Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Leigh Anne Tuohy - Sandra Bullock Michael Oher - Quinton Aaron
S.J. Tuohy - Jae Head Collins Tuohy - Lily Collins
Sean Tuohy - Tim McGraw Tränare Burt Cotton - Ray McKinnon
Mrs. Boswell - Kim Dickens Miss Sue - Kathy Bates
Denise Oher - Adriane Lenox Mrs. Smith - Catherine Dyer
Rektor Sandstrom - Andy Stahl Utredare Granger - Sharon Morris

Den amerikanska regissören och manusförfattaren John Lee Hancock har huvudsakligen blivit känd genom sina sportfilmer, såsom The Alamo och The Rookie. Hans senaste film handlar även den om sport, men nu i ett bredare och djupare perspektiv. I dramat The Blind Side får vi höra mer om den verkliga historien om Michael Oher. Filmen blev nominerad till en Oscar för bästa film i år och vann dessutom Oscar för bästa kvinnliga huvudroll, men trots detta har den i Sverige märkligt nog släppts direkt på DVD.

Den afro-amerikanska tonåringen Michael Oher har länge varit hemlös, och bor i ett slumområde i Memphis, Tennessee. Han har en mamma som är knarkberoende och ingen aning vem hans pappa egentligen är. När det visar sig att han är mycket skicklig på amerikansk fotboll blir han plötsligt intressant för en kristen gymnasieskola i området, och han börjar studera för första gången. Därigenom får Leigh Anne Tuohy och hennes man Sean nys om Michael, då deras son S.J. går på samma skola. Leigh Anne har inte mage att låta Michael förbli hemlös, och erbjuder honom att få bo hos dem. Sean är inte direkt överförtjust i tanken, men snart blir Michael trots allt en del av familjen.

Ingen kan förneka att den verkliga historien om Michael Oher och Leigh Anne Tuohy är en fascinerande historia, och därför är det också välkommet att filmatisera denna ovanliga historia. Därför har också storyn blivit mycket intressant, och filmen erbjuder en del nya begrepp som man inte sett till förut. Dramaturgiskt erbjuder The Blind Side dock inte mycket nytt, utan filmen förhåller sig till traditionella mallar utan större överraskningar. Då jag är totalt ointresserad av sport hade jag mina farhågor inför den här filmen, och dessutom är amerikansk fotboll en av de tråkigaste sporterna som finns att titta på.

Men The Blind Side har ändå blivit en mycket bra film, genom att den inte i första hand fokuserar på sport. Det är en fascinerande och berörande historia, som har ett påtagligt djup och är ganska tänkvärd. Rollfigurerna har också blivit ovanligt mångbottnade, och vi får lära känna de flesta inblandade på ett bra sätt. Det är just Michael Oher och Leigh Anne Tuohy som står i centrum och även blivit de mest mångbottnade karaktärerna, men även Leigh Annes man Sean och dottern Collins har blivit nyanserade och intressanta rollfigurer, även om de inte fått alltför stort utrymme. Det största problemet med karaktärsbeskrivningarna är sonen S.J. som ärligt talat blivit en ganska jobbig och endimensionell rollfigur. Jag hade önskat att hans roll kunnat tonas ner lite, för att få fler nyanser om rollfiguren.

Storyn är genomarbetad, och filmen förblir engagerande och fängslande hela tiden. Den lyckas också att beröra, och vid några tillfällen blir det riktigt gripande. Filmen lyckas också att hålla rätt balans, och blir trots ett allvarligt ämne aldrig för tung utan blandar in viss humor för att lätta upp stämningen. Därför förblir filmen intressant och fascinerande hela tiden, och jag hann både skratta och gråta under filmens gång.

Det är kort sagt svårt att inte imponeras av The Blind Side, men samtidigt är den inte felfri på något sätt. Ibland kan man skönja tecken på översentimentalitet, där regissören avsiktligt verkar spela på känslosträngar för att få filmen mer sentimental och berörande. Det är lite tråkigt, då storyn är tillräckligt gripande i alla fall utan sådana billiga filmknep. Men jag har å andra sidan sett många betydligt värre exempel, och här är det i de flesta fall bara nätt och jämnt märkbart.

Jag kan också tycka att det ibland upplevs något förenklat; i synnerhet det faktum att alla familjemedlemmar i familjen Tuohy accepterar Michael utan vidare. Här finns inga spänningar inom familjen, och han upplevs som en familjemedlem nästan från första början. Jag betvivlar inte att det som tas upp i filmen har hänt på riktigt, men då det går ganska snabbt framåt kan det upplevas lite förenklat att vare sig S.J. eller tonårsdottern Collins har någonting alls emot Michael.

The Blind Side är också ganska förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Särskilt mot slutet kan jag också tycka att filmen blivit något utdraget, och 2 timmar 3 minuter är i längsta laget för den här storyn. Därför hade den vunnit på att kortas ner med några minuter, och framförallt en del tjafsande kring universitet tillför inte speciellt mycket. De fåtal tillfällen där det handlar kring just amerikansk fotboll är det också inte helt okomplicerat att faktiskt förstå någonting, men det är väl å andra sidan ett svårlöst problem då reglerna känns för invecklade för att kunna dra kortfattat i en film.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt och effektivt bildspråk där t.o.m. sportscenerna ser naturtrogna ut. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, där både Sandra Bullock och Quinton Aaron är utmärkta som Leigh Anne och Michael. Jag har alltid tyckt bra om Sandra Bullock, men här är hon ännu bättre än vanligt och gör en minnesvärd insats som mycket väl kan vara hennes bästa rollprestation någonsin. Hon spelar hela tiden naturligt och övertygande, och hennes Oscar för bästa kvinnliga huvudroll känns rättvis. Lily Collins är också ett riktigt fynd som dottern Collins, och Tim McGraw gör en stabil och fin insats som Leigh Annes make Sean. Jag är inte riktigt lika förtjust i Jae Head som sonen S.J, som inte spelar helt naturligt och också framkommer som onödigt gnällig.

The Blind Side är överlag en mycket bra och fascinerande historia, som lyckas att både engagera och beröra. Det är en minnesvärd och intressant film, men tyvärr också något översentimental och förenklad. Överlag kan jag varmt rekommendera filmen för de allra flesta, och att den är riktigt bra och mycket sevärd råder det ingen tvekan om. Jag ger därför filmen en svag åtta i betyg, men tycker man om amerikansk fotboll är det förmodligen på sin plats att höja betyget en aning. Det är fullt förståeligt att The Blind Side blev nominerad till en Oscar för bästa film, men dock också förståeligt att den inte vann. Trots allt gjordes det flera bättre filmer under 2009, men den här är i alla fall avsevärt bättre än vinnaren The Hurt Locker.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns ett engelskt, spanskt och tyskt ljudspår, och textning på sju olika språk; däribland de fyra skandinaviska språken. Det finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Textningen är i minsta laget, men ändå relativt lättläst. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man stoppar i skivan visas först en distributörsjingel på 5 sekunder, och därefter visas meny för språkval (eller rättare sagt landsval). Av någon märklig anledning finns det dock med betydligt fler länder att välja på än de som denna DVD-utgåva är avsedd för, och det finns flera hela skärmbilder med femtiotalet länder att välja mellan. Väljer man Sverige som land möts vi därefter an en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray innan vi kommer till huvudmenyn. Menyerna är stilrena och stillastående med bakgrundsmusik, men finns enbart på engelska. Märkligt nog verkar inte landsvalet fylla någon annan funktion än just vad som ska visas före menyn - textning påverkas inte av språkvalet, utan visas på engelska utan text om man inte väljer motsatsen från språkinställningsmenyn under huvudmenyn.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Det enda extramaterial som finns är fyra bortklippta scener, som är intressanta att se på men inte tillför alltför mycket. En scen i skolan tycker jag dock ändå är lite intressant, och den hade jag gärna sett ha fått vara kvar. Extramaterialet har tyvärr inte svensk text, men däremot finns engelsk text.

Recensionen skriven: 1 oktober 2010
Senast uppdaterad: 1 oktober 2010

Recensionen har lästs 5185 gånger av 3110 personer, sedan den 1 oktober 2010