Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
James Biggs - Hugh Laurie Linda Washington - Naomie Harris
Quicks - Noel Gugliemi Cosmo Santos - Amaury Nolasco
Fremont - Cle Sloan Coates - Common
Grill - The Game Dante Demille - John Corbett
Mike Clady - Jay Mohr Van Buren - Kevin Benton
Scribble - Cedric the Entertainer Terrence Washington - Terry Crews

Filmer om polisarbete är inte direkt en bristvara, men i David Ayers senaste film Street Kings beter sig inte riktigt poliserna som vi är vana vid från de flesta kriminalare. Filmen hade amerikansk premiär för bara ett par veckor sedan, och har nu svensk biopremiär. I centrum står polisinspektören Tom Ludlow, som jobbar på sedlighetsroteln och som haft svårt att hantera vardagen efter att hans fru dött. Både han och alla kollegor på hans enhet är korrumperade, och tänjer gärna på lagar och regler i sina ansträngningar att beskydda staden. En dag blir hans kollega Terrence Washington på sedlighetsroteln brutalt ihjälskjuten i en affär, när rånare beväpnade med automatvapen tar sig in. Tom blir vittne till händelsen, där Terrence kallblodigt blir mördad. Men Terrence råkar nyligen ha anmält Tom till internutredningen för tjänstefel, och därför blir Tom genast själv misstänkt för mordet. När Toms kollegor dessutom inte verkar vilja ta reda på vilka som egentligen begått brottet, börjar Tom sin egen utredning om vilka som egentligen mördat Terrence...

Mycket kan man säga om Street Kings, men att det är en originell och nyskapande film är inte en av dem. Vi har sett liknande storylines flera gånger förut, och allting följer de gängse ramarna för genren. Den är också ganska förutsägbar, och några större överraskningar eller förvåningar väntar inte. Samtidigt är det dock en spännande och välgjord thriller, som är genomarbetad och intressant. Fotot är snyggt och energiskt, och filmmakarna lyckas på ett bra sätt att skildra stämningen på Los Angeles gator. Den håller också ett relativt högt och jämnt tempo med få svackor. Skådespelarinsatserna är överlag goda, även om Keanu Reaves inte tillhör den starkaste skådisen. Han spelar lite för stelt och intetsägande, och känslouttrycken hålls till ett minimum. Forrest Whittaker lider av motsatt problem, som har en tendens att spela över i en del scener. Jag hade också lite svårt att ta Hugh Laurie på allvar som polis, när man hela tiden ser dr House framför sig. Filmen lider av en del logiska luckor, vissa sidohandlingar som manusförfattarna tycks glömma bort och dialog som inte låter trovärdig. Dessutom är det lite för invecklat och tillkrånglat, och det är svårt att hålla isär vilka de många rollfigurerna som nämns egentligen är.

Men det egentligen största problemet är den totala avsaknaden av moralisering. Här finns det egentligen ingen riktigt sympatisk person, då alla rollfigurer är mer eller mindre "skumma". Både Tom och övriga drar sig inte för både övervåld, misshandel och t.o.m. mord på misstänkta gärningsmän. När man inte känner riktig sympati mot någon, så blir det också svårare att engagera sig i handlingen, och man bryr sig heller inte om vad som ska hända i någon större utsträckning. Filmer med osympatiska huvudroller kan fungera om de i övrigt är speciella och starka, men så är tyvärr inte fallet här. Filmen moraliserar heller inte på något sätt mot handlingen, utan förhåller sig helt neutralt mot alla hemskheter som förekommer. Förvisso är det en trevlig omväxling med filmer utan övertydliga moralkakor, men å andra sidan hade det här faktiskt behövts att tydligare ta ställning mot att ta lagen i egna händer, som poliserna här gör på grövsta sätt. Regissören och manusförfattarna verkar tycka att det är fullt normalt och riktigt att mörda gärningsmän, bara man faktiskt lyckas att rädda kidnappningsoffer eller andra. Det har jag mycket svårt att instämma på... Vi får inte ens någon egentlig förklaring till varför Tom och de andra gör som de gör, och därför känns de flesta rollfigurer ganska platta och endimensionella. Jag tycker också att det mellan varven blir lite för många och långa våldsscener, som inte fyller någon funktion för handlingen. Huvudrollen har också en orealistisk egenhet att överleva alla slagsmål och skottlossningar utan en skråma, vilket jag reagerade över. Trots de många actionscenerna känns filmen ärligt talat ganska seg och oengagerande, och förmodligen hade den vunnit på att kortas ner med omkring 20 minuter. Street Kings uppfyller utan tvekan syftet att underhålla, för det är en underhållande och spännande film. Men avsaknaden av både sensmoral och originalitet gör att den inte ger något bestående intryck, utan när eftertexterna rullat färdigt har de flesta också glömt bort det mesta av vad som hänt. Men som underhållning för stunden fungerar filmen ändå skapligt, även om den saknar några beståndsdelar för att få åskådarna att fundera över saker och ting i efterhand. Men vill man bara roa sig för stunden, och tycker om den här genren, så är Street Kings klart lämpad att hyra på DVD. Jag har sett filmen både på bio och på DVD (en gång vardera), och det var utan tvekan en gång för mycket. Därför kan jag konstatera att den knappast är köpvärd på DVD för någon, men jag ångrar inte att jag sett den och kan därför rekommendera de flesta att hyra den en gång.

DVD-utgåvan kommer från 20th Century Fox, och erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och både bild och ljud håller hög kvalitet. Textning finns på ett antal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Vanlig engelsk text finns tyvärr inte, och heller inte svensk dövtextning. När man matar in DVD-skivan möts man av alltid lika irriterande anti-piratpropaganda på ca 45 sekunder, som dock gudskelov går att hoppa förbi. När ska egentligen distributörerna lära sig att sådan här propaganda hellre får motsatt effekt, då det bara är hederliga kunder som faktiskt köpt eller hyrt filmen som tvingas uthärda propagandan, medan alla som laddar hem filmer via nätet slipper se det och i praktiken får en bättre produkt (då man på goda grunder kan förutsätta att alla som illegalt sprider ut filmer via Internet tar bort allt sådant)...? Därefter visas en distributörsjingel, och det följs av huvudmenyn som är rörlig och effektfull men enbart på engelska. Ingen språkvalsmeny visas före huvudmenyn, och därför måste man gå in i språkmenyn under huvudmenyn för att få någon textning alls - startar man filmen direkt, kommer den att visas på engelska utan text. För personer med dålig kunskap i det engelska språket är det kanske inte helt oproblematiskt att lyckas att välja svensk textning från de engelskspråkiga menyerna, och därför hade det varit att föredra med en separat språkvalsmeny i början. Ett nytt irritationsmoment uppstår efter filmens slut, då varningstexter visas på samtliga språk som filmen är textad på - med 10 sekunder per språk innebär det omkring en minut innan man kommer tillbaka till huvudmenyn. Ska det verkligen vara omöjligt att bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt valt textning på, alternativt engelska om man sett filmen utan text...? I det här fallet blir det dock inte lika illa som på många andra Fox-titlar, då det går att hoppa förbi varningstexterna; antingen en i taget genom att gå till nästa kapitel, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens Menu-knapp.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår med regissören David Ayer. Det är ett avslappnat kommentatorspår som är ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. Men det är svårt att undvika att kommentatorspår där enbart regissören medverkar har en tendens att bli lite väl egocentriska, och David använder också ordet "jag" lite väl ofta. Vid några tillfällen verkar han på fullaste allvar tro att han själv också var kameraman och skötte alla kamerorna, vilket knappast stämmer... Ibland blir också kommentatorspåret lite väl tekniskt insatt, och man måste nästan vara utbildad inom filmbranschen för att förstå sig på allting. Vidare erbjuds tittarna femton bortklippta scener, som totalt tar knappt 12 minuter i anspråk. En del är halvintressanta, men ingen tillför speciellt mycket till filmen, så det är förståeligt att de klippts bort. Det går att spela alla gemensamt eller scenerna individuellt, vilket är tacksamt. Det finns också tio alternativa scener, som ersätter scener som redan finns i filmen - antagligen är dessa scener som ursprungligen spelades in, men som ersattes av de befintliga scenerna. Irriterande nog går dessa bara att spela individuellt, och det finns ingen "Spela allt"-funktion på den sidan. De tillför inte så jättemycket, men en del av dessa är ganska intressanta då vi får lära känna några av rollfigurerna något bättre än i den färdiga filmen. Därför tycker jag att dessa är mer värdefulla än de bortklippta scenerna.

Därefter hittar vi en s.k. featurette (minidokumentär) på knappt fem minuter vid namn "L.A. Bete Noir", som handlar om manuset och James Ellroys arbete med det ursprungliga manuset. Lite intressant, men det är för kortfattat och ytligt för att bli riktigt användbart. En annan featurette heter "Street Cred", där vi under fyra minuter får veta lite mer om några biroller i filmen och får veta hur farligt det kan vara i Los Angeles. Det är ganska intressant, men det vore mer värdefullt med att fokusera på större rollfigurer i filmen. Därefter finns en avdelning som kallas för "Vignettes", och som består av korta bakom kulisserna-inslag om träningen inför filmen, rollbesättningen och hur vissa scener gjorts. Det är ganska intressant, men tyvärr är inslagen alldeles för korta för att hinna gå in på djupet - speltiden varierar mellan drygt en minut och två och en halv minut per inslag. Nästa avdelning heter "Behind the scenes", och är snarlik den sistnämnda. Här får vi se bakom kulisserna på hur enskilda scener gjorts, i tre inslag där det kortaste bara räcker 47 sekunder och det längsta räcker drygt en minut. De är alldeles för kortfattade för att kunna ge någon rimlig inblick i produktionen, och det blir helt enkelt för ytligt och intetsägande. Det är tråkigt, då det i övrigt är intressant och hade kunnat bli mycket intressanta dokumentärer med en djupare inblick. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter... Överlag finns det mycket extramaterial, men det som finns är inte alltför imponerande och i synnerhet saknar jag någon mer ingående bakom kulisserna-dokumentär. Ibland är kvalitet bättre än kvantitet, vilket DVD-producenterna inte tycks ha haft en tanke på. Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan ett längre dokumentärinslag vid namn "Street Rules", som jag inte kunde hitta på mitt recensionsex, men i övrigt verkar utgåvorna identiska. Allt extramaterial har svensk text, vilket jag uppskattar. I en tid när alltför många DVD-filmer släpps utan textning på extramaterialet, så är jag tacksam över att Fox lagt ner tid på att översätta allting till svenska.

Recensionen skriven: 25 april 2008
Senast uppdaterad: 31 december 2008

Recensionen har lästs 4103 gånger av 2268 personer, sedan den 25 april 2008