Martin Taylor - Channing Tatum Victoria Siebert - Catherine Zeta-Jones
Deirdre Banks - Vinessa Shaw Ezra Banks - Mitchell Michaliszyn
Chefsåklagaren - Michael Nathanson Försvarsadvokaten - Sheila Tapia
Martins mamma - Ann Dowd Emilys chef - Polly Draper
Carl - David Costabile Kayla - Mamie Gummer
Konstapel Beahan - Victor Cruz Joan - Michelle Vergara Moore

Den amerikanska svenskättlade regissören och manusförfattaren Steven Soderbergh började sin karriär med den framgångsrika independentfilmen Sex, lögner och videoband, och har sedan dess varierat smalare independentfilmer med stora Hollywood-succér såsom Traffic, Erin Brochovich och Oceans 11 (och dess två uppföljare). På senare år har han inte nått riktigt lika stora framgångar, men har legat bakom den udda The Informant och häromåret dramathrillern Contagion. Hans senaste film handlar delvis om läkemedelsindustrin, och har fått titeln Side Effects.

Den 28-åriga Emily har haft det tufft. Strax efter att hon och finansmannen Martin gifte sig åkte han i fängelse i fyra år för insiderbrott. Det lyxliv Emily precis hunnit vänja sig vid tvingades hon överge, och istället flytta till en betydligt enklare lägenhet i New York och ett måttligt imponerande arbete. Hon drabbades av kraftig depression, och gick hos psykiatern Victoria Siebert. Fyra år senare ska Martin äntligen friges, och Emily ser fram emot att återuppta deras relation. Men det dröjer inte länge innan hon återigen blir deprimerad och allt får sin kulmen när hon trött på allt kör in bilen i hög fart i en betongvägg. Hon överlever, och får på sjukhuset träffa psykiatern Jonathan Banks. Han är ambitiös och duktig, samtidigt som han har ekonomiska problem efter att hans fru förlorat jobbet och hans styvson går i en svindyr privatskola. Lösningen blir att samarbeta med läkemedelsbolag, och låta sina patienter testa nya mediciner mot en generös ersättning. Jonathan skriver ut antidepressiv medicin mot Emily, men ingenting verkar få någon effekt. Tills dess att han i ett sista desperat försök skriver ut den nya experimentella medicinen Ablixa. Den får mirakulös effekt, och Emily blir plötsligt återigen glad, lycklig och tillfredsställd med livet. Men läkemedlet har stora biverkningar, och en natt knivhugger hon sin man som dör omedelbart. Att hon gjort det råder ingen tvekan om, men vem är egentligen skyldig till tragedin...?

Grundstoryn är mycket intressant, och Side Effects tar upp en del fascinerande frågor kring läkemedel och biverkningar. Det är också värdefullt med frågeställningen om vilket ansvar läkare egentligen har om läkemedel de skriver ut får oanade följder. Därför råder det ingen tvekan om att Steven Soderbergh haft de bästa avsikter med denna intressanta film. Genomförandet är däremot lite si och så. Det börjar mycket lovande, och den första halvan är det här en väldigt bra film. Det är engagerande, berörande och tänkvärt. Genom frågeställningen och tematiken blir det också förhållandevis originellt, och därmed hålls intresset vid liv på ett utmärkt sätt. Det är fascinerande, intressant och dessutom mycket realistiskt. Det är lätt att känna för flera av rollfigurerna, som dessutom får en del nyanser.

Men därefter förändras filmen i karaktär, då manusförfattaren verkar ha satsat allt på att göra filmen oförutsägbar till varje pris. Den inslagna vägen överges, och filmen går från att vara ett gripande samhällsdrama till att bli en mer traditionell pusseldeckare. Övergången sker visserligen snyggt och sömlöst, men under filmens andra halva börjar det tyvärr bli alltför rörigt och tillkrånglat. Det förekommer några vändningar för många, och trovärdigheten sjunker kraftigt. Det blir klichéartat och ganska krystat genomfört, och det uppstår ett flertal logiska luckor. Mot slutet spårar det ur alldeles för mycket, och då börjar jag tappa intresset när det helt enkelt börjar kännas för tillkrånglat och långsökt. Slutet ger också en allmänt antiklimaktisk känsla, och man kan fråga sig vad Soderbergh egentligen velat säga med filmen. Allt får en lite bister bismak, och därför blir det inte alls lika minnesvärt som den första halvan ger sken av. Jag är också besviken över skildringen av Jonathans fru Dierdre, som blivit både stereotyp och även ganska ovidkommande för filmen.

Däremot är det en skickligt gjord film, som erbjuder en imponerande stämning. Det har blivit en udda blandning av ett flertal genrer till en förhållandevis unik helhet. Allting har också blandats på ett imponerande sätt, varför man aldrig vet vad som väntar. Därför vet man heller aldrig vad man ska tycka om rollfigurerna, då man ändrar åsikt om de inblandade nästan mellan varenda scen. Det är engagerande och överlag oförutsägbart, men jag önskar verkligen att Soderbergh vågat göra den politiska samhällskritik mot överdriven användning av psykofarmaka som filmen inledningsvis ger intryck av att vara. Det känns nästan en smula fegt att överge alla intressanta frågeställningar till förmån för en förvisso väldigt snygg pusseldeckare i film noir-förpackning.

Fotot är mycket snyggt och effektfullt, och musiken förhöjer helhetsintrycket på ett lågmält men effektivt sätt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Klart bäst är utan tvekan Rooney Mara, som är fullkomligt lysande som Emily och spelar starkt och trovärdigt in i minsta detalj. Rooney är en av de bästa skådisarna som finns just nu, och här gör hon ändå en av sina bästa insatser på länge. Jude Law är också riktigt bra, och gör en stabil och trovärdig rollprestation som Jonathan. Channing Tatum är mycket bra som Martin, och gör allt som går av den tyvärr relativt begränsade rollen. Det största problemet med ensemblen är märkligt nog den annars så talangfulla Catherine Zeta-Jones, som gör en ganska teatralisk och konstlad rollprestation som dr. Victoria Siebert. Nu beror det delvis på manuset och att rollfiguren skrivits så klumpigt och endimensionellt, men det är ingen ursäkt till att börja ta till teatraliskt överspel.

Side Effects är en välgjord och bitvis mycket bra film, men som tyvärr blivit alltför ojämn. Under dess första halva är det överlag mycket bra, då filmen tar upp intressanta frågeställningar kring bl.a. alltför generös utskrivning av antidepressiva läkemedel. Det är både berörande, fängslande och mycket tänkvärt. Men allt eftersom filmen fortlöper överges samhällskritiken alltmer till förmån för en mer traditionell pusseldeckare med thrillerinslag. Då blir det inte alls lika originellt längre, och tyvärr heller inte lika elegant genomfört. Visserligen hålls intresset vid liv ändå, men det uppstår några "oväntade" vändningar och trovärdighetsproblem för många. Och finalen är så klumpigt gjord och tillkrånglad, så att det nästan börjar likna en fars. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Vägen dit är dock ganska bra, och trots en ojämn stil är det en sevärd film. Om upplösningen kunnat skrivas om hade betyget blivit högre, men nu nöjer jag mig med en sexa i betyg. Det är fortfarande välgjord och värt att se, men inte alls lika imponerande som filmen inledningsvis ger sken av.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 25 augusti 2013
Senast uppdaterad: 26 augusti 2013