John Smilee - Kellan Lutz Luna - Ronda Rousey
Thorn - Glen Powell Mars - Victor Ortiz
Galgo - Antonio Banderas Toll Road - Randy Couture
Dr. Död - Wesley Snipes Max Drummer - Harrison Ford
Bonaparte - Kelsey Grammer Yin Yang - Jet Li
Goran Vata - Robert Davi Conrads fru - Natalie Burn

Teamet The Expendables befriar Doc, som suttit i fängelse i åtta åt, och tillsammans med honom beger sig Barney, Christmas, Gunner, Toll Road och Hale Caesar ut på ännu ett farligt uppdrag - att stoppa vapenhandlaren Victor Minns från att sälja en livsfarlig bomb. Till deras stora chock visar sig Victor dock vara Barneys f.d. kompanjon Conrad Stonebanks som grundade Expendables tillsammans med honom, men som Barney tvingats döda efter att han bytt sida och börjat sälja vapen till högstbjudande. Döm om hans förvåning när Conrad visar sig inte vara fullt så död som han har trott. Då uppdraget går åt skogen bestämmer sig Barney för att rekrytera fyra yngre (åtminstone relativt sätt) förmågor att hjälpa dem - hackaren Thorn, den vackra men våldsamma dörrvakten Luna, vapenexperten Mars och boxaren John.

The Expendables var en i mina ögon halvlyckad film, med högt tempo men som inte lyckades att engagera i någon alltför hög grad. Sedan dess har det definitivt inte gått uppför, utan filmserien fortsätter att stampa på ungefär samma ställe. Jag uppskattar att man har lyckats att skapa en funktionell och ganska intressant story, som inte känns som en upprepning av de två första filmerna. Därmed inte sagt att det är originellt på något sätt, men det är i alla fall ingen kopia av originalfilmen.

Filmteamet har också lyckats att bibehålla samma känsla och stämning som i The Expendables, och det är trevligt att återse en del av rollfigurerna därifrån. Det är för all del också kul med så många "avdankade" actionstjärnor i en ny och modern film, och visst blir det lite charmigt. Det är också trevligt med några nya rollfigurer, och framförallt Luna är ett värdefullt tillskott. Det är kul med en tuff och stark kvinnlig rollfigur i en så testosteronstinn film, och hon är utan tvekan intressant. Men vi får ärligt talat inte veta mycket om henne, och jag kan ändå skönja en viss sexistisk antydan. Visst är Luna tuff, men ändå inte lika tuff som de manliga rollfigurerna; och hon får klart mindre att arbeta med. Kanske är det här avsiktligt, kanske är det omedvetet från manusförfattarnas sida; jag är ärligt talat inte säker. Klart är i alla fall att Luna är den enda kvinnan i den här filmen, och alla kvinnliga rollfigurer från de två första filmerna (Maggie, Lacy och Eva) lyser helt med sin frånvaro, och det är beklagligt.

Precis som sig bör i en actionfilm finns här en hel del snabba actionscener. Det är intensivt och fartfyllt, och det är också en mycket brutal och blodig film; helt utan familjeanpassning på samma sätt som blivit alltför vanligt i dagens läge. Men ganska ofta blir det oengagerande med så snabba och röriga actionsekvenser att man inte ens hinner se vem som är vem; än mindre vem man faktiskt ska bry sig om. Filmens tempo är också ojämnt, och mellan actionscenerna förekommer en del långsamma dramascener som ibland blir så sega att vem som helst lär tappa intresset. Då har jag ändå alltid föredragit drama framför action, men när det förekommer ganska långa partier då i stort sett ingenting händer och rollfigurerna dessutom förblir platta, så blir det ärligt talat ganska tråkigt. Däremot finns en viss lågmäld humor, som jag uppskattar för att lätta upp stämningen. Alltför roligt är det förvisso inte, men några småfniss räcker gott för att lätta upp stämningen från de brutala actionscenerna.

Dock är The Expendables 3 en ganska rörig film, med många miljöer och ett stort persongalleri. Att ens komma ihåg vem som är vem av dessa ganska endimensionella och ytliga manliga rollfigurer är inte lätt, utan istället blir det främst Luna man faktiskt kommer ihåg. Ingen har något nämnvärt djup, och det finns gott om klichéer. Precis som i de flesta actionfilmer förekommer också en del logiska luckor och trovärdighetsproblem; här gäller det framförallt att det manliga gänget lyckas att pricka varenda människa när de skjuter samtidigt som "skurkarna" aldrig prickar någonting. Det blir lite löjeväckande, och det är tråkigt att man inte kunnat satsa lite mer på realism - även actionfilmer kan ju trots allt bli någorlunda trovärdiga utan alltför hårt arbete. Dessutom är det svårt att förneka att 2 timmar 10 minuter är på tok för länge för den här sortens filmer - det händer inte tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv så länge, och filmen hade vunnit på att kortas ner ganska markant.

Fotot är fullt funktionellt, och regin är bättre än i den första filmen. Framförallt är actionscenerna bättre koreograferade i den här filmen, där man åtminstone har en viss chans att hinna se och uppfatta någonting - i ettan blev de flesta actionsekvenser bara som ett suddigt virrvarr... Specialeffekterna är också trovärdiga, och det är utan tvekan en snygg och välgjord film. Skådespelarinsatserna är fullt godkända, men ingen lär vinna någon Oscar för de här prestationerna. Ingen kommer att kunna övertala mig om att Sylvester Stallone är en storslagen karaktärsskådespelare, men han fyller sin funktion och gör en helt okej insats som Barney. Jason Statham är hyfsad, och Dolph Lundgren är bättre än väntat som Gunnar/Gunner. Mel Gibson gör också helt okej ifrån sig, och trots att han hela tiden balanserar på gränsen till överspel så håller han sig överlag på rätt sida. Ronda Rousey spelar bra som Luna, men i likhet med de flesta av de andra får man mer se hennes kampsportstalanger än någon djup karaktärsskådespelare.

The Expendables 3 är en hyfsad men ojämn film, som håller sig till ungefär samma nivå som de två första filmerna utan att nå några nya höjder. Det är fartfyllt och periodvis hyfsat underhållande för stunden, men alla rollfigurer är platta och det finns gott om ganska oengagerande actionsekvenser - man behöver inte vara ett geni för att lista ut att hela storyn åtminstone delvis är en ursäkt för att visa upp våldsscener. Tycker man om lättsam action utan något större djup kommer man säkert att uppskatta The Expendables 3, men för oss som har lite högre krav på manus förlorar man knappast något på att hoppa över filmen. Den är för all del nätt och jämnt sevärd, men också lättförglömlig och tunn. Mitt betyg stannar på en stark fyra, och ärligt talat börjar man bli lite leds på det här konceptet nu efter tre filmer. Men tyvärr finns det väl inget som tyder på att det faktiskt kommer att stanna vid dessa tre filmer...

För att säkerställa en 13-årsgräns i USA klipptes The Expendables 3 ner med ungefär fem minuter till den amerikanska biopremiären. Glädjande nog är det dock den oklippta originalversionen som släpps på Blu-Ray i Sverige - visserligen inte valbart, så man kan inte se den biovisade versionen om man hade velat det, men det är i alla fall ett stort steg i rätt riktning gentemot motsatsen (som förekommit i flera fall). Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten ganska svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Förvånansvärt nog har man på denna film storsatsat på bonusmaterialet, som tar upp nästan lika lång speltid som hela filmen. Först har vi en bakom kulisserna-dokumentär på dryga 50 minuter (!), som bl.a. innehåller intervjuer med skådespelare och regissör. Här finns en del matnyttigt och vi får veta en del värdefull information, men det är alldeles för mycket av allmänt skryt över de inblandade och jag tappade räkningen på hur många gånger som regissören höjs till skyarna. Det känns minst sagt poänglöst - ingen skådespelare som vill få mer jobb inom branschen skulle ju säga något negativt om en regissör i ett sådant här sammanhang.

Därefter hittar vi en kortare bakom kulisserna-minidokumentär på "bara" 17 minuter, som till stora delar innehåller upprepningar av vad som sagts i den längre dokumentären. Även här är det mycket skryt och ryggdunkande, men 17 minuter är i alla fall en mer human längd och för alla som inte är jätteintresserade av filmen räcker den utmärkt. Därefter hittar vi fem olika dokumentärer som tar upp olika aspekter av produktionen av filmen - en del matnyttigt, en del underhållande men minst lika mycket skryt och värdelöst vetande. Avslutningsvis hittar vi också några minuter med misslyckade tagningar och en scen där Christmas springer runt och slåss, som jag ärligt talat inte alls förstår poängen med. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket ställer till med en del problem även för oss med goda engelskakunskaper, i och med att många talar tämligen otydligt.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 2770 gånger av 1558 personer, sedan den 7 april 2015