessutom har han en mycket bra sångröst, och är minst lika bra som Elton själv på att sjunga. Jamie Bell är riktigt bra som Bernie, och Bryce Dallas Howard gör allt som går av den tyvärr ganska platta rollen som mamma Sheila.

Rocketman är en riktigt bra och underhållande film, som har ett påtagligt djup och rikligt med charm, samtidigt som den också erbjuder mycket bra musik från Elton Johns imponerande samling - vissa låtar framförs i typiskt musikalupplägg, d.v.s. att rollfigurer brister ut i sång som del av handlingen, medan andra låtar framförs i mer traditionell stil som del av repetitioner, konserter och dylikt. Ibland blir musikalnumren något konstlade, men oftast fungerar även dessa bra. Med så bra musik i kombination med imponerande skådespelarinsatser är det svårt att inte bli imponerad, och överlag är det också en mycket bra film. Men tyvärr blir den bitvis lite väl översentimental, plus att bilden kan upplevas något förskönad och förenklad; säkerligen en bieffekt av att Elton John varit med som producent för filmen. Jag hade gärna velat få en lite mer nyanserad bild av varför han började droga, då det går lite för snabbt från det att han aldrig ens dricker öl tills han knarkar med varenda preparat som man kan tänka sig. Men om man kan komma över det är det en riktigt lyckad film, som definitivt överträffar Bohemian Rhapsody och som är väl värd att se för de flesta. Jag har funderat länge och väl på betyget, men väljer till sist en mycket svag åtta.

Bakom den svenska textningen står Niclas Kjellén, och överlag är det en riktigt bra översättning där jag inte kunnat upptäcka några översättningsfel. Glädjande nog översätts de flesta av sångerna via textremsor, och för ovanlighetens skull är sångtexterna inte översatta rakt av utan istället översatta med hänsyn till takt, stavelser och rim; precis som de engelska originaltexterna. När man inte ska dubba sånger är det ovanligt att man faktiskt tar sådan hänsyn vid textremsor, och för det förtjänar översättaren en eloge.

Recensionen skriven: 30 maj 2019

Recensionen har lästs 206 gånger av 158 personer, sedan den 30 maj 2019

Film/serie * * * * * * * *