(Skin)

Sök efter Skin på CDON
Drama / Romantik / Verklighetsbaserad / Biografi / Historiskt / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 43 minuter
Genre: Dramabiografi
Produktionsland/år: Storbritannien/Sydafrika, 2008
Produktionsbolag: Elysian Films, Industrial Development Corporation of South Africa & The National Film and Video Foundation of South Africa, i samarbete med Bard Entertainments, Moonlighting Films & Lipsync Productions
Producent: Anthony Fabian, Genevieve Hofmeyr & Margaret Matheson
Regi: Anthony Fabian
Manusförfattare: Helen Crawley, Jessie Keyt, Helena Kriel & Anthony Fabian
Sandra - Ella Ramangwane / Sophie Okonedo Petrus - Tony Kgoroge
Abraham - Sam Neill Sannie - Alice Krige
Leon Laing - Hannes Brummer Nora - Faniswa Yisa
Henry Laing - Ruaan Bok / Bongani Masondo Elsie Lang - Kate-Lyn Von Meyer / Terri-Ann Eckstein
Jenny Zwane - Nomhle Nkonyeni Sangoma - Gladys Mahlangu

I Sydafrika rådde mellan 1948 och 1994 det så kallade Apartheid-systemet, som gick ut på att vita och färgade människor skulle hållas åtskilda med separata skolor, arbetsplatser och offentliga platser. Sedan Apartheid officiellt avskaffades genom det första fria valet i Sydafrika 1994 har det varit ett populärt ämne att ta upp i bland annat filmer. Det senaste exemplet heter Skin, och är dokumentärfilmaren Anthony Fabians första spelfilm som regissör. Han berättar här den verklighetsbaserade historien om Sandra Laing, som drabbats av ett mycket ovanligt öde genom Apartheid. Hon föddes på 1950-talet med två vita föräldrar, och alla blev chockade när Sandra trots detta föddes som mörkhyad. Utan att någon visste om det hade föräldrarnas släkt svarta förfäder, vilket tillsammans resulterade i att Sandra fick en helt annan hudfärg än sina båda föräldrar. Hennes liv blev inte lätt, och fastän hon officiellt klassades som vit så blev hon utanför och mobbad i skolor och andra ställen. Till sist ansåg myndigheterna att hon skulle klassas som färgad, och hennes föräldrar Abraham och Sannie började en lång kamp för att officiellt få henne att ses som vit igen. Men när Sandra blir förälskad i den svarta killen Petrus kommer Abrahams dolda rasism upp till ytan, och när oroligheterna blir alltvärre tvingas hon och Petrus at fly från hennes föräldrar; det enda sättet för dem att kunna fortsätta vara tillsammans.

Det är svårt att förneka att det forna Apartheid-systemet i Sydafrika är ett viktigt ämne att uppmärksamma, även fast man inte kan påstå att det är världens mest originella tema. Skin har dock gjort en annorlunda vinkling, varför filmen trots allt upplevs som nyskapande. Det är också en mycket bra film, som tar upp ett intressant och tänkvärt ämne och förblir engagerande från början till slut. Det faktum att det är verklighetsbaserat förhöjer också helhetsintrycket. Jag vet visserligen inte hur nära verkligheten filmen kommer, med med tanke på att den riktiga Sandra Laing varit med som konsult och varit inblandad under filmproduktionen så kan man förmodligen dra slutsatsen att det mesta ligger förhållandevis nära sanningen. Hur det än ligger till med den saken, så är det i alla fall en fascinerande historia som lyckas att beröra och skapa medkänsla under nästan hela tiden.

Det är mycket lätt att sympatisera med Sandra, och hon har också blivit en mycket mångbottnad och nyanserad karaktär som känns äkta in i minsta detalj. Då är det värre ställt med de flesta övriga rollfigurer, där många blivit lite väl endimensionella. Men å andra sidan är det ju ett svårlösligt problem när det handlar om filmer som utspelas från en enskild persons synvinkel; något som definitivt är fallet med Skin. Sandras mamma Sannie har trots det blivit förhållandevis nyanserad, och har fått både goda och dåliga sidor. Då är det värre med pappa Abraham, som har blivit i stort sett så stereotyp och platt som det överhuvudtaget är möjligt. Det är förvisso mycket möjligt att det faktiskt var så här i verkligheten, men periodvis känns det en smula för överdrivet.

Jag kan också tycka att det är lite tråkigt att film som denna tar sin början när Sandra är fem år gammal, medan jag hade velat vara med vid själva födseln och alla efterverkningar då. Att börja berättelsen så pass sent får följden att det inte är helt oproblematiskt att förstå grundpremissen i början, och har man inte läst omslagstexten dröjer det ett tag innan vi faktiskt förstår hur det hela ligger till. Det hade behövts att få se mer om detta för att vid ett snabbare skede få klart själva premissen och grundproblematiken. Vid några tillfällen reagerade jag också över logiska luckor eller att jag helt enkelt inte förstod mig på vad tanken var och varför somliga beter sig som de gör. Det är möjligt att det fanns poänger som gick över mitt huvud, men det kändes som överdramatiserande som påverkar trovärdigheten till det sämre. Jag måste erkänna att det var långt mellan gångerna och inte något enormt problem, men de fåtal gånger det trots allt hände drar ner helhetsintrycket en del.

Sandras pojkvän Petrus lider också av en något orealistisk karaktärsutveckling, där det ibland går lite för snabbt framåt för att kännas helt äkta. Men trots bristerna är det absolut en mycket bra film, som engagerar och berör och där tiden går snabbt. Det är hela tiden intressant och äkta, och det finns inga större irritationsmoment. Dock kan jag inte påstå att filmen blev alltför gripande, och jag grät aldrig fastän man borde ha gjort det av en så pass gripande och berörande historia. Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men det kan ha berott på att det helt enkelt blir lite för mörkt och dystert utan större ljuspunkter. Då är det lätt att bli avtrubbad, och det hade underlättat att lätta upp stämningen på något litet sätt för att undvika att det ska bli alltför deprimerande.

Fotot är snyggt och effektivt, men sticker inte ut bildmässigt från andra filmer. Skådespelarinsatserna är mycket bra, där alla spelar övertygande och trovärdigt. Både Sophie Okonedo och Ella Ramangwane spelar utmärkt som äldre respektive unga Sandra, men tyvärr är de lite för olika varandra utseendemässigt vilket orsakar ett visst irritationsmoment och en lite väl tydlig skarv. I synnerhet när skådisen byts ut på grund av att Sandra blir äldre, så ser man tydligt att skådespelerskan bytts ut och det ser lite konstlat ut. Dock vänjer man sig ganska snart, varför irritationsmomentet är ganska kortvarigt. Alla övriga spelar bra, men sticker inte ut ur mängden lika mycket som dessa båda skådisar.

Sammanfattningsvis är Skin en riktigt bra och tänkvärd film, som tar upp annorlunda vinklingar av ett i övrigt ganska bekant ämne. Det är därför lätt att engagera sig i händelseförloppet, och det går inte att förneka att Sandra Laings öde är mycket intressant och ett välkommet ämne på film. Manusmässigt finns vissa brister, men det är absolut en stark regidebut av Anthony Fabian och en film som definitivt är väl värd att se och som man kommer att komma ihåg under ganska lång tid efteråt. Betygsmässigt når filmen fram till en mycket svag åtta, och trots vissa problem är filmen riktigt lyckad och kan rekommenderas för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. Den svenska översättningen håller ganska hög klass klass. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. I likhet med de flesta nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är mycket tråkigt. Jag hade verkligen velat veta mer om hur väl filmen följer sig till de verkliga händelserna, och även få höra intervjuer med de inblandade, men tyvärr lyser allt sådant med sin frånvaro.

Recensionen skriven: 24 mars 2010
Senast uppdaterad: 25 mars 2010

Recensionen har lästs 4528 gånger av 2395 personer, sedan den 24 mars 2010