Latika - Freida Pinto Salim - Madhur Mittal
Jamal som ung - Ayush Mahesh Khedekar / Tanay Chheda Latika som ung - Rubina Ali / Tanvi Ganesh Lonkar
Salim som ung - Azharuddin Mohammed Ismail / Ashutosh Lobo Gajiwala Polisinspektören - Irrfan Khan
Konstapel Srinivas - Saurabh Shukla Javed - Mahesh Manjrekar
Maman - Ankur Vikal

Dev Patel

Den brittiska regissören Danny Boyle har hittills blivit mest känd för succéfilmen Trainspotting. Efter filmer som 28 dagar senare och The Beach har han visat sig kapabel till de mest skilda genrer. Nu senast har han tillsammans med indiska Loveleen Tandan regisserat den indisk-brittiska samproduktionen Slumdog Millionaire, som med åtta Oscars för bl.a. bästa film och bästa manus efter förlaga blev årets stora vinnare vid Oscarsgalan. Filmen kretsar kring den indiska versionen av TV-programmet Vem vill bli miljonär, som är en succé i ett stort antal länder i världen. Till en omgång av det programmet har 18-åriga Jamal blivit utvald, och trots att han kommer från ett fattigt fattiga slumområde i Mumbay och inte har någon utbildning, så har han lyckats oerhört väl med alla svåra frågor. Efter att han svarat rätt på frågan för 10 miljoner rupier (ca 1,5 miljoner svenska kronor) tar programtiden slut, och han måste komma tillbaka dagen därpå. I samband med det anhålls han av polisen, misstänkt för att ha fuskat sig till vinsten - trots allt verkar det omöjligt att en outbildad slumpojke svarar rätt på sådant som de flesta välutbildade proffs skulle gå bet på. På polisstationen går poliserna därför igenom alla frågorna, och Jamal får berätta hur det kommit sig att han faktiskt kunnat svaren på dessa. Genom dessa tillbakablickar får vi lära känna både Jamal, hans cyniska storebror Salim och den lilla flickan Latika som han i unga år blir förälskad i.

Att bygga upp en film kring Vem vill bli miljonär som ramberättelse är onekligen ett unikt och nyskapande begrepp, och därigenom har filmen också blivit ganska originell trots att de tillbakablickar som utgör kärnan i sig inte medför något särskilt nytt grepp. Ramberättelsen fungerar överlag riktigt väl, men man kan inte låta bli att känna att storyn ibland blivit lite konstruerad och forcerad. Även i Indien tror jag exempelvis inte att polisen skulle lägga ner så stor energi på misstänkt fusk i ett TV-program. Jag förmodar att det tekniskt sett kan klassas som bedrägeri, men jag tror ärligt talat inte att polisen ens i sådana storstäder som Mumbai skulle ha tid eller ork att förhöra och tortera någon under lång tid för att komma till botten med saken. Kopplingen till respektive fråga i de tillbakablickar som Jamal presenterar är ibland också ganska långsökta, och det känns mer som att regissören velat berätta en fullständig historia än att verkligen förklara svaren på frågorna som ställs. Det förekommer också vissa missar och åtminstone i ett fall är det som presenteras som rätt svar i tävlingsprogrammet i verkligen inte rätt. Det påverkar förstås inte filmens kvalitet, men det är en väldigt klantig och onödig miss från manusförfattarens sida. Ibland blir det också lite svårt att koncentrera sig på handlingen, i och med de ständiga hoppen mellan nutid och dåtid och det faktum att filmteamet hoppar fram onödigt långt ibland. Mellan varven blir det dock riktigt engagerande och berörande, och därför kan man inte låta bli att fängslas av den fascinerande historien. Bäst blir därför filmen när den under längre perioder håller sig fast vid det förflutna, istället för det lite fragmentariska intryck som den under vissa perioder efterlämnar. I synnerhet i början hade jag lite svårt att engagera mig, men därefter blev det bättre och bättre allt eftersom filmen fortsatte. Mot slutet är det mycket intressant och bitvis också lite gripande. Grundstoryn är intressant, och det går inte att förneka att det är fascinerande och realistiska människoöden som vi får se. Visuellt är det en storslagen film, med ett förstklassigt foto och ett suggestivt bildspråk som är förvånansvärt effektivt. På ett skickligt sätt har regissören och filmfotografen visat på kontrasterna mellan en blek polisstation och de starka levande färger som erbjuds under tillbakablickarna. Kontrasten fungerar utmärkt, och gör också att man tydligt förstår vad som händer nu respektive då. Hela filmen är också inspelad i riktiga miljöer i Indien, vilket också förstärker den realistiska och levande känslan. Det enda jag har att klaga på vad gäller fotot är de dramatiska scener, som ibland fått lite väl övertydlig subjektiv handkamera, och som gärna hade kunnat lugnas ner lite. Filmens svagaste kort är manuset, som även om det fungerar riktigt väl ändå hade behövt en översyn.

En del av rollfigurerna har blivit tämligen endimensionella, och inte minst skurkarna har blivit lite väl klichéartade schablonbilder som inte erbjuder något som helst djup. Dessutom har Latika också blivit lite endimensionell, och i synnerhet i vuxen ålder ger hon inte längre något större liv ifrån sig. Därför uppstår ett visst trovärdighetsproblem mellan de starka livfulla bilderna av Latika som ung och den mer stela och intetsägande porträtteringen av henne i mer vuxen ålder. Storebrodern Salim har heller inte blivit lika mångbottnad som jag hade önskat, och egentligen får vi inte veta alltför mycket om honom. Den enda riktigt mångdimensionella och djupa rollfiguren har istället blivit Jamal, vilket i och för sig är fullt förståeligt men som ändå känns lite tråkigt. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem. Jag har exempelvis mycket svårt att tro att den indiska versionen av Vem vill bli miljonär verkligen direktsänds i TV, som det tydligen gör i den här filmen - då skulle det helt enkelt bli alldeles för enkelt med livlinan ring en vän, så jag är övertygad om att alla länders versioner gör precis som den svenska och förbandar avsnitten. Vi får heller inte någon egentlig förklaring till den viktiga detaljen om hur Jamal egentligen kunnat komma med i programmet, vilket jag tycker vore en lämplig utgångspunkt. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och trovärdigheten ökar i och med att barnskådisarna faktiskt är riktiga barn från slumområden i Indien som inte har någon skådespelarutbildning bakom sig. Det har regissören löst på ett utmärkt sätt, och de spelar mycket levande och trovärdigt. Vid övergången mellan 7 och 13 års ålder ser man dock ganska tydligt att skådespelarna bytts ut, i synnerhet hos Jamal, och det ser inte helt naturtroget ut. Bland de vuxna är Dev Patel (känd som Anwar i den brittiska ungdomsserien Skins) bäst som Jamal, och spelar övertygande och trovärdigt. Anil Kapoor är också bra som en allt annat än charmig programledare för Vem vill bli miljonär, och skillnaden mot den svenska upplagans programledare är milslång. Frida Pinto gör å andra sidan ett lite blekt och stereotypt intryck som Latika, även om hon ändå är fullt godkänd. Slumdog Millionaire är definitivt en originell och färgstark film, som på ett skickligt sätt har vävt ihop ett tävlingsprogram med tillbakablickar på ett smart om än lite konstruerat sätt. Medan man ser filmen är den trots bristerna en stark och gripande film, som håller intresset vid liv nästan hela tiden. Men i efterhand ger den trots allt ett lite uddlöst intryck, då man börjar fundera över alla ologiska detaljer. Den saknar helt enkelt det där lilla extra för att få filmen att förbli minnesvärd, även om den säkert kommer att fastna i folks medvetande en tid. Slumdog Millionaire är absolut en riktigt bra film som kan rekommenderas för de allra flesta. Den lyckas på ett vettigt sätt att blanda österländsk med västerländsk kultur, på ett sådant sätt att filmen trots allt blivit ganska lättmottaglig även i Europa. Men jag hade ärligt talat väntat mig mer av en film som vunnit såväl 8 Oscars som åtskilliga andra priser. Så märkvärdig är den helt enkelt inte, och det gjordes absolut bättre filmer under 2008. Det är också tveksamt om filmen håller att ses om, då jag nu sett den två gånger och jag inte upplevde några fördelar den andra gången eller upptäckte fler detaljer under den andra titten. Jag vidhåller dock att det ändå är en riktigt bra film, som definitivt förtjänar en stark sjua i betyg.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral med papphölje. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, medan ljudet (som är en blandning av engelska och hindi) finns i Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text; inte ens vid dialog som inte är på engelska. Därför lär de flesta inte ha någon glädje av att spela upp filmen utan text, då det inte lär finnas många i Sverige som talar hindi. Det finns heller ingen text för hörselskadade på något språk. När man matar in DVD-utgåvan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående med bakgrundsmusik och enbart finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi två olika kommentatorspår, som lite ologiskt hittas åt på språkinställningsmenyn istället för under extramaterial. Det första är med manusförfattaren Simon Beaufoy och producenten Christian Colson. Det är ganska intressant och tar upp en del matnyttig information, men bitvis blir det lite tråkigt och de har inte tillräckligt mycket att komma med för att hålla intresset vid liv hela tiden. I det andra kommentatorspåret medverkar regissören Danny Boyle och huvudrollsinnehavaren Dev Patel. Det är ganska intressant, men den sistnämnda har inte alls mycket att säga och ibland går regissören också lite väl mycket in i tekniska detaljer. Danny verkar ibland också ha lite väl roligt, och skrattar över internskämt som vi andra inte förstår det roliga i. Överlag hade det varit mer lyckat att kombinera dessa två kommentatorspår till ett enda; då hade det förmodligen blivit ett bättre tempo och mer intressant. Därefter finns en bakom kulisserna-dokumentär på 23 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med regissör, producenter och skådespelare. Det är riktigt intressant, och en del matnyttigt framkommer. Ibland passeras dock gränsen till skryt och ryggdunkande, och det är heller inte allt som tas upp som verkligen tillför något. Slutligen finns även en musikvideo med det Oscarsbelönade ledmotivet "Jai Ho". Det är säkert trevligt för somliga, men då jag ärligt talat inte tycker att låten är särskilt bra, så blir musikvideon i mina ögon heller inte så mycket att hänga i granen. Bakom kulisserna-intervjun har svensk text, vilket är glädjande och ovanligt för utgåvor från SF. De båda kommentatorspåren har dock ingen textning alls, vilket är mindre kul. I synnerhet manusförfattaren har också en ganska utpräglad dialekt, som gör att det ibland inte är helt problemfritt att höra vad han säger.

Ayush Mahesh Khedekar

Recensionen skriven: 8 maj 2009
Senast uppdaterad: 8 maj 2009