Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Darius Marder & Abraham Marder, baserat på en story av Derek Cianfrance
Svensk distributör: HBO Nordic
Ruben - Riz Ahmed Lou - Olivia Cooke
Joe - Paul Raci Diane - Lauren Ridloff
Richard (Lous pappa) - Mathieu Amalric Jenn - Chelsea Lee
Michael - Domenico Toledo Harlan - Chris Perfetti

Ruben är en trummis och ena halvan av hårdrocksbandet Backgammon, där hans flickvän Lou är den andra halvan och bandets sångerska. De spelar alltid öronbedövande på absolut högsta volym, men trots det blir Ruben chockad när han plötsligt får problem med hörseln. Han uppsöker läkare och får veta att han bara har 28% hörsel kvar, men trots läkares ordination att genast sluta utsätta sig för höga ljud fortsätter han att spela - tills det inte längre går och han knappt kan höra någonting längre. Då Ruben är en före detta narkoman och svårt narkotikaberoende blir Lou bekymrad över att han ska återgå till sina gamla vanor, och ordnar därför plats för Ruben på ett särskilt missbruksboende och rehab speciellt för döva personer. Men Ruben vill inte fortsätta vara döv, utan tänker försöka få ihop pengarna för cochlea-implantat.

Det låter kanske inte så märkvärdigt, men i all sin enkelhet är Sound of Metal en riktigt bra och genomarbetad film. Storyn är intressant och lagom omfattande, och det har blivit en stark och gripande film som inte kommer lämna någon oberörd. Man dras snabbt in i handlingen, och får på ett effektivt sätt sätta sig in i Rubens situation. Den fantastiska användningen av ljud, där vi periodvis får höra exakt som Ruben hör, hjälper också till att få oss att känna hur Ruben känner. Det gör att det blir både berörande, stämningsfullt och känslosamt, men samtidigt utan att det någonsin upplevs sentimentalt.

Så fastän filmen griper tag i en, så blir det inte gripande på ett sådant sätt att man börjar gråta - inte ens i närheten, faktiskt. Men det är förmodligen heller inte avsikten, då filmen aldrig spelar på känslosträngar och aldrig skildras sentimentalt. Och bara en sådan sak att helt få slippa övertydliga stråkar i bakgrundsmusiken är ett stort plus, och gör att det aldrig blir vare sig övertydligt eller översentimentalt. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden trots att den yttre handlingen är något begränsad. Det är också tänkvärt och djupsint, och jag uppskattar det här nyanserade dramat där nästan inget är helt svart eller vitt. Det gör också att filmen blir minnesvärd, och något man funderar på under lång tid efteråt.

Men det är olyckligt att Rubens flickvän Lou, som inledningsvis är så viktig för handlingen, har blivit så anonym och opersonlig. Efter ett tag försvinner hon nästan helt, och det känns lite synd att inte mer skildra även hennes perspektiv istället för enbart Rubens. Även utan medicinsk kunskap känner jag mig också ganska säker på att skildringen av cochlea-implantat är avsevärt mer svartvit än den är i verkligheten, och där känns det som att några scener saknas.

Jag är också lite tveksam till skildringen av det döva missbruksboendet, som ärligt talat känns lite väl sektliknande; som jag inte är riktigt säker på om det är meningen eller inte. Alla där och framförallt Joe får en lite väl tydlig "vi mot dem"-mentalitet, och det känns lite tveksamt för döva att isolera sig helt och hållet utan kontakt med hörande. Det är väl en sak att inte vilja se på dövheten som ett handikapp, och en helt annan att isolera sig helt från omvärlden och till och med motarbeta cochlea-implantat. Jag betvivlar inte att det kan förekomma i verkligheten, men som del av filmens premiss känns det lite svårköpt. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som visserligen är poetiskt men också abrupt och ouppklarat - lite för ouppklarat för min smak.

Sound of Metal är en riktigt bra och välgjord film, med en fantastisk ljudläggning som varierar mellan objektivt ljud och subjektivt ljud såsom Ruben uppfattar det - mycket bra gjort, och Oscarn för bästa ljud var välförtjänt. Skådespelarinsatserna är också bra, där framförallt Riz Ahmed är strålande i huvudrollen som Ruben, som gör en stark och minnesvärd roll helt utan falska manér. Att Paul Raci kunnat bli Oscarsnominerad för bästa manliga biroll är lite mer tveksamt, då han ärligt talat inte spelar så märkvärdigt. Filmen har vissa trovärdighetsproblem och ett lite för abrupt slut, men det är också en stark och minnesvärd skildring som inte lämnar någon oberörd. Efter moget övervägande väljer jag trots allt en mycket svag åtta i betyg, och att filmen blev Oscarsnominerad för bästa film var rättvist - men också att den inte vann, då Nomadland helt klart är strået vassare.

Recensionen skriven: 3 juni 2021

Recensionen har lästs 1237 gånger av 684 personer, sedan den 3 juni 2021