Radovan - Dejan Cukic Nenad - Miodrag Stojanovic
Nippe - Joel Spira Paola - Annika Ryberg Whittembury
Sophies mamma - Tone Helly-Hansen Sophies pappa - Dag Malmberg
Sten Malmér - Jan Waldekranz Ratko - Hamdija Causevic

Dragomir Mrsic
© Tre Vänner

Den svenska advokaten Jens Lapidus debuterade som romanförfattare 2006 med den kritikerrosade Snabba cash, som har blivit en av Sveriges mest sålda böcker på senare år. Den har resulterat i två uppföljare, och i januari hade filmatiseringen på just Snabba cash biopremiär. Den har nu släppts på DVD, efter att ha gjort succé på svenska biografer. Bakom regi står Daniel Espinosa, som tidigare legat bakom bl.a. Babylonsjukan och danska Utanför kärleken, medan manuset skrivits av Maria Karlsson. Precis som boken handlar filmversionen om Stockholms undre värld, och kretsar kring tre centrala personer.

JW (som egentligen heter Johan) kommer från Robertsfors i Västerbotten, men bor nu i Stockholm. Han lever ett dubbelliv och bor i en allt annat än charmig studentlägenhet, samtidigt som han klär sig flott och umgås med överklassen. För att få råd med det kör han svarttaxi. Han blir förälskad i Sophie, men kan ändå inte motstå frestelsen att tjäna snabba pengar. Något som föga förvånande inte visar sig vara en bra idé. Jorge har just rymt från fängelset, och har en stor knarkhandel på gång som han tänkt sig som avslutning innan han lämnar Sverige för gott; för att på så sätt komma undan såväl rättvisan som maffian som är ute efter honom. Under tiden har den serbiska torpeden och yrkesmördaren Mrado fått problem, då han hamnat i onåd med maffiabossen Radovan och måste få tag i pengar snabbt. Det hela kompliceras ytterligare då han dessutom tvingas ta hand om sin åttaåriga dotter, efter att hennes mamma inte längre kan.

Jag har tyvärr inte läst Jens Lapidus populära roman, och kan därför inte uttala mig om hur filmen förhåller sig till boken. Kanske är det en nackdel, för jag kan inte påstå att jag blev överbegeistrad av filmen. Inledningsvis är det nämligen en väldigt rörig och förvirrande film. Manusförfattaren slänger in en mängd rollfigurer som vi inte vet någonting om, och likväl förväntas vi alla veta allting om dem. Vi får inga som helst bakgrundshistorier om någon, utan istället börjar handlingen direkt. I synnerhet den första halvtimmen är det så rörigt och osammanhängande så att man i praktiken är chanslös att kunna lära känna rollfigurerna och få veta deras inbördes relationer; än mindre att verkligen känna något för någon. Jag misstänker att manusförfattaren har förutsatt att alla har läst boken, så att det därigenom uppstått problem vid filmatiseringen. Det är tyvärr en alltför vanlig brist vid filmatiseringar av böcker, men känns verkligen inte som rätt väg att gå. Förmodligen är det därför en fördel att ha läst boken innan, så att man faktiskt vet vem alla är från första början och kan koncentrera sig på själva storyn. Tyvärr medför det här att filmen till en början är oengagerande, och till viss del återkommer den känslan även senare. Vid en del tillfällen hade jag därför svårt att koncentrera mig på storyn, och kom på mig själv med att tänka på annat.

Men när storyn väl kommer igång, så blir det mer intressant. Det är absolut en genomarbetad och intressant story, och bitvis är det riktigt spännande. Stockholms undre värld är också träffsäkert skildrat, och allting känns realistiskt och jordnära (möjligtvis med undantag av fängelserymningen, som känns en smula förenklad). För ovanlighetens skull finns inga klichéer och schablonbilder, utan allting håller sig på en realistisk och övertygande nivå med en imponerande stämning. Periodvis har filmen ett högt och intensivt tempo, men mellan varven känns det segt och utdraget. Förmodligen hade Snabba cash vunnit på att kortas ner lite grand, för trots romanens tjocklek känns två timmar som lite för långt för den här storyn. Karaktärsporträtten varierar en del. De tre centrala rollerna JW, Jorge och Mrado har blivit någorlunda mångbottnade, och vi får se båda goda och dåliga sidor (om än flest dåliga). De flesta andra har tyvärr blivit tämligen endimensionella och har fått för lite utrymme. Framförallt hade jag velat se mer av Sophie, som är intressant och bitvis spelar en väsentlig roll, för att strax därpå försvinna nästan helt. Även överlag lämnar kvinnoporträtten en hel del övrigt att önska, för det finns inte en enda kvinnlig karaktär som fått nbågot påtagligt djup eller en substans värd namnet.

Ett stort problem är också att de tre huvudrollerna är allmänt osympatiska rollfigurer, och det är mycket svårt att känna sympati för någon. Visst förstår jag att det är svårt utifrån den här grundstoryn, men trots allt hade det varit behövligt att få se fler försonande drag hos de inblandade och få dem att kännas mer sympatiska. Den enda av de centrala rollerna som det går att känna minsta lilla sympati för är märkligt nog yrkesmördaren Mrado, då vi åtminstone får se mer än en sida av honom. Sämst är det med JW, då vi inte får någon nämnvärd bakgrund och inte får någon rimlig förklaring till hans agerande eller behovet av snabba pengar. När man inte känner för någon av karaktärerna är det också svårt att beröras eller engageras i någon högre grad.

Filmen lider också av vissa dramaturgiska problem, i och med att den röda tråden är ganska tunn och det därför lätt känns lite splittrat med hoppen mellan de tre huvudrollerna. Manusförfattaren verkar också ha haft vissa svårigheter att komma ihåg allt, då det förekommer sidohandlingar som tas upp för att därefter gå upp i rök. Det mest påtagliga är en intressant parallellhistoria om JW:s försvunna syster, som tas upp ett par gånger för att därefter aldrig nämnas mer. Vad var egentligen poängen med att ta upp det överhuvudtaget i så fall...? Enligt uppgift beror problemet på bearbetningen av romanen, och att den sidohandlingen hade en viktigare roll där. Men om det inte ska nämnas mer än som hastigast i ett par scener, så finns det ingen anledning att ta med det alls i filmen. Första gången jag såg filmen satt jag hela tiden och väntade på att vi skulle få veta något mer om JW:s syster eller åtminstone att det skulle tas upp igen. Däremot uppskattar jag att vi här får höra naturlig dialog, som blivit både vass och trovärdig och aldrig känns konstlad. Det tillhör inte direkt vanligheterna vad gäller svensk film, men tyvärr sker det på bekostnad av förståelse. Det finns nämligen bl.a. många slangord som åtminstone undertecknad inte förstod mycket av, vilket i kombination med dåligt ljud ställer till med en del problem.

Snabba cash har ett snyggt foto och ett starkt bildspråk. Regissören förlitar sig mycket på närbilder på de olika personerna, vilket periodvis är effektivt men efter ett tag blir lite tröttsamt i längden. Till stor del är det filmat med handkamera, vilket ger en fin och intim närvarokänsla men som ibland blir lite för mycket. Ibland blir det ganska skakigt, och i synnerhet vid snabba och intensiva scener blir det så skakigt att det närmast blir en omöjlighet att faktiskt kunna se vad som händer. Då har det gått lite för långt, och jag har svårt att se vitsen med att använda handkamera i så stor utsträckning i en film som denna. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Joel Kinnaman, Matias Padin och Dragomir Mrsic är utmärkta i de tre huvudrollerna. I synnerhet Joel imponerar stort, och jag är övertygad om att den här filmen kommer att bli hans definitiva genombrott. Lisa Henni är också riktigt bra som Sophie, även om hon tyvärr inte får alltför mycket att arbeta med.

Tyvärr lider dock filmen av ett stort problem med ljudet, som gör det mycket svårt att höra vad som sägs. Många av skådespelarna närmast mumlar fram sina repliker, och detta i kombination med dålig mixning och alltför högt bakgrundsljud gör det svårt att höra vad personerna säger. Visst förstår jag att tanken varit att få naturlig dialog, som inte blir teatralisk, men det måste finnas någon gyllene medelväg och det får inte ske på bekostnad av tydligheten som tyvärr skett här. Visserligen är det många svenska filmer som lider av detta problem, men här blir det värre än vanligt och trots ansträngning var det många repliker som jag inte hade en chans att uppfatta. På DVD är det bättre ställt där man kan slå på svensk dövtextning, men något är fel när personer med fullgod hörsel är tvingade att slå på textning för hörselskadade för att verkligen uppfatta vad som sägs.

Sammanfattningsvis är Snabba cash en intressant och välspelad film, som tar upp ett fascinerande ämne på ett lyckat sätt och periodvis är riktigt spännande och intensiv. Men tyvärr är det också en ganska rörig, krånglig och osammanhängande film, vilket i kombination med osympatiska och till stor del relativt endimensionella rollfigurer tyvärr gör att det ganska ofta blir oengagerande och periodvis rentav tråkigt. Fastän filmen är fullt sevärd, så lämnar den därför inget bestående intryck och är inte särskilt minnesvärd. Därför kan det tyvärr bara bli en svag sexa i betyg, och mer än så hade jag verkligen väntat mig av en film baserad på en så omtalad och kritikerrosad roman. Jag blir heller inte det minsta lockad att läsa boken. Jag kan inte heller påstå att jag förstod särskilt mycket mer eller blev mer imponerad av att se om filmen på DVD gentemot första gången jag såg den på bio, och det är för mig bevis på att filmen helt enkelt inte är alltför lyckad. Det är mycket tråkigt, men samtidigt är Snabba cash på intet sätt dålig och kan trots allt rekommenderas för de flesta. Med svenska mått mätt är det en helt okej film, men den håller inte långt jämfört med internationell standard, och det är verkligen tråkigt att det ska behövas särskilda måttstickor för svenska filmer.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig norsk text, men det finns ingen vanlig svensk text vilket hade varit önskvärt då ljudet har så stora problem att även fullt hörande behöver ha på textning för att få fullt utbyte av filmen. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt ill en svenskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller i stort sett bara möjlighet att spela upp filmen med och utan text för hörselskadade. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer och en s.k. teaser (tidig trailer avsedd att väcka uppmärksamhet för en film vid ett tidigt skede). Det är precis så spännande som det låter, och lite mer matnyttigt extramaterial än så borde man kunna fordra av en så omtalad biovisad svensk film som denna.

Joel Kinnaman & Lisa Henni
© Tre Vänner

Recensionen skriven: 15 januari 2010