Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Claire - Ellen Marlow Massie - Elizabeth McLaughlin
Alicia - Samantha Boscarino Dylan - Sophie Anna Everhard
Kristen - Bridgit Mendler Todd - Dylan Minnette
Claires mamma - Elizabeth Keifer Claires pappa - Neal Matarazzo
Layne - Vanessa Marano Chris - Keli Price
Massies mamma - Julie Lauren Massies pappa - David Chisum

Den kanadensiska författarinnan Lisi Harrison började sin karriär som producent och manusförfattare för diverse realityserier på MTV, innan hon började skriva böcker. 2004 påbörjade hon den populära ungdomsromanserien The Clique, som hittills resulterat i 15 böcker. Några andra böcker än denna serie har hon åtminstone i nuläget inte skrivit. Böckerna är inte lika kända i Sverige som i engelskspråkiga länder, men några av böckerna i serien har översatts till svenska och fått många läsare även här. Då bokserien är oerhört populär i USA och Kanada var det förmodligen bara en tidsfråga innan de också gjordes till filmen; det skedde 2008, i form av en direkt-till-DVD-film baserad på den första boken som i Sverige fått titeln Inne till varje pris. I likhet med många andra ungdomsböcker och ungdomsfilmer är det grupptryck och popularitet som står i centrum, om än lite tydligare än i vissa andra fall. Här kretsar handlingen kring 12-åringar som går på den privata högstadieskolan OCD, som är en ren flickskola. Där kretsar allting kring gruppen Pretty Committee; en populär grupp av några snygga tjejer, som (nästan) alla avundas. Ledaren i gruppen är den stenrika Massie, som tycker om att vara populär och är beredd att göra allt och lite till för att det ska förbli så. I gruppen ingår också shoppingberoende Alicia, den bantningsbesatta Dylan och den intelligenta Kristen. En vän till Massies pappa och hans familj ska flytta till området från Florida, och i väntan på att de hittar en egen lägenhet, så erbjuds dem att bo i Massies familjs gästhus på gården. I familjen ingår 12-åriga Claire, som ser fram emot att kunna umgås med en jämnårig tjej. Men Massie är inte lika trevlig som Claire väntat sig - hon mobbar Claire från första dagen, och ser till att de andra tjejerna i gruppen inte heller vill ha någonting med henne att göra. Att kunna stå ut i skolan på egen hand blir tuffare och tuffare, och till slut får Claire nog av att behandlas som avskum...

Jag har inte läst någon av böckerna i serien, och därför kan jag inte bedöma hur väl filmen håller sig till dem. Såvitt jag förstår verkar handlingen dock följa den första boken relativt väl. The Clique - Inne till varje pris har inte direkt fått lysande kritik, och till viss del är det förståeligt. Det är lätt att kritisera filmen. Särskilt originell är den inte, utan till stor del påminner både handlingen och upplägget om exempelvis Mean Girls. Men filmen har heller knappast några ambitioner att vara nyskapande, utan gör det den siktar in sig på riktigt bra. Fastän den knappast är unik, så har manusförfattaren och producenterna i alla fall ansträngt sig för att den ska sticka ut lite grand. Därför har den också fått lite större djup än man hade väntat sig, och tar upp viktiga och intressanta ämnen på ett lättsamt och lättfattligt sätt. Rollfigurerna är ovanligt mångbottnade, och har inte alls blivit så endimensionella och ytliga som det annars ofta brukar bli. Fastän de fyra tjejerna i Pretty Committee är ytliga och periodvis riktigt elaka, så ser man ändå en viss substans och andra sidor hos allihopa. Ingen är därför så genomond och enkelspårig som det oftast brukar bli i sådana här filmer. Annars brukar mobbare nästan alltid bli endimensionella och helt osympatiska; därför är det en trevlig omväxling med ovanligt levande rollfigurer som åtminstone bitvis faktiskt känns mänskliga. Även Claire har ett större djup än väntat, och framstår inte enbart som sympatisk och naiv, utan även som någon som faktiskt begår misstag och går över gränsen ibland. Därför är ingen i filmen helt ond eller helt god, vilket är ovanligt för den här genren. Handlingen är intressant och engagerande från början till slut, och man bryr sig om vad som ska hända. Det är också trevligt med en film som tar upp mobbning och utanförskap på ett relativt lättsamt sätt, så att det aldrig känns som pekpinnar eller övertydliga sensmoraler. Rollfigurerna är utan tvekan lite överdrivna, och jag tror inte att särskilt många 12-åringar skulle bete sig som de fyra tjejerna i gruppen. Men det är förstås lättare att få fram en poäng om man överdriver en smula, och därför kan även det ses som förståeligt. Filmens största problem är egentligen skådespelarnas åldrar. Ingen av de centrala rollfigurerna ser ut att verkligen vara 12 år gamla - inte ens i närheten. Alla ser ut att vara omkring 14 - 15 år, vilket också stämmer överens med skådespelarnas riktiga åldrar. Det känns onaturligt och tillgjort, och det är lite svårt att ta de här tjejerna på allvar som 12-åringar. Handlingen hade hellre bara blivit mer trovärdig om tjejerna faktiskt hade varit 14 - 15 år, så därför förstår jag inte varför producenterna inte helt enkelt låtit alla föreställa ett par år äldre än i böckerna, så att de går i nian istället för sjuan. Deras beteenden stämmer också bättre överens med personer i den åldern, så det hade troligen varit en fördel för alla - utom möjligen de mest besatta fansen av böckerna.

Dessutom kan man inte förneka att det blivit en del klichéer, och att filmen överlag är ganska förutsägbar. En del av dialogen känns också lite väl överdriven och orealistisk, vilket påverkar trovärdigheten även om det säkerligen är avsiktligt. Skådespelarna består till största delen av okända nykomlingar, som på sin höjd haft små gästinhopp i diverse TV-serier. Ett flertal gör sin debut i och med The Clique, vilket förstås har fördelen att man inte jämför med några andra filmer, utan kan se rollfigurerna som egna människor. Överlag spelar de flesta riktigt bra, och både Elizabeth McLaughlin är ett riktigt fynd som Massie - hon lyckas på ett skickligt sätt att både framstå som ond och mänsklig, och det är en besvärlig balansgång. Ellen Marlow är också riktigt bra som Claire, även om hon vid några tillfällen framstår som lite konstlad. Både Samantha Boscarino, Sophie Anna Everhard och Bridgit Mendler spelar trovärdigt och starkt. Alla fem visar onekligen potential, och det ska bli intressant att se vad de kan åstadkomma i framtiden. Om bara allihopa hade varit ett par år yngre, så hade det inte funnits mycket att klaga på. The Clique - Inne till varje pris lär inte vinna några priser, eller gå till filmhistorien som något cinematografiskt mästerverk. Jag är inte ens säker på om särskilt många kommer ihåg filmen om några år. Förväntar man sig originella och nyskapande filmer, gör man därför klokast i att avstå. Men de flesta andra lär trots allt uppskatta filmen, som tar upp ett viktigt och allvarligt ämne på ett lättsamt sätt, med mer subtil sensmoral än vad som annars brukar bli fallet. Den förblir engagerande och fängslande, och det är periodvis lätt att känna sympati med alla rollfigurerna. Den är också ganska välgjord, med snyggt och fullt funktionellt foto, övertygande scenografi och bra skådisar. Därför kan jag trots allt rekommendera filmen för de allra flesta, och den fungerar nästan lika bra för vuxna som för ungdomar. Betygsmässigt räcker det till en svag sjua, och jag hoppas att producenterna kommer att göra film även av de senare böckerna i romanserien.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett tjeckiskt ljudspår. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt ganska lättlästa. Den svenska översättningen innehåller tyvärr ett fåtal kraftiga översättningsfel och ologiska val - exempelvis har "texting" (SMS:a) översatts med "Texta", vilket knappast gör att någon förstår vad det faktiskt handlar om. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, visas det först en reklamfilm för Blu-Ray, som går att hoppa förbi. Den här gången dock ingen anti-piratpropaganda, vilket är positivt. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, men som tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen som helst anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen både anti-piratpropagandan och BluRay-reklamen, och kommer direkt till huvudmenyn. Mycket trevligare! Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa en del andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...?

Recensionen skriven: 28 april 2009
Senast uppdaterad: 29 april 2009

Recensionen har lästs 4325 gånger av 2436 personer, sedan den 28 april 2009