Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Inspektör Torres - John Ortiz Inspektör Romsey - Elizabeth Rodriguez
Chovka - Michael Aronov Andre - Morgan Spector
Rardy - Michael Esper Dottie - Ann Dowd
Fader Regan - Ross Bickell Fitz - James Frecheville
Briele - Tobias Segal Donny - Mike Houston
Sully - James Colby Jimmy - Chris Sullivan

Bob är en fåordig man, som jobbar som bartender på en bar i Brooklyn som numera bara på papperet ägs av hans kusin Marv. Det är istället den tjejenska maffian som i praktiken tagit över baren, och som periodvis utnyttjar den som en så kallad avlämningsplats; där svarta pengar förvaras, tvättas och hämtas när maffian så anser lämpligt. Däremellan driver Marv den som en vanlig bar, men utan att själv längre få hela kakan. Allt förändras när två maskerade män rånar banken, och därmed får med sig en stor summa av maffians pengar - det är pengar som maffian inte blir särskilt glad över att förlora, men som Marv heller inte vill anstränga sig alltför mycket på att få tillbaka. Under tiden hittar Bob en svårt misshandlad och blodig hundvalp av rasen pitbull-terrier i en soptunna som tillhör den plågade kvinnan Nadia. Nadia övertalar Bob att själv ta hand om hunden, men någon som inte är särskilt förtjust i det är Nadias våldsamma f.d. pojkvän Eric som också råkar vara hundens riktiga ägare...

Jag har inte läst Dennis Lehanes novell, och har därför inget att jämföra med. Men tyvärr kan jag inte påstå att jag blev alltför imponerad av The Drop, som trots en intressant story ändå inte riktigt lyckas komma till liv. Det börjar riktigt bra, och jag uppskattar den här lågmälda och "smutsiga" stilen som medför en imponerande atmosfär. Trots att upplägget inte är alltför originellt är det ändå en förvånansvärt intressant och någorlunda nyskapande story. Inledningen med hunden, Bob och Nadia är riktigt bra, då man känner för de inblandade. Samtidigt är det trevligt att slippa ständiga våldsscener, på samma sätt som åtminstone undertecknad hade väntat sig. Istället har filmteamet lyckats åstadkomma en mer lågmäld och avskalad film, med ett högst begränsat antal våldsscener och ingen regelrätt action alls. Det är en trevlig omväxling, och det förekommer också en del oväntade överraskningar.

Den första halvtimmen tyckte jag det var en riktigt bra film, men sen känns det nästan lite som att luften går ur filmen. Plötsligt finns det inte lika mycket att berätta, och storyn är i tunnaste laget. Kanske beror det på att filmen just bygger på en novell, vilket sällan fungerar klockrent att dra ut till långfilmslängd. Det har blivit en långsam film, där det inte händer alltför mycket och allting presenteras och utvecklas i sakta mak. Den långsamma stilen är säkerligen avsiktlig och till viss del lyckad, men jag kunde ändå inte låta bli att uppfatta filmen som seg. Många scener har blivit lite för utdragna, och filmen känns också märkligt repetitiv då handlingen helt enkelt inte räcker till.

Ett minst lika stort problem är att filmen manusmässigt tycks spreta åt alla möjliga håll, och det finns ingen riktigt röd tråd. Vissa rollfigurer och sidohistorier får stort utrymme, utan att egentligen förklaras eller motiveras. Det gäller bland annat Eric Deeds, som får stort utrymme men vars koppling till allt annat i slutändan är begränsad. Även Nadia och hunden kopplas inte riktigt till resten av historien på ett trovärdigt sätt, utan ligger mest "vid sidan av" hela tiden. Och kriminalinspektören Torres har nästan helt försvunnit, som bara medverkar i ett par scener vilket känns lite märkligt. Det känns nästan som flera separata filmer, som bara nödtorftigt vävs ihop.

Det finns heller ingen större karaktärsutveckling, och i synnerhet Bob blir man aldrig riktigt klok på. Det är kanske avsiktligt, men det finns ändå för mycket information man aldrig får veta - kanske har allt detta förklarats bättre i novellen, så att man där får mer bakgrundsinformation. Allt detta gör tyvärr att filmen känns lite livlös, och lyckas sällan att engagera fullt ut. Trots att The Drop kategoriseras som en thriller är den heller sällan särskilt spännande, utan lunkar på sakta men säkert utan att varken få någon större spänning eller intensitet. Det är förvisso inget fel med det, men då rollfigurerna inte är tillräckligt intressanta blir det ett problem - faktum är att den mest sympatiska och intressanta rollfiguren är hunden Rocco...!

Fotot är snyggt, och The Drop har ett starkt bildspråk som på ett effektivt sätt bidrar till den mörka och lite skitiga atmosfären som genomsyrar filmen. Dialogen är också genomarbetad och stark, trots att det är en bit kvar till bröderna Coens nivå vad gäller trovärdig dialog. Klippningen lämnar däremot en del övrigt att önska, och alltför ofta förekommer rappa korsklippningar som mest gör allting rörigt hellre än att bidra till en spänning.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Tom Hardy är mycket bra i huvudrollen som Bob, och lyckas att göra ett starkt och lagom tvetydigt karaktärsporträtt på ett imponerande sätt. Noomi Rapace är utmärkt som Nadia, och lyckas att väcka liv i en i grund och botten något stereotyp rollfigur på ett snyggt sätt. Hon lyckas med relativt få ord att väcka liv i rollfiguren och förmedla känslor på ett fantastiskt sätt. James Gandolfini gör en stabil och fullt godkänd rolltolkning i sin allra sista roll innan sin tragiska bortgång 2013, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Matthias Schoenaerts gör en stabil men lite märklig rollprestation som Eric, och jag är ärligt talat inte säker på om det här beror på manuset, skådespelaren eller regin.

The Drop har många fina egenskaper, med en intressant story, en storslagen atmosfär och ett påtagligt djup. Det är trevligt med en lågmäld film, som inte bara är ute efter action och våld utan som mer fokuserar på handlingen och karaktärerna. Vissa scener är också riktigt lyckade, då filmen verkligen visar upp potentialen och det blir både berörande och hyfsat spännande. Men tyvärr visar filmen som helhet bara bitvis upp dessa egenskaper, som alltför ofta mest blir seg och osammanhängande. Många av rollfigurerna och sidohistorierna har en högst begränsad koppling till själva intrigen, och filmen upplevs ofta förvånansvärt livlös och oengagerande. Det är för all del ingen direkt dålig film, men ärligt talat heller inte en alltför bra sådan. Visst kan filmen vara sevärd, och kanske har den kvaliteter som gick mig förbi, men jag kan inte med gott samvete ge den mer än en stabil femma i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har engelskt ljudspår och textning på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Textningen håller en relativt hög klass, och jag lyckades inte upptäcka några grövre översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel som följs av en kort anti-piratpropaganda, som för en gångs skull är vinklad rätt genom att tacka konsumenten som köpt filmen istället för tvärtom. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren men endast engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte kan engelska. Efter filmens slut visas varningstexter på valt textningsspråk, men för en gångs skull tvingas vi inte genomlida femtioelva andra språk.

Som bonusmaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören Michaël R. Roskam och manusförfattaren tillika förlagans författare Dennis Lehane. Det är hyfsat intressant och vi får veta en del matnyttigt, men tyvärr känns det att de har lite för lite att komma med och alltför stor vikt läggs åt att berätta inspelningstekniska detaljer som säkerligen är av begränsat intresse utanför filmbranschen. Därefter hittar vi fem olika minidokumentärer som, med en speltid på mellan två och fyra minuter, tar upp olika aspekter av produktionen. De flesta fokuserar dock på handling och skådespelare, och om själva inspelningen får vi inte veta mycket alls. Vi får veta en del intressant, men det är uppenbart att inslagen gjorts i marknadsföringssyfte innan premiären och fokuserar därför på tok för mycket på att beskriva rollfigurer och handling; något man säkerligen redan vet om man sett filmen. Slutligen finns ett bildgalleri och en ursprunglig biotrailer, vilket är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, t.o.m. kommentatorspåret, och det är vi verkligen inte bortskämda med i dagens läge.

Recensionen skriven: 8 oktober 2015
Senast uppdaterad: 9 oktober 2015

Recensionen har lästs 3034 gånger av 1698 personer, sedan den 8 oktober 2015