Julia Jarmond - Kristin Scott Thomas Bertrand Tezac - Frédéric Pierrot
Sarah Starzynski - Mélusine Mayance Rachel - Sarah Ber
Fru Starzynski - Natasha Mashkevich Herr Starzynski - Arben Bajraktaraj
Jules Dufaure - Niels Arestrup Nathalie Dufaure - Vinciane Millereau
Édouard Tezac - Michel Duchaussoy Zoé - Karina Hin
Sarah som vuxen - Charlotte Poutrel William Rainsferd - Aidan Quinn

Alla känner förstås till judeutrotningen i nazi-Tyskland under andra världskriget, och de vidriga händelserna där. Inte lika känt är den förföljelse av judar som också skedde i andra tyskockuperade länder under kriget, varav en av de största var den så kallade Vélodrome d’hiver-räden i Paris. I juli 1942 samlade den franska polisen i samråd med tyska SS in över 13 000 franska judar som bodde i och runt Paris, varav drygt 8 000 fördes till cykel- och idrottsarenan Vélodrome d'Hiver (i folkmun kallad Vél d’Hiv) där de i fem dagar fick bo under vidriga förhållanden utan vare sig mat, vatten eller toaletter. De som överlevde dagarna på Vél d'Hiv skickades vidare till olika interneringsläger i Frankrike varav de allra flesta därifrån deporterades till Tyskland eller Polen för att skickas till koncentrationsläger. Franska myndigheter har sedan dess gjort sitt bästa för att tysta ner dessa händelser, och det dröjde ända tills 1995 innan den franska regeringen officiellt erkände det och bad om ursäkt för händelserna. Den franska författarinnan Tatiana De Rosnay berättade en påhittad historia utifrån dessa verkliga händelser i den bästsäljande romanen Sarahs nyckel, som gavs ut 2003 och har översatts till flera dussin språk. Nu har boken blivit till film i regi av franska Gilles Paquet-Brenner. Till skillnad från boken, som trots ursprungslandet Frankrike är skrivet helt och hållet på engelska i original, så är filmen dock huvudsakligen franskspråkig och är en fransk produktion.

Den 10-åriga judiska flickan Sarah Starzynski bor i en lägenhet i Paris tillsammans med sin lillebror Michel och deras föräldrar. I juli 1942 knackar polisen på dörren, och kräver att allihopa ska följa med dem omedelbart. I ett desperat försök att skydda Michel från polisens brutalitet gömmer Sarah sin lillebror i en garderob och låser dörren. Hon lovar att komma tillbaka och släppa ut honom så fort som möjligt. Hon tar med sig nyckeln där hon och hennes föräldrar förs till cykelarenan Vél d'Hiv tillsammans med 8 000 andra franska judar. I takt med att dagarna går och familjen förflyttas till interneringslägret i Beaune-la-Rolande i norra Frankrike blir Sarah alltmer orolig för sin bror som är fast i garderoben där hemma, och hon känner sig desperat att ta sig ut för att rädda honom. År 2009 bor den amerikanska journalisten Julia Jarmond i Frankrike tillsammans med sin franska make Bertrand och deras tonårsdotter, och de ska just flytta in i hennes svärföräldrars gamla lägenhet i Paris. Hon får i uppdrag av tidningen att skriva en artikel inför årsdagen av Vél d'Hiv, och utreder i samband med det vad som egentligen hände. Hon blir chockad när hon inser att lägenheten hon just ska flytta in i råkar vara exakt samma lägenhet som Sarah Starzynski och hennes familj bodde i. Hon blir då alltmer besatt i att ta reda på vad som egentligen hände med Sarah och Michel...

Jag måste medge att jag faktiskt aldrig hört talats om Vel d'Hiv-aktionen eller deporteringen av franska judar 1942 innan jag såg Sarahs nyckel, men det är absolut ett viktigt (och vidrigt) ämne som förtjänar att uppmärksammas. Efter att jag tappat räkningen på hur många filmer som behandlat andra världskriget ur tyskt perspektiv är det en välkommen omväxling att istället skildra händelserna i Paris 1942 - ett av de mörkaste kapitlen i modern fransk historia, och ett ämne som inte skildrats på film särskilt ofta förut. Det gör filmen förhållandevis originell, och det är en mycket intressant och fascinerande historia som berättas. Det är lätt att känna för Sarah och hennes familj, och därför förblir filmen engagerande från början till slut. Både Sarah i dåtid och Julia i nutid har också blivit mångbottnade och nyanserade personligheter som är lätt att sympatisera med, och därför hålls intresset vid liv under hela filmen.

Sarahs nyckel skiljer sig från högen av andra världskrigsfilmer på en viktig punkt, förutom då att det handlar om Frankrike istället för Tyskland: det är bara ungefär halva filmen som verkligen utspelas under andra världskriget och behandlar Sarah och hennes familj. Den andra halvan är i nutid med Julia, och hennes forskande kring vad som egentligen hände med Sarah och Michel. Regissören Gilles Paquet-Brenner har lyckats hitta en fin balans, och under den första dryga halvan växlas då och då mellan nutid och dåtid. Det kan lätt bli rörigt, men genom effektiv användning av översiktsbilder och tydliga miljöbilder förstår man snabbt när det är ramberättelse respektive dåtid, och det blir aldrig rörigt eller svårfattligt.

Filmen behåller en fin balans och rytm, och har ett föredömligt tempo som aldrig blir segt eller utdraget. Det finns ett flertal starka scener som man inte lär glömma i första taget, och filmen känns intensiv trots att det går relativt långsamt framåt. Jag uppskattar att filmmakarna satsat på att göra en film om så allvarliga ämnen helt utan sentimentalitet, och trots detta har filmen blivit riktigt berörande och gripande. Vid några tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta, och det är uppskattat att det sker helt utan att filmen drar i känslotrådar eller spelar på sentimentalitet som annars är så vedertaget.

Det är dock svårt att förneka att Sarahs öde och händelserna under andra världskriget är mer intressant än berättelsen med Julia i nutid, och därför tappar filmen en del av sin intensitet och dramatik under den sista dryga halvtimmen då det inte längre handlar om kriget utan enbart om nutid. Det är fortfarande intressant, men inte riktigt lika intressant och den dramatiska känsla som filmen haft före det försvinner nästan helt. Till viss del är det faktiskt en lättnad att få lite mer distans till händelserna, efter att de dåtida händelserna är så väldigt starka och traumatiska; men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att Julias livsöde inte känns lika intressant att berätta om än Sarahs familjs. Ett par sidospår under den nutida ramberättelsen känns också lite onödiga i sammanhanget, och filmen hade vunnit på att fokusera lite mer på dåtid. Det förekommer också enstaka logiska luckor, men överlag känns filmen ändå mycket realistisk och äkta.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och känns äkta både under 1942 och 2009. Filmen är mycket välgjord, och filmteamet har bl.a. lyckats att återskapa Vel d'Hiv (som inte existerar längre) på ett trovärdigt sätt som ser oerhört autentiskt ut. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. I nutid är Kristin Scott Thomas som vanligt utmärkt som Julia, och spelar övertygande och trovärdigt. Men jag blev faktiskt ännu mer imponerad över 10-åriga Mélusine Mayance, som är fullkomligt lysande som Sarah och gör en oerhört imponerande och minnesvärd rolltolkning. Hon har alla förutsättningar att gå hur långt som helst i branschen, och spelar mer naturligt än de flesta barnskådisar. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inga direkt svaga kort.

Det kanske låter lite cyniskt i och med det viktiga och allvarliga ämnet, men jag är förmodligen inte den enda som börjat tröttna på den enorma mängd filmer som gjorts om andra världskriget. Därför hade jag mina reservationer innan jag såg Sarahs nyckel, men jag måste medge att jag föll för den här filmen som verkligen grep tag i mitt hjärta. Genom det ovanliga och viktiga ämnet om den franska statens inblandning i andra världskriget blir filmen ovanligt originell, och att blanda in även skuldfrågor i nutid är intressant varför blandningen av ramberättelse och dåtid fungerar på ett ovanligt lyckat sätt. Visst finns det en del brister och den sista halvtimmen är inte riktigt lika bra som den första dryga timmen, men Sarahs nyckel lyckades ändå att beröra mig på ett sällsynt sätt varför jag varmt kan rekommendera den för de allra flesta. Det är allt annat än optimistiskt och lättsamt, men är samtidigt en film man sent kommer att glömma. Då jag intellektuellt inser att filmen faktiskt har en del brister är det lite svårt att sätta betyg, men i det här fallet vinner mitt hjärta över min hjärna och jag väljer till sist en svag åtta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Direkt därpå visas flera trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men tyvärr bara engelskspråkig.

Som extramaterial finns totalt 11 olika minidokumentärer med en speltid på mellan 4 och 8 minuter styck, som på olika sätt behandlar produktionen av filmen. De tar upp alltifrån storyn och den litterära förlagan till matserveringen för filmpersonalen. Vissa inslag kan ses lite onödiga i sammanhanget, och åtminstone undertecknad hade kunnat leva utan att få se hur man gör för att servera mat till skådespelare. Men överlag känns de flesta inslag intressanta, och tillsammans tar de upp de flesta aspekter av produktionen. Mest intressant är det första inslaget som intervjuer författarinnan av den roman som filmen bygger på och hur storyn kom till, men jag hade velat se ännu mer av det och dessutom få veta mer om skillnader mellan bok och film. Allt extramaterial har svensk text, vilket är mycket välkommet och ärligt talat ett absolut måste för att de flesta ska få ut något av det, i och med att allting är på franska.

Recensionen skriven: 12 juli 2011
Senast uppdaterad: 13 juli 2011

Recensionen har lästs 4085 gånger av 2379 personer, sedan den 12 juli 2011